Gå till innehåll

Konventera juwel rio 450l


adels_reef

Rekommenderade inlägg

Hej, tänkte göra om mitt 450 liters juwel rio till saltvatten. Vill ha lite levande i form av några koraller,anemoner och fiskar till en början. 

Har tänkt att försöka hålla nere kostnaden så mycket som möjligt för att senare uppgradera till bättre.

Tänker mig följande:

juwel eccoflow 1500l/h med doppvärmare

 

Tunze skummare 9012

2 st streamers (vet ej vilken modell eller antal liter de ska vara på)

 

tänkte köra juwels egna t5 lysrör, 2 st blue och 2 st marine samt 4 reflektorer, till en början för att sedan köpa led när man kunnat spara lite om nått år. hittat alla rör för 550 kr.

 

ca 40 kg sand.

levande sten.

någon form av saltmätare

 

Frågan är då:

vilka tester ska jag köpa?

hur mycket salt behövs?

nån mer teknik som behövs eller nått annat som man måste ha?

vad ska jag fylla lådan till pumpen med?

tacksam för svar. 

sump eller ytterfilter är ej aktuellt.

 

 

Ändrat av Victor Adelgren
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, Victor Adelgren said:

2 st streamers (vet ej vilken modell eller antal liter de ska vara på)

Lämplig literkapacitet beror mycket på hur bred vattenstrålen är, dessutom kan man använda betydligt starkare puls/våg-effekt med en programmerbar pump utan att sanden blåser bort. Olika djur har även olika behov av vattenrörelse.

För 20 år sedan hade jag bara 2-3 smalstrålande pumpar på sammanlagt ca 2000 liter/timme i mitt 300-liters kar, detta fungerade utmärkt även med stenkoraller. Nu har jag två stycken 5500-liters streamers i mitt 300-literskar, med full effekt är det för mycket för sanden.

Eftersom du redan har en pump i filtret skulle du kunna nöja dig med en enda 5500-liters streamer så länge. Två streamers på tidur (så att strömriktningen kan ändras) är bättre, men blir nästan lika dyrt som en programmerbar streamer.

 

2 hours ago, Victor Adelgren said:

ca 40 kg sand.

Du kan lätt minska mängden sand om har ett tunt eller sluttande lager, eller strunta i sand helt.

 

2 hours ago, Victor Adelgren said:

någon form av saltmätare

En hydrometer kostar ca 100:-, en refraktometer ca 500:-?

 

2 hours ago, Victor Adelgren said:

vilka tester ska jag köpa?

Man behöver egentligen bara saltmätare och termometer inledningsvis, övriga tester skapar mest onödig oro.

 

2 hours ago, Victor Adelgren said:

hur mycket salt behövs?

Se https://www.hamzasreef.com/Contents/Calculators/DirectSaltCalculator.php

lite volym går bort pga sand, sten och avståndet till överkanten, men det skadar inte att ha lite extra salt hemma.

 

2 hours ago, Victor Adelgren said:

nån mer teknik som behövs eller nått annat som man måste ha?

Möjligen osmosanläggning om kranvattnet inte är bra. Vanlig utrustning till sötvattenskar, men det har du nog redan.

 

2 hours ago, Victor Adelgren said:

vad ska jag fylla lådan till pumpen med?

Vanlig filtervadd eller svamp går bra. Siporax etc är lite lyxigare.

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 timmar sedan, Christian J sa:

Lämplig literkapacitet beror mycket på hur bred vattenstrålen är, dessutom kan man använda betydligt starkare puls/våg-effekt med en programmerbar pump utan att sanden blåser bort. Olika djur har även olika behov av vattenrörelse.

För 20 år sedan hade jag bara 2-3 smalstrålande pumpar på sammanlagt ca 2000 liter/timme i mitt 300-liters kar, detta fungerade utmärkt även med stenkoraller. Nu har jag två stycken 5500-liters streamers i mitt 300-literskar, med full effekt är det för mycket för sanden.

Eftersom du redan har en pump i filtret skulle du kunna nöja dig med en enda 5500-liters streamer så länge. Två streamers på tidur (så att strömriktningen kan ändras) är bättre, men blir nästan lika dyrt som en programmerbar streamer.

 

Du kan lätt minska mängden sand om har ett tunt eller sluttande lager, eller strunta i sand helt.

 

En hydrometer kostar ca 100:-, en refraktometer ca 500:-?

 

Man behöver egentligen bara saltmätare och termometer inledningsvis, övriga tester skapar mest onödig oro.

 

Se https://www.hamzasreef.com/Contents/Calculators/DirectSaltCalculator.php

lite volym går bort pga sand, sten och avståndet till överkanten, men det skadar inte att ha lite extra salt hemma.

 

Möjligen osmosanläggning om kranvattnet inte är bra. Vanlig utrustning till sötvattenskar, men det har du nog redan.

 

Vanlig filtervadd eller svamp går bra. Siporax etc är lite lyxigare.

 

Är det några speciella medel mm man ska köpa. Såg att de sålde ut lite burkar med nått som hade med pH och kh att göra. Läste inte så noga. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De flesta tar nog ur filterlådan när de bygger om Juwelkar.

Svampar, vadd och liknande skapar bara extra jobb.

Akvarium, Ljus, cirkulation och skummare är först.

Sedan helst osmos, salt, termometer och saltmätare.

Levande eller torr + levande sten. Levande sand har ingen funktion. Den innehåller samma sorts bakterier som levande sten. Sand är det bättre att lägga i senare.

Sedan är det bara att starta. Och köp inte upp reade produkter som ingen ville köpa tidigare. De är inte bättre för att priset blivit lägre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 hours ago, Victor Adelgren said:

Okej. Så man behöver inget allt i filterlådan? Utan endast cirkulationpumpen samt då ev skummaren? 

Jag håller med ovanstående att svamp/vadd är ganska onödigt. Men att sätta en Tunze 9012-skummare inuti filterlådan (om den får plats) ger nog inga fördelar, det är isf kanske bättre att ta bort lådan helt.

 

10 hours ago, Victor Adelgren said:

Är det några speciella medel mm man ska köpa. Såg att de sålde ut lite burkar med nått som hade med pH och kh att göra. Läste inte så noga. 

KH kan man höja enkelt och billigt med vanlig bikarbonat från mataffären. Men det är inget man behöver i början, det är främst stenkoraller som förbrukar mycket KH och kalcium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...