Gå till innehåll

Dosera KH2PO4


PerS

Rekommenderade inlägg

Jag har under ett par månader legat på nitratnivåer som har varit knappt mätbara (red sea) och fosfatnivåer som har varit omätbara (hanna lr). Efter ett tag såg mina BTA och mjuka koraller inte så glada ut (sps har dock växt på bra), så under drygt en månads tid har jag försökt öka mina näringsnivåer. Jag har ökat matningen kraftigt och minskat ljustiden i mitt refugium. Genom detta har jag fått upp nitraten till 5ppm, men fosfat har fortfarande varit omätbar. Eftersom jag inte vill höja nitraten mer så testar jag nu att dosera KH2PO4 för att nå mätbara nivåer av fosfat. 

 

I fredags doserade jag till 0.05ppm fosfat, och mätte idag (söndag) för att se hur mycket som hade förbrukats. Jag blev ganska förvånad när mätningen visade 0.09ppm. Det ligger iofs inom mätonoggrannheten på 0.04ppm, men jag hade förväntat mig att se en minskning. 

 

Ni som doserar fosfat; hur ofta doserar ni? Är det något ni måste göra dagligen, varje vecka eller bara när ni ser ett behov? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi doserar små doser utspritt över dygnet, doserat med doserpump. Nu har ju vi ganska stor volym i våra akvarium på museet, men det går ju att späda lösningen  om man har mindre akvarium och man vill dosera jämt över dygnet. 

 

Men om det är bättre en engångsdos eller en gång om dagen, det vet jag inte. Gillar bara att göra små förändringar när det går. :) 

 

Jag brukar sätta in en liten dos(utspridd över dygnet då) per dag och mäta ganska ofta för att se om den dosen ökar eller håller PO4 stabilt. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gör ungefär som David och med samma koncentration ungefär. Jag mäter ungefär en gång i veckan och ändrar mina doser efter det. Är det så att jag ser en ökning som tenderar gå utanför mina önskade värden (0.04 - 0,1 ungefär) så stoppar jag doseringen några dagar och ser vad som hänt med värdet. I går mätta jag 0,11 ppm och nu har jag stoppat doseringen fram till onsdag: Onsdag dos - Torsdag stop - fredag dos och så mäter jag på helgen igen. Min nitrat är låg - där doserar jag hela tiden just nu. Kommer den upp mot 10 - så stoppar jag den också på samma sätt. jag doserar dels på eftermiddagen (när fotosyntesen är på max) och på förnatten när fotosyntesen i refugiumet är på max. Jag ändrar inte på refugiets belysning - jag låter Chaeton gå på fullt

 

Vad du beskriver tycker jag är typiskt för hur fosfaten uppträder ibland. Vi har ju hela tiden en fosfatproduktion från bakterierna och jämnviktsprocesser mellan bundet läs metallbundet) fosfat och fritt fosfat (Ortho fosfat) i vattenkolumnen. När du börjar läsa noll i vattenkolumnen blir det en tid när den bakteriella fosfatproduktionen och jämnvikts processerna visserligen förser akvariet med tillräcklig nivå av fosfat men konsumtionen är större än produktionen. Efter ett tag så är reserverna tömda och det är en väldigt liten del fosfat som cirkulerar. Då börjar en del koraller protestera. vi får aldrig at det vi mäter i vattenkolumnen är bara mängden icke förbrukad fosfat. Om förbrukningen - fluxen genom systemet - vet vi inget. 

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för input! 

Planen var från början att dosera dagligen, men eftersom det såg ut som att fosfaten inte minskade mätbart på 2 dygn så blev jag tveksam till om det skulle fungera. Jag ska mäta med jämna mellanrum nu så får jag se om det börjar minska framöver. 

 

Jag har idag en lösning KH2PO4 på 43g/l som jag kommer att späda ut när jag vet ungefär hur mycket jag kommer behöva dosera. Vill ligga runt 10ml vid varje dosering. Kommer sen justera nån ml upp och ner för att hålla mig runt ett målvärde, pss som jag gör med Core7. 

 

Skulle nitraten börja minska för att fosfaten inte är begränsande för chaeton längre så har jag även KNO3 som jag kan dosera. 

Ändrat av PerS
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
On 2018-08-12 at 19:06, PerS sa:

Jag har under ett par månader legat på nitratnivåer som har varit knappt mätbara (red sea) och fosfatnivåer som har varit omätbara (hanna lr). Efter ett tag såg mina BTA och mjuka koraller inte så glada ut (sps har dock växt på bra), så under drygt en månads tid har jag försökt öka mina näringsnivåer. Jag har ökat matningen kraftigt och minskat ljustiden i mitt refugium. Genom detta har jag fått upp nitraten till 5ppm, men fosfat har fortfarande varit omätbar. Eftersom jag inte vill höja nitraten mer så testar jag nu att dosera KH2PO4 för att nå mätbara nivåer av fosfat. 

