Gå till innehåll

Några powerbar-frågor


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

Det dimbara uttaget klarar bara 2A, vid högre belastning riskerar man att uttaget går sönder. 

 

Hur mycket drar en tunze osmolator? Är där en peak just när pumpen startar som riskerar att knuffa det över 2A?

 

Fråga 2 är hur pass skadligt det skulle vara att montera en powerbar i sumpskåpet, kommer ha en fläkt som blåser in luft och en som blåser ut luft? 

Kommer självklart bara bli rena gissningar men tar gärna emot dom :) 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

m240 V*2 A = 480 Watt. Om det är en lågspänningspump (dvs likströ 12 eller 24 V) så måste du räkna med cosinusvinkeln också så säg att du (vid ett väldigt dåligt strömaggregat) kan ta ut knappt 200 W från det. Jag tror osmolatorn drar högst 3-8 watt :) - du är safe :) Det gäller också för de flesta dränkbara 240 V pumpar också. De är indirekta förbrukare. 

 

Till det andra så vet jag inte det men å andra sidan vet inte mina 3 powerbars i sumpskåpet det heller :) - Inte datorn heller :) 

 

Din andra lösning - att be någon kunnig göra en ordentlig skarvning av din doppvärmarsladd går alldeles utmärkt också. Dessa skarvar blir helt täta - rätt utförda. Det görs till och med sådana skarvningar för undervattensbruk.

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

39 minuter sedan, Lasse sa:

m240 V*2 A = 480 Watt. Om det är en lågspänningspump (dvs likströ 12 eller 24 V) så måste du räkna med cosinusvinkeln också så säg att du (vid ett väldigt dåligt strömaggregat) kan ta ut knappt 200 W från det. Jag tror osmolatorn drar högst 3-8 watt :) - du är safe :) Det gäller också för de flesta dränkbara 240 V pumpar också. De är indirekta förbrukare. 

 

Till det andra så vet jag inte det men å andra sidan vet inte mina 3 powerbars i sumpskåpet det heller :) - Inte datorn heller :) 

 

Din andra lösning - att be någon kunnig göra en ordentlig skarvning av din doppvärmarsladd går alldeles utmärkt också. Dessa skarvar blir helt täta - rätt utförda. Det görs till och med sådana skarvningar för undervattensbruk.

 

MVH Lasse

Tack så jättemycket för svaren Lasse. 

Konstigt att jag har hittat så många trådar om att just det dimbara-uttaget pajar om det nu går att köra diverse pumpar etc på det uttaget. Men då kör jag på det. 

 

Undrar om jag då även hade kunnat köra tex Reef Octopus returpump på dimmeruttaget och höja/sänka flödet steglöst? :) 

 

Det tekniken inte vet har den inte ont av ;) 

Men då kommer jag ta med doppvärmaren till jobbet och antingen be dom köra smälthylsor + krympslang eller den skarvanslutningen jag hittade på Clas Ohlson som är ip68:

https://m.clasohlson.com/se/Kabelskarv,-3-polig-IP68/36-6687

 

Mvh

Kim

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag ingen GHL, jag tänkte som Lasse först men är det verkligen ett 220 V uttag som dimras? Jag fick för mig att det borde vara en 10V DC utgång, då väldigt få akvarieprylar idag som går på 220V växelspänning kan dimras. Men jag kan ju ha fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör smälthylsor + krympslang.

 

Vad gäller det dimbara uttaget - vet inte på vilket sätt det är dimbart - troligtvis på det gamla analoga 240 V glödlampsdimningen. Det har inget med 1-10 V dimbart att göra. Jag kör min belysning på det uttaget och den drar 1.4 A som mest. Vet inte vad för teknik Reef Octopus använder.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Fortsätter i denna tråden @Lasse :) 

 

Har för mig att du nämnt något om att man kan ställa så att valda uttag på powerbar har ström fast att profiluxen kanske inte har det. 

Jag hittar inte den inställningen eller ska jag knappa in 60 min (som egentligen är för kort max tid för tex returpumpen) och sen bocka i invert?

Jag skulle vilja ha längre tid för tex returpump, skummare etc som inte är beroende av någon direkt styrning av profiluxen. 

 

Edit: Jag har dessutom max tid 30min. Allt valt över 30min blir 30min. 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För närvarande har jag P3.1T - det ser lite annorlunda ut i P¤

 

Gå till System på menyn - klicka där

 

LS4.JPG.cde2eb121c0dcaca07beade140b79f31.JPG

 

Du får upp en ruta där du expanderar din PAB lösning - märk aktuell P bar - här översta gå till höger - en knapp konfigurera kan väljas - välj den

 

5ba73b0b14cbd_LS4001.JPG.46ce686c7bcfee56af57c5d5025413c4.JPG

 

Nu får du upp en ny valruta - pricka för dem du vill skall ha full ström om du tappar kontakten med profiluxen mer än i en minut

 

5ba73b0b526bf_LS4002.JPG.c32f103b5b86a17702a9ccc71c4fed5b.JPG

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...