Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Har ett saltvattenskar på 720 l. Onvändig sump på 80 l. Plexiglasskiva med epoxylimmad sand som botten. Belysning 4x120 W DsunY led. Ca 60 kg levande sten, huvudpump på 9000 l/h. Wavemaker på 13000 l/h. UVC på 36W samt pump på 2500 l/h. Extra cirkulationspump på 2000 l/h. 

Tunze 9006 skummare samt rolermat filter.

 

Har totalt misslyckats med att starta burken 2 gånger. Just nu, efter en andra god ansats är det mörkläggning och Dinoxal mot dinoflagellater.

Varför blir det så? 

 

Efter en hel del nätgrävande, är min senaste hypotes att jag har haft konstant för lågt nitrat (2 - 5 ppm) och nollat fosfat. Dinoflagellater får då konkurrensfördel i förhållande till fina grönalger och andra trevliga makroalger. Som i sin tur sniglar, eremiter och fiskar betar. Målet kommer vara 10 ppm nitrat (No3) och 0.1 ppm fosfat (Po4). Håller sakta på att dosera upp till dessa nivåer över en period på 10 dagar så att vattnet ligger rätt efter mörkläggning. Planen är vidare att brassa på med fullt ljus för att gynna de rätta algerna. Mäta frekvent (var annan dag) och försöka hålla N och P jämnt. Om det lyckas sätter jag in balling förutom Kh och pH. Dom får hoppa på den dagen koraller börjar flytta in. 

20180710_145327.jpg.463b37d97ed79b183a0b49c20424fbde.jpg

Ändrat av KMG
  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kanske skall ta och titta på den här artikeln? inte det man normalt kan läsa men så har jag startat alla mina kar. Det enda jag ändrat från den artikeln är att jag gör inga regelbundna vattenbyten längre.

Det senaste syns här

 


Tråden finns här

och även här

 

MVH Lasse

 

 

Ändrat av Lasse
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! jag tycker inte de tips du fått om mer sten och en alg reaktor inte riktigt är rätt väg. Fulalger är ganska normalt i uppstart och det finns oftast ingen quick fix.. 
Jag skulle sänka belysningen och stegvis öka, möjligen tillsätta nå bakterier på burk typ,Microbe-Lift - Special blend.

Om du vill kan du köpa några lättare mjukkoraller / LPS, låt karet puttra i några/någon månad. 

2-5 i nitrat är absolut inte för lågt, däremot är nollat fosfat inte bra med det är jag tveksam till att du har. Hur ser dina matningsrutiner ut?

 

Är tanken att köra utan sand? Vad är tanken kring UV-c har du nya fiskar?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Lasse sa:

Du kanske skall ta och titta på den här artikeln? inte det man normalt kan läsa men så har jag startat alla mina kar. Det enda jag ändrat från den artikeln är att jag gör inga regelbundna vattenbyten längre.

Det senaste syns här

 


Tråden finns här

och även här

 

MVH Lasse

 

 

Grymt kar som en annan bara drömmer om!

Jag följde faktiskt din instruktion så när som på att jag redan hade några fiskar som besättning. Min farhåga var stegrande nitrit, men det uteblev. Var aldrig över 0.5 ppm (JBL). Stöddoserade både No3 och var flitig med nitrifieringsbakteriedosering.

Det jag i nuläget kan se som felsteg är att jag har nollat mitt fosfat (Mäter med JBL).

Att få en sväng med kiselalger skulle jag bara vara glad åt. Men det stadiet skuggades fort med dinoflagellater. Dock slapp jag cyano denna gång :) Kanske beroende på att jag hela tiden hållt uppe nitratet?

 

Vad tror vi om planen efter mörkläggning, Dinoxal och att dosera upp fosfat kring 0.05 - 0.1 ppm och även nitrat kring 10 ppm?

Fast enligt Redfield ratio så ska det vara förhållandet 1:16? Jag har spelplan efter att ha plöjt igenom många sucess stories på reef2reef som hamnat i samma träsk som jag. Är självklart öppen för revidering.

 

M v h

 

PA

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Rameau sa:

Hej! jag tycker inte de tips du fått om mer sten och en alg reaktor inte riktigt är rätt väg. Fulalger är ganska normalt i uppstart och det finns oftast ingen quick fix.. 
Jag skulle sänka belysningen och stegvis öka, möjligen tillsätta nå bakterier på burk typ,Microbe-Lift - Special blend.

