Gå till innehåll

skillnaden mellan 14k och 20k


rickard81

Rekommenderade inlägg

ja skulle nog inte välja endast en 20K.. de blir sketa blått. hade de innan ja bytte till en coralvue 14K MH 250w.. mycke bättre sken. sen kan man lägga till blåare ljus me t5:or.. billigare sätt att locka fram rätt ljus, än att köpa massa olika MH..

SILLEN:: jo de e en fin tank :).. nej lampan va inte tänd på bilden.. och ja körde 2st T5.or uppenbarligen :) och en 250W 14K coralvue.. + en 150 w 10K annat märke.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har Coralvue 20 000k och är inte vidare nöjd med det ljuset men när jag kollar runt på bilder på burkar med 14 000k så ser jag sällan nån större skillnad. Hbmannen.. har du nån bild på din burk så man kan se skenet från dina Coralvue 14 000k? Det är snart dags för mig att byte och jag är lite osäker på vad det blir.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läste ett intressant inlägg på Nordicreefforum:

jeg bed mærke i den tekst på en amerikanske side da jeg var ved at skrive en artikel om lys til AS.:

amerikanske akvarister skelner mellem koralrevsmiljø i henholdsvis lavt vand og i dybt vand. Derfor ser man ofte at man "over there" anbefaler 6500k. til lavt vand da det ligner lyset ned til 5-6 meters dybde.samt mixet med noget blåt lys.

5500K (Bottom end of acceptable CRI) Reason: Frequencies below 5500K promote algae blooms as these algaes prefer less blue-white light and lean to the red-yellow absorption spectrum.

6500K

(Middle of the road CRI) Reason: Best all-around starter frequency, often used in conjunction like the 5500K series, with actinic blue tubes.

10,000K

(Upper end of the advanced or special-need frequencies) Reason: Incredible amounts of deep-penetrating blue-white light, making them ideal for deeper tanks!!!! and simulating deeper reef environments.!!!!!

20,000K (The upper end of deep water simulation) Reason: Because we can.

__________________

MVH.

S.KILDEMOES

180L + sump på 90L

Levende sten 33 kg + 11 kg i sumpen

6 stk maxi-jet PH 1200

Skummmer 1stk Miniflotor 200

lys: Giesemann 230 eco 150W 14.000K

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, blir stor skillnad beroende på skärminställning. Men det blir ju inte mer rätt bara för att man skälv gör en bra kaliberering. Personen som tog kortet (och som förhoppningsvis tycker kortet liknar verkligheten) behöver ju ha gjort en likvärdig kaliberering.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, blir stor skillnad beroende på skärminställning. Men det blir ju inte mer rätt bara för att man skälv gör en bra kaliberering. Personen som tog kortet (och som förhoppningsvis tycker kortet liknar verkligheten) behöver ju ha gjort en likvärdig kaliberering.

Om du kalibrerar din skärm på rätt sätt så återspeglar det ju åtminstone originalbilden. På så sätt blir det närmare verkligheten under förutsättning förstås att originalet motsvarar den verkliga färgen, dvs rätt kalibrering och att personen inte har ändrat färgen i originalkortet med hjälp av tex photoshop. En rätt utförd kalibrering ska generera samma färg oberoende av skärm. Detta stämmer sällan till 100% men chansen ökar om båda monitorerna är rätt kalibrerade och minskar om båda parter inte har gjort någon kalibrering.

Fattar därför inte riktigt vad du menar. Jag menade inte att man ska kalibrera skärmen efter kortet på skärmen om det var det du antog.

Mvh

Peter

Förlåt om det blev lite off topic.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag menade att när man tar kort så beror bilden mycket på kameran och andra omständigheter. När personen som sedan tagit korten tittar på dem på datorn och ev. väljer ut dem som passar bäst med verkligheten, så krävs det förstås att denne person också har kalibrerat... annars spelar det ju ingen roll om du har gjort det. Men om kameran i fråga alltid tar verklighetstrogna bilder så blir detta förstås inget problem så länge inte kamermannen altererar bilderna på annat sätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag säger bara att det blir närmare originalkortet om man kalibrerar, inget annat. Ville bara dela med mig av detta eftersom många säkert inte gör det och att jag själv märkte en stor skillnad efter att ha gjort en ordentlig kalibrering.

Självklart spelar kamerainställningar/ljusförhållanden vid skärmen etc också in men det var inte det jag ville poängtera. Du säger att det inte spelar någon roll att man själv har en bra kalibrering pga originalet kanske inte stämmer och det var det jag reagerade på. (originalet kan vi ju inte påverka utan får förutsätta att denna stämmer överens med verkligheten så långt som möjligt och att även denna person har kalibrerat sin skärm).

Det är mycket svårt att återge en verklighetstrogen färg på akvariumbelysning via datorn men förutsättningarna förbättras med hjälp av en bra kalibrering i alla led. Jag skulle nog vilja se ett rör "live" snarare än att lita på bilder på nätet.

Här är ett bra verktyg för kalibrering som ofta rekommenderas:

http://www.ekdahl.org/kurs/Spyder2/

Men nu tycker jag vi låter denna tråd fortsätta on topic.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara 20 000K blir inte bra.

Jag har nu 150w (MH) 20 000k + 2ggr 24w 10 000K samt 6000K.

Detta ger ett aning för mycket blå/lila -ljus (enl. mig).

10 -14 000k är nog en bra kompromiss om man bara har en ljuskälla.

Jag har även soljus nå'n timme på förmiddagen & det är verkligen gult i jämförelse.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

nu har jag bestämt mig de blir en på 14k.

Tänkte köpa denna:

http://www.pwss.nu/product.php?productid=2904&cat=473&page=1

Men nu är frågan om den passar i min arcadia-armatur, de sitter en dubbeländad i armaturen och den jag ska köpa är ju dubbeländad. Men man vet ju aldrig så de är ju bättre att fråga först så man inte köper fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...