Gå till innehåll

Massa nybörjar frågor


Allaspappa

Rekommenderade inlägg

Har spenderat en massa tid att läsa här och om det jag vill skaffa

 

jag har ett 200L som bara står, och skulle vara intresserad på att göra det till saltvatten

har hittat några svar här på ett par av frågorna men då jag inte sparat trådarna kommer jag nog ställa en del frågor ni nog svarat på 10000 gånger så ber om ursäkt i förhand

 

fisken jag är intresserad av att skaffa är en drakfisk har läst om dom typ en vecka men är lite info jag har problem att hitta: 

 

Vilken värme vill dom ha?

eftersom den äter allt den kommer över, och mitt akvarium är i stort sett bara stort nog för den själv, mår dom bra av att vara själv?

och om den klarar sig själv, kan jag mata den samma sorts räkor som jag matar min sköldpadda med? (https://www.cyberzoo.se/terrarie-reptil/foder-reptiler/tropical/tropical-gammarus-frystorkade-rakor-1000-ml.html typ sånna) eller måste jag mata den levande mat?

 

 

vad ska man ha för filter? finns det hang on back filter eller kan man använda samma saker som i sötvatten akvarium?

kan man använda en vanlig doppvärmare? (har en eheim doppvärmare, är av glas om det spelar roll)

läst att skummare låter mycket också, finns det något alternativ till att använda en skummare då akvariumet är så stort eller finns det olika skummare som låter olika mycket och finns det hob skummare?

hur ofta byter man vatten?
 

Förlåt för en rätt så stor mängd frågor, men ville bara fråga saker för att vara extra säker innan jag ger mig in på något som förtillfället är lite suddigt.

 

Tack på förhand för svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En drakfisk äter som sagt mycket och skräpar ner.

 

Jag skulle säga att det väldigt lägligt att fokusera på en bra skummare, som ser till att exportera ut skiten illa kvickt.

 

Här är exempel på en man kan hänga inuti akvariet, tunze 9004

https://www.tritonakvarium.se/product/tunze-comline-skimmer-9004

 

Sen är det nog bra att köra med vattenbyten hyfsat regelbundet.

 

Ja svårare än så är det inte faktiskt, så länge du inte ska ha kortpolypiga stenkoraller (sps), då är vattenkvaliteten en utmaning just i samband med drakfisk tänker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett 200 liter är ganska litet för en Drake i längden. Men det har du kanske redan räknat ut?

 

Ska du inte ha koraller i akvariet så kan du nästan sköta det precis som du hade gjort med ett rovfisk akvarium med sötvatten. Men tänk på att saltvatten kostar 1-2 kronor per liter att blanda till så att förlita sig på stora vattenbyten kan bli en hyffsad utgift med tiden. En skummare skulle avhjälpa med att minska belastningen på filtren så det kan vara en bra investering. De brukar också hjälpa till med pH. Om du tycker den låter illa kan du köra den på timer till exempel. Det gör jag med min, den går bara på natten för den väsnas för mycket för min smak på dagen när jag är i rummet.

 

En av de besvärligaste utmaningarna du kommer ha är att få den att äta. Jag hade undvikit de frystorkade räkorna då de nog bara kommer vilja flyta, köp istället vanliga skalade frysta räkor som du matar han med. Du kan behöva ha en pinne eller liknande så du kan "reta" fisken till att hugga, detta kan vara väldigt svårt med vissa individer. Det finns inget säkert tips att ge. Om du väl får han att äta det kan du nog ge han vad som helst sedan i frysfoder. Räkor, fiskbitar och musslor tex. Levande är ingen god lösning i längden. Det är dyrt och besvärligt att få tag på bra foder. Om du inte bor nära kusten och kan fånga eget möjligtvis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 hours ago, Allaspappa said:

fisken jag är intresserad av att skaffa är en drakfisk

Det finns flera arter, Pterois volitans kan bli ganska stora men Dendrochirus zebra är mindre. Du kan förstås även köpa ett litet exemplar och sälja när det blivit större (om det finns köpare?), även om de tydligen växer fort.

 

16 hours ago, Allaspappa said:

Vilken värme vill dom ha?

Vanlig korallrevtemperatur (ca 23-28 grader) går säkert bra, men enligt den här artikeln tål Petrios volitans även kallare vatten: https://www.biodiversityscience.com/2012/09/26/temperature-spread-red-lionfish/ --kallare vatten kanske även har den fördelen att det saktar ner fiskens ämnesomsättning och därmed mängden föroreningar?

 

Vanliga doppvärmare går utmärkt.

 

16 hours ago, Allaspappa said:

måste jag mata den levande mat?