Om du vill kan du köpa några lättare mjukkoraller / LPS, låt karet puttra i några/någon månad. 

2-5 i nitrat är absolut inte för lågt, däremot är nollat fosfat inte bra med det är jag tveksam till att du har. Hur ser dina matningsrutiner ut?

 

Är tanken att köra utan sand? Vad är tanken kring UV-c har du nya fiskar?

Var inne på samma sak i vintras första gången jag startade. Chaeton växte på och sedan kom dino och cyano. Mest troligt för att jag inte stöddoserade N eller p?

Har båda gångerna varit flitig med bakterier och även med de du nämner. Matar med pellets via automatisk doserare två ggr/dag och mysis några gånger i veckan. Allt blir alltid uppätet. Get dirty är en väg att gå, men jag räds cyano vid nitritspik. Planen är "get dirty" genom att försöka hålla upp fosfat och nitrat på rimliga nivåer med dosering... Att köra utan sand är enbart rationella skäl. Kunna flåsa på hårdare med cirkulation och skrubba bort skitalger...

Ändrat av KMG
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har tagit bort mörkläggningen och kör på 50% belysning. pH har skvalat runt kring 7.6 så resan med att höja det är påbörjad. Efter att ha kommit upp i 7.9 med natriumkarbonat och natriumbikarbonat och ett Kh nära 8 gick jag in på natriumhydroxid. Kalkvatten var aldrig aktuellt då Ca ligger på 460. Stamlösning med 10g på 1 liter gav pH 13 i flaskan. Har smugit upp pH till 8.05 under ett dygn. Försätter med Dinoxal några dagar till. Har blåst bort mycket död dino som rollermat filtret får tugga i sig. Doserar vidare med nitrifieringsbakterier. 

Ändrat av KMG
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att ha plöjt vidare på reef2reef tycker jag mig ha hittat något mycket intressant beträffande dinoflagellater som jag redan satt i verket. Många lyckade vändningar i tråden nedan fick mig att tro på att detta är best practice.

Jag har börjat dosera fosfat (Po4). Under några dagar har jag jobbat mig upp till 0,1. Känns lite grann som när jag började med LCHF efter årtionden av fettskräck. Är så inbankat till sanning att fosfat ska nollas. Svältmetoden verkar väldigt instabil.

Jag tror nu på att boven till att så många med mig gör totala magplask med sin saltkar är fel inställning till näringsämnena fosfat och nitrat.

Teorin är att dinon liksom cyano triggas (hotas) av för låga näringsvärden (P och N) och blommar då upp. En uppstart borde kanske vara med Po4 kring 0,1 och No3 kring 5 - 10? Då håller sig dino och cyano lugna samt att matnyttiga alger inklussive dom som koraller härbärgerar regerar.

Eftersom jag är i en förhoppad slutfas av dino- och cyanoblomning kan jag kanske nu förvänta mig en trög övergång till mer matnyttiga alger för turbos och eremiter i och med att jag doserat Dinoxal. Har satt in aktivt kol för att rena. 36 W UVC med lägre flöde är inkopplat för att hjälpa vändningen på traven.

 

https://www.reef2reef.com/threads/dinoflagellates-–-are-you-tired-of-battling-altogether.293318/

 

 

Ändrat av KMG
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 timmar sedan, nike83 sa:

jag hade övervägt att kontrollera dina tester mot något annat (salifert eller Lab-test). 

 

JBL har jag bara hört dåligt om, tyvärr. 

Tack för omtanke. Mäter även med RedSea Pro fosfat och det säger samma sak

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Status för eländet är att trots dosering av Po4 till en 0,1 nivå är det nollat efter ett par dagar. No3 ligger stabilt kring 5 -10. Nojig värre, motmäter jag med RedSea Pro och får samma resultat. Så jag kastar modigt i ytterligare 22 ml Po4. Har läst att man kan få hålla på så här några veckor/månader innan fosfatet stabiliserar sig.

Ser att det börjar komma gröna fläckar och dinon mår inget vidare. Fläktar bort den med en cirkulationspump en till två ggr dagligen och stödjer behandlingen med en UVC på 36W med reglerat flöde kring 1000 l/h. Skulle förmodligen behöva ha 110W eller mer, men jag håller här ett tag för att se om det räcker för att knuffa saker i rätt riktning. Är inte gratis att damma på med ett större UVC...

