Gå till innehåll

Hjälp med triton test


webdiddy

Rekommenderade inlägg

Behöver 0 i jod nödvändigtvis vara ett problem? 

 

Jag har gjort flertalet ICP-tester som alla har visat 0 i jod trots kontinuerliga vattenbyten varannan vecka. Har både räkor, svampar och koraller. 

 

Enligt nedanstående länk tycks det även inte finnas klara besked om vad jod egentligen har för påverkan i våra akvarium mer än att makroalger tycks föredra detta:

 

https://www.advancedaquarist.com/2003/3/chemistry

 

-"In the subsequent sections, it is made clear that macroalgae often thrive at elevated iodide or iodate levels, sometimes better than at natural levels. Whether this extends to other organisms in marine aquaria is not known".

 

Om någon har lite nyare källor vore det grymt att ta del av! 

 

Håller med om att kalciumet kan höjas upp till 430 utan dåligt samvete :) 

Ändrat av kaptenen
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick med följande flaska (öppnad) när jag köpte ett gäng grejer i januari i år. Ska jag börja dosera i enligt beskrivningen?  Vad blir det? 15mL två gånger i veckan, kan det stämma för mitt 350L kar? 

 

20180817_232657.jpg.75ede119c81b819ed9fe76e3dc7a0d35.jpg

20180817_232720.jpg.bae29829747a5c8cdd4ab9eb2f2bc472.jpg

 

 

 

Ändrat av webdiddy
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du ska dosera enligt beskrivning i ditt Tritontest. Så är det enklast att använda Tritons egna eftersom du har ett förslag på hur mycket du ska dosera. Börjar du med ett annat märke så vet du inte koncentrationen alls och då måste du börja mäta själv.

 

Sen kräver alger om du har ett refugium eller reaktor kalium och järn för att det ska växa. 

 

Doserar du Core7 eller annan balling? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 minutes ago, Christian_N said:

Om du ska dosera enligt beskrivning i ditt Tritontest. Så är det enklast att använda Tritons egna eftersom du har ett förslag på hur mycket du ska dosera. Börjar du med ett annat märke så vet du inte koncentrationen alls och då måste du börja mäta själv.

 

Sen kräver alger om du har ett refugium eller reaktor kalium och järn för att det ska växa. 

 

Doserar du Core7 eller annan balling? 

Jag hoppades på att spara in lite pengar när jag ändå hade jod hemma. Jag kör enbart med core 7.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 minuter sedan, webdiddy sa:

Och är det jag som är blind, när jag tittar under dosing filken på tritonsidan så står det nada.

Bara olika graderingar, inte vad eller hur mycket av nått som ska i.

I: We have detected a lack of iodine.
A Iodine dose can have the following benefits for your aquarium:
- Improves overall health of SPS corals and macroalgae
- Promotes metabolic processes in the reef aquarium
- Can be helpful against parasites and inhibit their reproduction
To restore the natural value, please refer to our recommended dosage.

I: We recommend the corrective dosage be carried out over 2 days. For the first 1 days the daily dosage should be 3.5ml. On the last day please use 0.7ml.

I: We recommend a daily maintenance dose of 0.42ml. If this dose is very low, then this can be alternatively be dosed weekly (daily dose x7)

 

Detta får jag fram när jag läser doseringsanvisningarna. Får inte du det?

Ändrat av Christian_N
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minute ago, Christian_N said:

I: We have detected a lack of iodine.
A Iodine dose can have the following benefits for your aquarium:
- Improves overall health of SPS corals and macroalgae
- Promotes metabolic processes in the reef aquarium
- Can be helpful against parasites and inhibit their reproduction
To restore the natural value, please refer to our recommended dosage.

I: We recommend the corrective dosage be carried out over 2 days. For the first 1 days the daily dosage should be 3.5ml. On the last day please use 0.7ml.

I: We recommend a daily maintenance dose of 0.42ml. If this dose is very low, then this can be alternatively be dosed weekly (daily dose x7)

 

Detta får jag fram när jag läser doseringsanvisningarna. Får inte du upp det? 

Tack, nix, var hittar du det, kan inte se det, dock är det känt att jag kan vara jävligt blind ibland. :torn:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om vi bortser från strulet med tritons hemsida för en sekund.

Min största brister i vattnet ser ju at att vara följande.

 

CA, B, I, SR.

 

Där av CA, B och I om jag tolkar det rätt.

Eftersom jag kör med CORE 7 så antar jag att jag bara behöver fylla på lite tillfälligt så det kommer upp i rätt värden och sedan bör CORE 7 hålla dem "in check" så att säga?

Ändrat av webdiddy
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just now, webdiddy sa:

Om vi bortser från strulet med tritons hemsida för en sekund.

Min största brister i vattnet ser ju at att vara följande.

 

CA, B, I, SR.

 

Där av CA och I om jag tolkar det rätt.

Eftersom jag kör med CORE 7 så antar jag att jag bara behöver fylla på lite tillfälligt så det kommer upp i rätt värden och sedan bör CORE 7 hålla dem "in check" så att säga?

Det stämmer! Det är ju bara att toppa upp dom värden du har för lågt. Vad har du för Kh?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...