Gå till innehåll

Knappar som surar


j0nas

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Någon som har några idéer på spårämne eller annat som just knappar är extra känsliga för?

 

Senaste veckorna har mitt kar tuffat på som vanligt med bra tillväxt på lps, flakväxande montiporor och alger i refugium. Tyvärr växer även cyano som vanligt.

Alla zoas har dock varit mer eller mindre indragna. 

Har mätt temp/salthalt/kh/ca/no3/po4 men där är inget som sticker iväg på något håll.

 

Nyss gjort vattenbyte och lagt i lite aktivt kol. 

 

Tacksam för uppslag :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bara upplevt problem med zoanthus när det varit trubbel med ljus (fel intensitet och/eller spektrum) eller gången jag fick zoa-ätande spindlar. Asterina sjöstjärnor kan ju äta på polyper och få en koloni att stänga sig, men knappast flera samtidigt. 

 

Jod är bra att hålla uppe om man vill ha god tillväxt men jag tror inte att brist på detta skulle få alla att stänga sig samtidigt utan att andra koraller reagerade. Dessutom är det toxiskt i höga halter och därför inget du ska tillföra om du inte vet att du ligger lågt. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, j0nas sa:

Hej!

 

Någon som har några idéer på spårämne eller annat som just knappar är extra känsliga för?

 

Senaste veckorna har mitt kar tuffat på som vanligt med bra tillväxt på lps, flakväxande montiporor och alger i refugium. Tyvärr växer även cyano som vanligt.

Alla zoas har dock varit mer eller mindre indragna. 

Har mätt temp/salthalt/kh/ca/no3/po4 men där är inget som sticker iväg på något håll.

 

Nyss gjort vattenbyte och lagt i lite aktivt kol. 

 

Tacksam för uppslag :)

Hej

kolla ditt kalium det är viktigt för zoas jag hade samma fenomen mina zoas drog ihop sig lite inte helt då fick jag tipset om kalium och det visade sig ligga på låga 170 så jag buffrade upp det sakta likaså så blev ziasen gladare också

mvh Frank

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för input @mcjagg. Jag hade inget test hemma för kalium men efter några större vattenbyten så ser det långsamt bättre ut. Fick även några sps som tvärdog på bara några dagar :(

Lps och fisk opåverkade. 

 

För att vara på säkra sidan så har jag även köpt ny belysning, två hydra 26. Dock ej monterade ännu. Tog motgångarna som en anledning att byta ut Razorn som jag varit lite besviken på.. :)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...