Har samlat på mig lite teorier kring dino som känns trovärdigt. Rätta mig gärna om jag fått något om bakfoten. Jag försöker lära mig allt om "skiten" för att göra rätt och få ett fint saltkar.

 

Simmande eller inte simmande Dinoflagellater och UVC

1. Arterna Ostreopsis, Coolia och Prorocentrum av dinoflagellater rör sig mer i vattenkolumnen och är därmed lättare att spöa på med UVC.

2. Arter som Amphidinum är inte så pigga på att simma runt och gör UVC tämligen verkningslöst.

Dyrt eller billigt mikrosskop för att identifiera art. Har man riktigt flyt har man en kombination av olika dinoarter...

 

Dinoflagellaters livsstadier

A. Cystiskt stadie - Dinoflagellaterna trivs inte. Är trängda och utkonkurrerade av andra alger, mikrober och bakterier. Gör ingen skada

B. Frisimmande stadie - Dinoflagellaterna har övertaget. Har konkurrerat ut övriga alger mm och kostar på sig att simma, föröka sig och käka slut på N och P.

C. Slem-stadie - Frisimmande stadie men ont om näring (Nitrat och fosfat) Dom skiftar över från fotosyntes och koldioxidförbrukning till att ge sig på organiskt material, bakterier och mikrober. Så kallad Dinoflagellatblomning med slem och stronkar med bubblor över delar eller hela karet och utsöndring av toxiner.På grund av detta kommer karet bli utarmat på bakterier, mikrober samt N och P.

 

Bristen på N och i synnerhet P

När dinoflagellater dör lämnar de efter sig ett skal som är rikt på kolföreningar. För att bakterier ska kunna bryta ner dessa går det åt en hel del... Just det N och i synnerhet P. Därför kan det tyckas som om en akvarists stöddosering "slukas upp" trots att dinon är på reträtten.  

 

Därför kan man få stöddosera både N och P ett bra tag efter det att dinon vinkat adjö. Det är säkert även därför karet verkar att aldrig komma igång igen efter en dinosmäll.

Jag intalar mig själv att jag är laddad med tålamod och håller mig till att dosera N och P planen.

Sist, men inte minst. Konstant stöddosering av bakterier. Den levande stenen är inte så levande...

 

Nuvarande utseendestatus. Dino på reträtten. Förmodligen lite cyano och även förhatlig red turf alger. Varför ska saker vara lätt?

Tar det lugnt med belysningen och ligger mer på blått ljus. Eller ska jag fläska på med belysningen? Meningen med stöddoseringen av N och P näring är att ge bakterier samt bra alger övertaget. Frågan är och svagt eller starkt ljus hjälper dom?

 

 

 

 

20180823_120524.jpg

Ändrat av KMG
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Doserat upp Po4 till 0.1. KNo3 ligger fast kring 5-10. Väljer att gå fullt (100%) med belysningen efter att ha smugit kring 50% en vecka. Såg en omedelbar skillnad på dinoflagellater. Dom beter sig som vampyrer. Vill inte riktigt vara framme och bilda mattor längre. Och... Hör och häpna. Det börjar dyka upp både gröna kiselalger och fläckar av grönalger. Mina turbosniglar och eremiter har blivit väldans glada och aktiva efter ha varit zombiliknande ett bra tag. Antagligen på grund av toxiner från dinon. Ser ut att gå åt rätt håll med tanke på dom här indikatorerna. Hoppas! Hoppas!

PSX_20180825_103934.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 minuter sedan, Lasse sa:

Var inte rädd att röra om i sanden - de kommer inte att sprida sig om förutsättningarna inte finns. Skulle ta det lite försiktigt med vattenbyte. Kan du dosera med hjälp av en doseringspump så är det bättre.

 

MVH Lasse

Absolut. Fast mina fiskar och dinoflagellater har asfalterad sandlåda. Har en plexiglssskiva med epoxisand till botten. Ha ha ha.

