Gå till innehåll

Peter & Lenas Reefer 450


peppe67

Rekommenderade inlägg

Vi handlar nästan uteslutande av Tritonakvarium i Täby, de har varit ett underbart stöd under hela vår spännande resa hittills
Ja det är så kul att vi äntligen kommit dithän att vi kan börja skaffa allt vi önskar oss och det ska bli spännande och se allt växa och bli ännu vackrare.

Nice :-D...vars får ni den ifrån ?


Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det kanske stämmer som du säger.. dom kör ingen karantän själv så dom beställer fiskar från white corals som har gjort karantän..men man kan alltid fråga hur länge har fisken varit inne och om den äter..  varför jag rekomenderade var pga själva breda sortimentet av fiskar :) 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 minuter sedan, imre sa:

det kanske stämmer som du säger.. dom kör ingen karantän själv så dom beställer fiskar från white corals som har gjort karantän..men man kan alltid fråga hur länge har fisken varit inne och om den äter..  varför jag rekomenderade var pga själva breda sortimentet av fiskar :) 

Zoo.se i Bromma är en väldigt bra butik att gå och botanisera i om inte annat, de har ofta väldigt många olika sorter av fiskar hemma så att man kan få se dem live.

Personalen verkar också bra och kunnig när man pratar med dem, men jag har aldrig köpt något levande av dem så jag vet inget om hur det är med deras djur.

De enda jag köpt levande av hittills är Tritonakvarium och Aquariatech och det har inte varit några problem så jag kommer nog att fortsätta handla där.

Även om inte Triton har allt man vill ha hemma just för stunden så verkar det ju inte som att det tar så lång tid för dem att få hem så förhoppningsvis får vi ta oss en tripp och hämta fler varelser nästa vecka eller möjligen veckan därpå. Då kanske de clownerna vi har nu vågar simma runt lite också när de får lite sällskap, eller också blir det väl tvärs om :uncomfortableness:

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag såg en bild på en Acalycigorgia Sp. (Blueberry sea fan) och tyckte den var fantastiskt vacker. Är det någon som vet om det går att få tag i en sådan i Sverige?16133a400bea4c44ba60a0eb11676653.jpg

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk



Den är smått omöjlig att få att överleva så inget att rekommendera. Ska tom vara värre än de flesta andra icke fotosyntesiska gorgonier.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det kanske stämmer som du säger.. dom kör ingen karantän själv så dom beställer fiskar från white corals som har gjort karantän..men man kan alltid fråga hur länge har fisken varit inne och om den äter..  varför jag rekomenderade var pga själva breda sortimentet av fiskar  

Vad jag förstår efter att ha pratat med dem är att de tar sin fisk från korallfisken.
Thomas(?) är väldigt bra men övrig personal lämnar mycket att önska. Det är förmodligen därför deras system är relativt eftersatta, han hinner inte allt själv.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor


Den är smått omöjlig att få att överleva så inget att rekommendera. Ska tom vara värre än de flesta andra icke fotosyntesiska gorgonier.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Äsch, jag förstod det det mesta som jag tycker är vackert och jag vill ha är oftast ett dåligt val av en eller annan orsak
Men tack för att ni alla hjälper mig med tips så att jag slipper slösa pengar i onödan eller få problem som nästan blir omöjliga att lösa, det är verkligen uppskattat. Detta forum är så fantastiskt bra.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Äsch, jag förstod det det mesta som jag tycker är vackert och jag vill ha är oftast ett dåligt val av en eller annan orsak
Men tack för att ni alla hjälper mig med tips så att jag slipper slösa pengar i onödan eller få problem som nästan blir omöjliga att lösa, det är verkligen uppskattat. Detta forum är så fantastiskt bra.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk


Det brukar dessvärre vara så av någon dum anledning. Antingen är det brak-känsligt eller äter något som man inte vill att det ska äta


Sent from my iPhone using Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu lyckades jag få en lite bättre bild på våran "Doris" och på Halge också och han har faktiskt börja bli rund om magen, kanske dags att sätta honom på dietdefault_smile.png
Doris.jpg.84314252686a76b073c6de6a0d873f5a.jpg
Halge.jpg.f4e2137c3ae8d91ea52fb975f6de2fb4.jpg


En Doris ska vara så tjock den bara kan bli :)!

Kan rekomendera att mata med nori det mår den bra av!
Med vänlig hälsning,
Peter


Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor



En Doris ska vara så tjock den bara kan bli !

Kan rekomendera att mata med nori det mår den bra av!
Med vänlig hälsning,
Peter


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Än så länge är det inte "Doris" som är tjock, hon är väldigt liten än så länge. Jag väntar på en sändning Nori så snart ska hon få godis men så länge verkar hon göra ett bra jobb att rensa från "gräsalger" som flytit omkring och fastnat i korallerna

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar själv på den så Er tråd kommer följas med spänning kan jag säga :-D
Igår hämtade vi anemonen och enligt Ola skulle jag placera den där jag ville ha den så fanns det 10% chans att den stannade där. Nu på morgonen hade den satt sig på en av stenarna på en av våra små "öar", just på den stenen där vi har stjärnpolyper växandes. Så nu har jag bytt plats stenen mot en annan (tom) och hoppas att den duger lika bra till anamonen.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas den godtar den :-)...annars får du kanske flytta stjärnpolypen om det var just den stenen den ville åt... eller låta naturen ha sin gång....

Min Mor brukar alltid säga att du kan leda en häst till vattenhålet, men du kan inte tvinga den att dricka..:-D...

Ser fram emot lite bilder på den och om clownerna "bondat" med den....vilken typ av clowner har Ni??

/micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas den godtar den :-)...annars får du kanske flytta stjärnpolypen om det var just den stenen den ville åt... eller låta naturen ha sin gång....
Min Mor brukar alltid säga att du kan leda en häst till vattenhålet, men du kan inte tvinga den att dricka..:-D...
Ser fram emot lite bilder på den och om clownerna "bondat" med den....vilken typ av clowner har Ni??
/micke
Jag flyttade stjärnpolypen innan jag gick imorse så jag hoppas att dey kommer att gå bra. Jag har inte sett anemonen i fullt ljus ännu så bilder kommer ikväll när jag kommer hem.
Vi har 2 st. Amphiprion ocellaris.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad hade du tänkt mata den med ?
Jag är lite osäker där och tar gärna emot tips. Just nu matar jag med Formula one och two (pellets) och phytoplankton. Ska börja idag med fryst foder (Marine mix och Brine chrimp varannan dag) vad jag fått höra ska det räcka, men som sagt, input mottages gladeligen.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...