Gå till innehåll

Högt kalcium (Ca)


KMG

Rekommenderade inlägg

Har högt kalcium (Ca) på 480 - 500.

Magnesium (Mg) 1300

KH 7

PH 8.15

 

Har jobbat upp pH med hjälp av natriumhydroxid (lut). Ville inte öka på Ca med mer kalkvatten. Fråga om mitt höga kalcium är skadligt? Kan jag få ner det genom dosering? Har nämligen bara en mjuk korall (uppstart). Eller slappna av och justera in pH och K med lut och natriumbikarbonat? Vill upp på 8.4 för att göra livet surt för dinoflagellater ;)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog ingen fara, det är svårt att höja Ca för högt, det går knappt öka högre än du har nu på ett stabilt sätt. Det fäller ut.

 

Ditt värde bör gå ner av sig självt. Finns risk att det fäller ut i pumpar och liknande när det är så högt så kalka av de så småningom. Om någon månad eller så. Så är du säker på att de fungerar som de ska.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 timmar sedan, mikoto sa:

Det är ett klokt råd, pH tillsatser varar sällan utan höjer bara tillfälligt. Vill man slåss med pH så är det bättre att hitta långsiktiga lösningar för att öka det. Till exempel ta luft till skummaren utifrån.

Tack för bra input! Jag doserade som sagt upp pH till 8.4 med natriumhydroxid, men redan efter ett dygn låg det på 8.2. Tror du att friskluft utifrån skulle kunna hålla kvar pH? Har nämligen förberett för detta och satt in en ventil i väggen. Eller behövs även en koldioxidtvätt(scrubber)?

Ändrat av KMG
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, KMG sa:

Tack för bra input! Jag doserade som sagt upp pH till 8.4 med natriumhydroxid, men redan efter ett dygn låg det på 8.2. Tror du att friskluft utifrån skulle kunna hålla kvar pH? Har nämligen förberett för detta och satt in en ventil i väggen. Eller behövs även en koldioxidtvätt(scrubber)?

 

Att ta luft utifrån är det överlägset bästa man kan. Inomhusluften varierar i co2 beroende på en mängd variabler, uteluften är både konstant och bättre. 

Scrubber har man när man bara kan ta luft inomhus, det behövs knappast på uteluft.

Och sen bör man vara medveten om a4t våra tester för ph är ganska dåliga och  svårlästa, använder man elektroniska metoder för att mäta så får man vad man betalar för ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, danne031 sa:

 

Att ta luft utifrån är det överlägset bästa man kan. Inomhusluften varierar i co2 beroende på en mängd variabler, uteluften är både konstant och bättre. 

Scrubber har man när man bara kan ta luft inomhus, det behövs knappast på uteluft.

Och sen bör man vara medveten om a4t våra tester för ph är ganska dåliga och  svårlästa, använder man elektroniska metoder för att mäta så får man vad man betalar för ;)

Det var goda nyheter. Då får jag nytta av mitt nya hål i väggen. Ska bara bli av med dinoflagellater från helvetet så är jag glad igen ;)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2018-08-18 at 22:20, KMG sa:

Har högt kalcium (Ca) på 480 - 500.

Magnesium (Mg) 1300

KH 7

PH 8.15

 

Har jobbat upp pH med hjälp av natriumhydroxid (lut). Ville inte öka på Ca med mer kalkvatten. Fråga om mitt höga kalcium är skadligt? Kan jag få ner det genom dosering? Har nämligen bara en mjuk korall (uppstart). Eller slappna av och justera in pH och K med lut och natriumbikarbonat? Vill upp på 8.4 för att göra livet surt för dinoflagellater ;)

 

ingen fara, Ca är inte alls så kritiskt, tål ganska stora toleranser,  mellan 350-550 skulle jag påstå är helt ok, även om man såklart siktar på 420. Kör du Balling skall du såklart minska på ca kanalen, men finns ingen anledning till nån mer åtgärd än så:-)

Det är KH som är det viktiga;-)...

 

 

Jonas

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är många myter om värdena i saltvattensakvarier. Det första som många inte tänker på är att värdena hänger ihop. Det betyder bland annat att om salthalten ligger åt det låga hållet kan man ha lägre värden. 

Magnesium höjer lösligheten av Ca + kH. Det betyder att vid ett högt magnesiumvärde behövs mer Ca och eller kH.

Ca och kH samverkar. Det betyder att med ett högt Ca kan du ha lägre kH och tvärtom.

Hög (egentligen skall man säga icke ultralåg) nitrat + fosfat kräver högre Ca + kH. De som kör med ultralåg nitrat och fosfat måste alltså ha lägre kH + Ca.

Högt pH sänker också möjliga värden något.

Ett företag som ligger lite bredvid mainstream när det gäller värden är Redsea. Läs detta: https://www.redseafish.com/reef-care-recipes/ och fundera på varför de rekommenderar olika värden på allt för de olika akvarietyperna.

Det finns tankar bakom även om jag inte håller med om allt. T.ex tycker jag att man bör hålla lite lägre kH + Ca för att undvika att kalk fäller ut vid magneten i pumpar. Det är klart att koraller växer något fortare med högre värden men man måste göra ren pumparna oftare. Och korallerna blir inte snyggare.

En vanlig myt är att kH värdet skulle vara viktigare än Ca i ett saltvattensakvarium. Det är det inte.

Men kH värdet är det som lättast ändras och därför behöver man kolla det oftare. Om man tänker sig att man kör Ballingmetoden och har stängt av doserpumpen av misstag så att kH sjunkit från 8 till 5 (nära krasch) så har Ca teoretiskt minskat från 420 till 395. KH har alltså minskat 38% medan Ca minskat 5,8%. Det kan alltså vara idé att kolla kH 6 gånger oftare.

Om man är noga bör man hålla värdena inom 5% från idealvärdena för djuren gillar inte stora förändringar. Om man utgår från mina idealvärden blir Ca mellan 399 och 441, Mg mellan 1283 och 1418 och kH mellan 7,6 och 8,4. Jag är övertygad om att många tänker att för kH är det knappt någon skillnad medan för Mg är det nästan kritiskt. I själva verket är den procentuella förändringen lika stor.

Ändrat av stigigemla
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för en intressant och bra förklaring. Gav åtminstone mig lite bättre förståelse!

 

1 timme sedan, stigigemla sa:

Hög (egentligen skall man säga icke ultralåg) nitrat + fosfat kräver högre Ca + kH. De som kör med ultralåg nitrat och fosfat måste alltså ha lägre kH + Ca.

Högt pH sänker också möjliga värden något.

 Vad siktar du på för nitrat- och fosfatvärden? Och räknar du det som ultralåg eller icke ultralåg när du valt dina andra idealvärden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill ha 0,1 i fosfat eller helst lite lägre men tyvärr har jag haft 0 länge. Nitrat runt 2. Det kan man väl kalla medium till lågt. Men tyvärr har jag länge haft för lite fisk i så de har varit nollade.

Även i mitt 250 har de varit noll trots 13 frökenfiskar. Jag kan varmt rekommendera frökenfiskar även om man måste välja noga. Mina besökare har varit betydligt mer intresserade av det karet ganska säkert beroende på att det händer mer där.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...