Och precis som du säger är vattenbyten de närmaste månaderna No No. Jag handjagar Po4 och No3 och mäter dagligen tills dess kuren och mognaden är klar. Efter vad jag sett på andra som läkt karet så samma sätt kommer det bli en drop off i Po4 och KNo3 åtgång när mognaden/läkningen är klar. Efter det väntar ett doseringssystem. Undrar just om Triton Core 7 innehåller P? Annars tänker jag lägga till det. Antar att ett stickprov från deras saft i ett fosfat-test kommer svara på den saken 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om Core7 innehåller PO4 men jag kör Core 7 sedan i januari och jag har behövt tillsätta PO4 hela tiden. Om du skall gå in med Core7 sedan så kan du ju skaffa en doseringspump redan nu. Brukar finnas ute då och då som begagnat.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

44 minuter sedan, Lasse sa:

Vet inte om Core7 innehåller PO4 men jag kör Core 7 sedan i januari och jag har behövt tillsätta PO4 hela tiden. Om du skall gå in med Core7 sedan så kan du ju skaffa en doseringspump redan nu. Brukar finnas ute då och då som begagnat.

 

MVH Lasse

Kände på mig att du hade koll ;)

Har redan en fyrkanalig doserpump installerad och klar. Men med den insikten ska jag nog uppgradera till sex kanaler? Vill kunna automatisera dosering av Po4 och KNo3 eller NaNo3. Eller kan jag spetsa Core 7 med detta tro och komma undan med fyra kanaler? Vilken nivå av Po4 försöker du hålla?

Ändrat av KMG
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Misstänker starkt att jag har dinoflagellater av modell Aphidinum kvar. Har ännu inte fått mitt mikroskop, men allt tyder på det. UVC biter inte. Inte heller mörkläggning eller Dinoxal. Dom verkar inte vara lika giftiga sett till mina turbos och eremiter. Så vad hittar man på mot dom? Jo, vad jag kan se två alternativ.

1. Tuffa på med N och P i några månader och låta andra alger ta över. Detta med risk för håralger och cyano.

2. I med kisel Si och fixa en diatom blomning. Enligt vad jag läst konkurrerar kiselalger ut dinoflagellater alla dagar i veckan. Efter att diatomalgerna slått ut dinon slutar man dosera Si och låter diatomen slockna genom sinande kisel (försvinner genom vattenbyten och fleece filter).

 

Så här ska doseras Si. Men hur? Natriumsilikat hittar man i form av "glasvatten". Används som städmedlem, flamskydd, tätning av betong, konservering och en och annan akvarist? ;)

Ändrat av KMG
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 timmar sedan, stigigemla sa:

Egentligen går Core 7 att köra på tre kanaler i och med att två dunkar har samma innehåll. Se här: (sid2) https://www.triton-reagents.de/fileadmin/user_upload/support-uploads/Manuals/Manual_Core7_RS_EN-2.pdf

Så var det. Vad tror vi om att blanda KH2Po4 och KNo3 / NaNo3 som stamlösning? Då skulle jag komma undan med 4 kanaler

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir en spännande vecka. Antingen får jag en kiselalgsblomning som släcker dinoflagellatplågan nu när jag tippat i natriumsilikat eller så händer inget. Då ser jag inget annat alternativ än att överdosera P för att trigga en cyanoblomning som slår ut dinon. Cyano svara väldigt väl på mörkläggning. Dinon jag har i form av Amphidinum tål mörkläggningar, svarar inte på UVC, DinoX eller Dinoxal... Har förresten även tillsatt en dos med spårämnen för att undvika någon annan begränsare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att kampen mot dino började väga jämnt trots dosering av P och N, tog jag beslutet att dosera tungt med väteperoxid (14 ml/100 liter) 3 ggr/dygn. Annars rekommenderas 2.5 ml/100 l av 3% väteperoxid. Dinon  börjar bli bli riktigt tillbakadragen. Ser den inte längre :) Men inget ropa hej ännu. Mina turbosniglar och eremiter jublar. Äntligen kan dom få käka. Har rätt rikligt med red turf alger. Dom verkar gå ner dom med. Har läst att det annars enbart är vissa sjöborrar som tuktar dom. Ljuset får fortsätta ett tag till på 20%, samt UVC 24/7. Kör tät koll av nitrit då även en del goda bakterier stryker med i fizzly bubbleach peroxiden. 

PSX_20180902_203323.jpg

PSX_20180902_203358.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...