Jump to content

Recommended Posts

3 timmar sedan, KMG sa:

Japp, tittade i mikroskop. Även dom karaktäristiska stronkarna med små bubblor dök upp, starka sjödoften och dom bruna mattorna som försvann på kvällen. Mörkläggning, ett effektivt och vänligt grepp, men tyvärr allt för ofta bortglömt. Fungerar även med god verkan mot dino i kombination med t.ex UVC och väteperoxid.

Aldrig mer DinoXal eller DinoX. Tar död på det mesta

Kan inflika att även jag haft problem med Dinoxal när jag körde det i samband med mörkläggning. Tog död på många av korallerna jag hade när det hände.

Ett par pc-fläktar dia 140 mm och 2500 rpm gav verkligen bra effekt och låter inte allt för illa . Slaktade till fäste i plexiglas och låter dom styras av Aquamedic t-control. 

PSX_20190527_183923.jpg

PSX_20190527_183912.jpg

Verkar som om faran snart kan blåsas över. Sps-korallerna mår inte bra, men lps- och mjukkorallerna trivs. Lärdomar: Kalibrera refraktometern regelbundet, kolla alltid i mikroskop vid tvekan om det är dino eller cyano, chemiclean verkar skonsamt och är riktigt bra mot cyano om man inte vill mörklägga. KH fortfarande 11, Ca 480, Mg 1500 och pH 8.5. Detta på grund av 20% vattenbyte samtidigt som balling. Förbrukningen stannar även upp när dino härja.

PSX_20190612_191508.jpg

• Like 3