Gå till innehåll

Lite nybörjar frågor från en färsking


Robban92

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Jag har nu efter många år av tankar och funderingar äntilgen fått chansen att starta mitt eget!

Här hemma står nu ett tomt 180l Juwel Rio, tidigare använt av min far som hållit sötvattensfiskar i det.

 

 

Först och främst filtrering, om man inte har plats för en sump, vad ska jag tänka på då? vad bör jag stoppa i filtreringslådan?

Känns som vart jag än söker och läser så hittar jag inga klara svar på filtreringen om det inte är så att man talar om sumpar av alla dess slag dvs :)

 

Skummare, funderar på att köpa en Tunze 9004 känns som att det räcker gott för det akvariumet som jag har, men finns det någon "bästa" plats för den i akvariumet och om så, vart är det som absolt värst att sätta den?

 

Akvariumet är just nu lite skitigt, avlagringar efter det gamla vattnet som varit i tidigare, har ni någon speciell teknik för att rengöra insidan av ett akvarium? Känns lite så där att spreja fönsterputs på insidan som min sambo föreslog.

 

och sist!

Finns ju ett virr varr av fiskar och koraller man kan ha, all med sina egna preferenser så om ni har tid och lust att skriva ner lite tips på olika arter man kan ha tillsammans som ger ett levande och vackert akvarium så är det uppskattat!

 

mvh

Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska försöka bidra med vad jag har lärt mig efter ett halvår inom hobbyn :)

 

Skippa filterlådan, du borde kunna skära bort den utan att den skadas och spara inför en ev. försäljning av karet. 

 

Bästa plats för skummaren är där den inte syns så mycket :) Du ska ha rörelse i vattnet i hela akvariet, så har du fått till det bra så ska skiten komma till skummaren var du än placerar den. Det bästa är att testa sig fram. 

 

Kör med ättika vid rengöring. Ev. rester som du inte lyckas torka bort blir näring för bakterierna.

 

Här har du en matris över vilka fiskar som fungerar tillsammans:

https://m.liveaquaria.com/general/general.cfm?general_pagesid=295#marine

 

Lycka till! 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, Robban92 said:

Först och främst filtrering, om man inte har plats för en sump, vad ska jag tänka på då? vad bör jag stoppa i filtreringslådan?

Om du har levande sten tycker jag också att filter är onödigt. Specialfiltermaterial (t ex aktivt kol) kan man hänga i en nylonstrumpa direkt i karet vid behov (även om det kanske inte är lika snyggt).

 

2 hours ago, Robban92 said:

Skummare, funderar på att köpa en Tunze 9004 känns som att det räcker gott för det akvariumet som jag har, men finns det någon "bästa" plats för den i akvariumet och om så, vart är det som absolt värst att sätta den?

Jag köpte själv en 9004 till mitt 300l-kar, men borde kanske tagit en större t ex 9012. Det beror lite på vilka djur du tänkt ha och hur mycket mat de får.

 

Det är viktigt att du lätt kommer åt att lyfta ur skummarkoppen, och att det finns plats under kåpan på Juwel-karet. Höjdplaceringen av skummaren är också viktig eftersom den har ytavsug.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket för era svar!

 

On 8/14/2018 at 11:32 PM, Christian J said:

Om du har levande sten tycker jag också att filter är onödigt. Specialfiltermaterial (t ex aktivt kol) kan man hänga i en nylonstrumpa direkt i karet vid behov (även om det kanske inte är lika snyggt).

 

 

Det klarade upp det, men om jag förstått rätt så är det då den levande stenen som sköter "filtreringen", är det någon poäng med att köra levande sand också eller fyller det någon annan eller är det så att det inte fyller någon större funktion än att tillsätta bakterier i akvariet?

 

On 8/14/2018 at 11:01 PM, PerS said:

Här har du en matris över vilka fiskar som fungerar tillsammans:

https://m.liveaquaria.com/general/general.cfm?general_pagesid=295#marine

Tack så jättemycket för den länken!

 

mvh

Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, Robban92 said:

är det någon poäng med att köra levande sand också

Även vanlig sand kan kanske hjälpa till med nitrifikation (ammonium -> nitrit -> nitrat), men för denitrifikation (nitrat -> kvävgas) sägs det att det krävs minst 10cm sanddjup. Jag vet inte om levande sand gör någon skillnad på sikt jämfört med vanlig sand.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...