Iaf inledningvis kanske sötvattensfisk kan fungera, men enligt http://www.reefkeeping.com/issues/2002-11/fm/feature/ bör man undvika det i längden.

 

16 hours ago, Allaspappa said:

vad ska man ha för filter? finns det hang on back filter eller kan man använda samma saker som i sötvatten akvarium?

Skummare och levande sten är en bra kombination. Ytterfilter kan kanske användas för nedbrytning av ammonium, men med en bra skummare behövs det nog inte och man slipper risken att slangar hårdnar och börjar läcka av saltvattnet. Innerfilter (skumpatron) räcker säkert annars. Det finns enstaka stora HOB-filter för sötvatten man kanske kan använda (t ex Seachem Tidal), men jag vet inte var de säljs.

 

16 hours ago, Allaspappa said:

läst att skummare låter mycket också, finns det något alternativ till att använda en skummare då akvariumet är så stort eller finns det olika skummare som låter olika mycket och finns det hob skummare?

HOB-skummare finns men är ovanligt (Deltec har ett par äldre modeller tror jag, inte så tysta vad jag läst), dessutom brukar HOB-skummare sakna ytavsug. Om du inte har en sump till karet tror jag innerskummare (främst från Tunze) är det bästa alternativet, de brukar vara ganska tysta.

 

En algreaktor (tillsammans med stort skumpatronfilter) eller refugium med makroalger kan kanske vara ett alternativ, men även dessa brukar stå i en sump.

 

En minst 10cm djup sandbotten (Deep Sand Bed) kan hjälpa till att bryta ner nitrat.

 

16 hours ago, Allaspappa said:

hur ofta byter man vatten?

Gärna ofta men små mängder. Hur mycket kan man se genom att mäta nitrathalten. Om inte nitraten stiger behöver man inte byta alls (men se upp med gamla tester, de kan felaktigt visa noll).

 

16 hours ago, Allaspappa said:

Förlåt för en rätt så stor mängd frågor, men ville bara fråga saker för att vara extra säker innan jag ger mig in på något som förtillfället är lite suddigt.

Det är bara att fråga på. :-)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, mikoto sa:

Ett 200 liter är ganska litet för en Drake i längden. Men det har du kanske redan räknat ut?

 

Tänkte ha en sån där dvärg drake, läste på någon engelsk sida att dom vill ha 50 gallons och då jag gjorde om det till liter blev det 189, men den sidan kan haft fel? 

har tappat sidan men ska se om jag hittar den igen

 

5 timmar sedan, Christian J sa:

Dendrochirus zebra

 

en anna version av en sån, minns inte vad den heter var något på A efter dendrochirus om jag inte minns helt fel

Edit: efter en google sökning var inte något på A efter dendrochirus, men det var en dvärg iaf.

Var lika stor som en zebra dock

5 timmar sedan, Christian J sa:

Gärna ofta men små mängder

 

så inte som i min andra tank där jag gör typ 50% varje vecka ungefär? (bor dock en sköldpadda i den och han är lite smutsigare än fisk skulle jag tro ) 

men typ 20% varje vecka?

Ändrat av Allaspappa
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, Allaspappa said:

en anna version av en sån, minns inte vad den heter var något på A efter dendrochirus om jag inte minns helt fel

Edit: efter en google sökning var inte något på A efter dendrochirus, men det var en dvärg iaf.

Var lika stor som en zebra dock

Någon av dessa? http://www.reefkeeping.com/issues/2002-11/fm/feature/  (det blev något fel på länken i min förra post).

 

2 hours ago, Allaspappa said:

så inte som i min andra tank där jag gör typ 50% varje vecka ungefär? (bor dock en sköldpadda i den och han är lite smutsigare än fisk skulle jag tro ) 

men typ 20% varje vecka?

Omöjligt att säga utan att testa vattnet, hur snabbt nitrathalten stiger beror ju på hur mycket du matar och vilken typ av vattenrening som används. Men om du måste byta t ex 50% per vecka för att hålla nitrathalten på en jämn nivå så är det kanske mindre störande för djuren med 25% två gånger per vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

30 minuter sedan, Allaspappa sa:

 

yes någon av dom tydligen kan det ha varit zebran jag kollade på och blandade ihop den med en pterois

Hej

det funkar utmärkt med en dvärgdrake jag hade en vanlig i ett 350l tillsammans med en kirurg en kejsare och två clowner det var inga problem matade den med vit fisk skalade räkor fick mat varannan dag den blev stor 20cm på två år sen fick den flytta till ett 720 kar med andra drakar

en liten bild på den

mvh Frank

 

image.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...