 

I fredags doserade jag till 0.05ppm fosfat, och mätte idag (söndag) för att se hur mycket som hade förbrukats. Jag blev ganska förvånad när mätningen visade 0.09ppm. Det ligger iofs inom mätonoggrannheten på 0.04ppm, men jag hade förväntat mig att se en minskning. 

 

Ni som doserar fosfat; hur ofta doserar ni? Är det något ni måste göra dagligen, varje vecka eller bara när ni ser ett behov? 

Vill varna för fosfatdosering:

 

1) Fönstret för vad som är ok gällande fosfat är mkt litet

2) Halterna är dessutom låga, så det är lätt att åka utanför fönstret pgr av: mätfel, räknefel,doserfel

3) Konsekvenserna av snabbt för högt fosfat är ganska ödesdigra (bruna koraller på ett par dar, en del kan dö, utebliven kalkbildning o tillväxt)

4) Risken för helt 0 i fosfat om du matar, samt ej kör med kemisk remover eller ej kör stenhårt med kolkälla ihop med nitrat, är mkt liten.

5) Lågt fosfat men ändå över noll, är inte skadligt. Snarare tvärtom. Det är ultralågt nitrat som är värre, det ger bleka tråkiga koraller o cyano ibland.

 

Jag skulle matat mer, o kanske lite korallmat, både zoo o phytoplankton. Undvik aminosyror. Det bildar korallerna själva om dom bara får sina grundstenar. 

 

Sen är det ju aldrig fel med ett ICP test då o då, det kanske inte alls är N o P som är orsaken till att din anenom ej trivs. 

 

/Jonas

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, jonasroman said:

Vill varna för fosfatdosering:

 

1) Fönstret för vad som är ok gällande fosfat är mkt litet

2) Halterna är dessutom låga, så det är lätt att åka utanför fönstret pgr av: mätfel, räknefel,doserfel

3) Konsekvenserna av snabbt för högt fosfat är ganska ödesdigra (bruna koraller på ett par dar, en del kan dö, utebliven kalkbildning o tillväxt)

4) Risken för helt 0 i fosfat om du matar, samt ej kör med kemisk remover eller ej kör stenhårt med kolkälla ihop med nitrat, är mkt liten.

5) Lågt fosfat men ändå över noll, är inte skadligt. Snarare tvärtom. Det är ultralågt nitrat som är värre, det ger bleka tråkiga koraller o cyano ibland.

 

Jag skulle matat mer, o kanske lite korallmat, både zoo o phytoplankton. Undvik aminosyror. Det bildar korallerna själva om dom bara får sina grundstenar. 

 

Sen är det ju aldrig fel med ett ICP test då o då, det kanske inte alls är N o P som är orsaken till att din anenom ej trivs. 

 

/Jonas

 

 

 

Tack för inputen Jonas! 

Hittills har jag bara doserat en gång, och fosfaten har sedan sjunkit väldigt långsamt, så jag kommer inte att dosera regelbundet som det ser ut nu. Mina BTA och mjuka koraller ser mycket bättre ut än innan jag doserade, men jag kan såklart inte vara säker på att det beror på den ökade fosfaten. 

 

Jag fortsätter att mäta fosfat regelbundet, och börjar jag mäta noll igen och korallerna reagerar likadant, så testar jag att dosera en liten mängd för att se om det förbättrar situationen igen. Långsam och försiktig trial and error :)

 

Gällande matning så har jag några olika varianter just för koraller, ska ta en titt på vad de innehåller. BTA:erna punktmatas även med frysfoder en gång i veckan numera, så de kanske inte kommer reagera på låg fosfat i vattnet längre. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, PerS sa:

Tack för inputen Jonas! 

Hittills har jag bara doserat en gång, och fosfaten har sedan sjunkit väldigt långsamt, så jag kommer inte att dosera regelbundet som det ser ut nu. Mina BTA och mjuka koraller ser mycket bättre ut än innan jag doserade, men jag kan såklart inte vara säker på att det beror på den ökade fosfaten. 

 

Jag fortsätter att mäta fosfat regelbundet, och börjar jag mäta noll igen och korallerna reagerar likadant, så testar jag att dosera en liten mängd för att se om det förbättrar situationen igen. Långsam och försiktig trial and error :)

 

Gällande matning så har jag några olika varianter just för koraller, ska ta en titt på vad de innehåller. BTA:erna punktmatas även med frysfoder en gång i veckan numera, så de kanske inte kommer reagera på låg fosfat i vattnet längre. 

Låter som du är försiktigt o klok, o då kan det ju gå bra:-)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...