Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Lite funderingar och sök efter råd. Har det trögt med uppstarten av mitt 720 l. Tycker jag gjort enligt best practice men ändå får jag given dinoflagellater och brun sjöluktande fleece i stället för grönalger vid uppstart. Har ca 70 kg blandat levande och död sten. Inget grus på botten. Skummare god för 1000 l. Led-belysning på 360 W. Streamer på 9000 l/h. Filterpump på 9000 l/h. UVC på 36 W och 3000 l/h. Bara igång på natten. 10 l biobollar och fleece i filtret. Bombade varje dag med nitrifieringsbakterier och bactozym enligt föreskrift under tre veckor. Mitt nitrat låg hela tiden lågt och även nitriten. 7 fiskar i karet. Väldigt sparsam matning. Stöddoserade nitrat (salpeter) för att i varje fall hoppa upp på 2 - 5 i No3. Min hypotes varför det inte vill mogna. För lågt nitrat från start. Frågan är nu om jag förutom att ha bort dinoflagellater med mörkläggning eller Dinoxal ska dosera upp nitratet på låt säga 10 till 20 för att gynna gröna alger och få karet i balans? Och/eller ympa in copopods? Har 25 turbo, 10 eremiter och 1 sjöborre som som städpatrull.  Vill så gärna lyckas...

Ändrat av KMG
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men som sagt. Min hypotes är att skitalger gynnas och får övertag på grund av låga nitratärden. Frågan är om jag vågar höja upp på en 20 ppm nu eller om det bara kommer resultera i än värre? Funderade som sagt på att klappa till dinon med Dinoxal för att sedan stega nitratet under ett par dagar till högre nivå (20 ppm). 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

36 minuter sedan, KMG sa:

Men som sagt. Min hypotes är att skitalger gynnas och får övertag på grund av låga nitratärden. Frågan är om jag vågar höja upp på en 20 ppm nu eller om det bara kommer resultera i än värre? Funderade som sagt på att klappa till dinon med Dinoxal för att sedan stega nitratet under ett par dagar till högre nivå (20 ppm). 

Tjena.. nu är detta bara en tanke från mig. Men tror du har för bråttom :) Mitt första kar hade jag stående i nästan två månader innan jag släppte i något levande i det och då funkade allt felfritt. Mitt senaste hade jag mer bråttom med och slängde i allt efter redan 25 dagar.. vilket resulterade i att i stort sett alla mina koraller dog. Tålamod är nog bättre och att lugna sig med att dosera för mycket i början. Börjar du få svängningar i alla värden så kan ju allt skita sig sen. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har funderat i de banorna med. Tyckte jag skulle följa Lasses metod den här gången. Alltså i med allt direkt, fullt ös på belysningen och dosera bakterier idogt med sparsam matning. Mitt avsteg var fler fiskar. Hade inget annat val i o m att jag redan hade dom. Sett till värdena har mitt nitrit aldrig varit över 0.5 och jag har stöddoserat nitrat då det velat ramla ner mot noll. Fick du en blomning av grönalger? Mitt kar fastnar liksom på bruna temat. Ha ha ha 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, KMG sa:
Har funderat i de banorna med. Tyckte jag skulle följa Lasses metod den här gången. Alltså i med allt direkt, fullt ös på belysningen och dosera bakterier idogt med sparsam matning. Mitt avsteg var fler fiskar. Hade inget annat val i o m att jag redan hade dom. Sett till värdena har mitt nitrit aldrig varit över 0.5 och jag har stöddoserat nitrat då det velat ramla ner mot noll. Fick du en blomning av grönalger? Mitt kar fastnar liksom på bruna temat. Ha ha ha 


Japp.. jag fick alger men det var efter två månader. Det var fyra år sen nu så tidsbilden kan vara lite skev. Men på ett ungefär. Se bilden :) Lyckades hitta min gamla tråd om min första kar.. 


Skickat från min iPhone med Tapatalk

9DDEF86E-652F-4D8A-8C94-32CAA866DE6B.jpeg

Ändrat av Christian_N
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

som Danne påpekar så är det tålamod som gäller 4 veckor är långt ifrån inkört kan ta upp till 6mån och sen såg jag att ni har 9000l cirkulation till 720 kar det tycker jag är alldeles för lite har själv 32000l till 400l då har jag en hel del spser jag kör utan sand för sand är bara ett otyg det samlar bara en massa skit 

Med vänliga hälsningar Frank

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som ovanstående nämner så ta det lugnt. Jag hade en bra start med mitt nuvarande kar för ca ett år sen men pga av skeva värden så fick jag en dinoattack ca 6 mån in och kämpade med dinos som gick över i cyano och tillbaka till dino igen innan jag sakta fick övertaget. Under denna period gjordes det en del snabba beslut utan mycket tänkande bakom vilket ledde till att jag förlorade en del koraller på kuppen tråkigt nog. Nu gör jag minsta lilla för att inte störa nånting. Inte varit ner med händerna i karet på veckor mer än nödvändigt för att inte näringsvärdena ska gasa iväg.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar och stöd! Hur fick du/ni bort dino och cyano? Har även en wavemaker på 17500 l/h samt en cirkulationspump inne i ett stenröse på 3000 l. Kör just nu med 3% 2.5 ml/100 l väteperoxid. Scannade forumet och det verkar vara en effektiv och skonsam metod. Ser lite begynnande red turf. Undrar om turbos käkar dessa? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, KMG sa:
Tack för svar och stöd! Hur fick du/ni bort dino och cyano? Har även en wavemaker på 17500 l/h samt en cirkulationspump inne i ett stenröse på 3000 l. Kör just nu med 3% 2.5 ml/100 l väteperoxid. Scannade forumet och det verkar vara en effektiv och skonsam metod. Ser lite begynnande red turf. Undrar om turbos käkar dessa? 


När jag hade cyano senast så använde jag Chemiclean. Men det är inget att rekommendera tycker jag när du fortfarande är i uppstarten. Du får nog räkna med att du kan ha svajiga värden närmaste 6 månaderna. Det tar ett bra tag innan du får ett inkört kar. Dosera inte i allt för mycket konstiga saker utan låt det få ha sin gång. Risken är som sagt att när du börjar dosera och nåt drar iväg då är man där och doserar nåt annat för att åtgärda det tidigare. Till slut så skiter sig alltihop och det dör för dig.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ändrat av Christian_N
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

när jag hade den fär skiten cyano så störde jag den jag tog loss en streamer och blåste rent stenen i karet till slut så gav det med sig detta gjorde jag i ca.4 veckors tid typ varannan dag då fick inte cyano bakterien fäste

,mvh Frank

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Samma här. Mycket omrörning av sand och skrubbande av sten, samt blåsa med streamer och samla upp allting med filtervadd var det som gjorde skillnad för mig. Det tar dock tid och man får har rejält med is i magen då det kan kännas hopplöst bitvis. Speciellt de dagar då man skrubbade bort all cyano/dino som fanns på stenen, för att sedan dagen efter upptäcka att allt var tillbaka till ruta ett igen. Man är dock väldigt nöjd när det väl är över!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...