Gå till innehåll

Hjälp med algerna


Santias

Rekommenderade inlägg

Hej!

jag undrar om någon kan identifiera dessa alger? De växer inte i skuggan men har spridit sig ganska snabbt och vad jag kan se nu bara finns i sanden. Bilderna är tagna när akvariet är släckt med blixt. Är tacksam om ni kan komma med tips på hur man blir av med de.

 

Tack på förhand

Mattias

0113C6B9-1DBB-4F6E-9F8A-333CBD650A78.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Har lite svårt att ta bilder nu då jag provat att mörklägga akvariet för att se om det hjälper.

Värdena i akvariet (75L) är.

Salthalt 1,024

pH 8.0

KH 9,8

Nitrat 5

Fosfat 0

Magnesium 1520

Kalcium 480

 

Testerna jag använder är Red sea.

 

Doserar nu med Nopx samt cyano clean samt kalcium och KH men doserar mindre nu av kalcium och KH. Magnesium är högt och har alltid varit det. Tänkte börja dosera fosfat för att få upp det lite. 

 

Tacksam för några idéer som skulle kunna hjälpa. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nopox fungerar inte alls om du har noll i fosfat. Det fungerar som gödning för bakterier som man sedan skummar ut.

För att bakterierna skall föröka sig behöver de nitrat, fosfat och organiskt bunden kol från nopoxen.

Det bästa sättet att få bort algerna är enligt min mening att sätta i djur som äter upp dem. Jag tycker de ser ut som grönalger och i så fall har cyanoclean ingen verkan. Ett sätt att se om det är alger är att suga ut så det blir ett hål i algtäcket på någon kvadratdecimeter. Cyano är flyttbar och täcker hålet snabbt men alger tar flera dagar på sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret. Jag har märkt att nitraten går upp från 5 till 10 om jag doserar mindre Nopox men får dosera rätt mycket tycker jag 1,5 ml dagligen i ett 75L. Okej vad skulle du rekommenderar för algätare? Det vi har i nu är 7 nassarius av olika sorter en rödbrunt eremit samt ett gäng turbosnäckor lite osäker hur många men runt 5st. Jag sög ut allt som var synbart men det kom tillbaka på några dagar. Men der har hållit sig ganska lokalt men har börjat komma på några andra ställen i sanden nu på slutet. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Antagligen ligger du nära överdos av nopox. För att mäta låga halter av fosfat är det bara Hanna Checker jag kan rekommendera. Den bästa färgtesten jag sett är Giesemann. Jag uppskattar att den klarar 2 - 3 gånger lägre värden än Salifert. Red Seas fosfattest har jag provat men tyckte den var krånglig och jag fick inget bra färgutslag.

Algätare på sand för ett 75 liters är svårt. Turbo, Trochus och Astrea snäckor går inte gärna ut på sand och Nassarius äter inte alger. Och det låter som att det nog är grönalger du har. Men alger i starten är helt normalt. Små fiskar som äter alger på sand känner jag inte till någon bra så det är bara eremiter som gäller vad jag vet.

Det är alltid bättre att suga ut algerna än att ha djur som äter dem för djuren skiter förutom att de växer och så går minst hälften av den näring som var bunden i algerna ett varv till i kretsloppet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej jag ska se om jag kan minska på nopox men jag har provar förr och då stack nitratvärdet iväg till 10ppm direkt. Jag suger ut så mycket jag kan när jag gör vattenbyten. Jag har haft akvariet mörklagt i tre dagar utan några resultat. Akvariet är ju nystartat bara varit igång i 5 månader. 

 

Här är nya bilder nu när akvariet är tänt. 

4BEB0C21-1685-41B4-A426-7CC4D522B7F8.jpeg

C6E45C4D-80F9-4322-BABF-93FF6046AA01.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...