Gå till innehåll

Alger på grund av låg salthalt


gladiator

Rekommenderade inlägg

Har haft problem med alger på rutorna i ca 6-8 månader, får rengöra rutorna varje dag. 

 

Ser ut som en film första dagen sedan efter ett par dagar ser det mer ut som alger. 

Doserar VÄS varje dag men inte den sorts av film på rutorna som kan uppstå, har även slutat dosera VÄS en längre tid utan skillnad. 

Observation i sommar var att när belysningen var mer eller mindre avstängt pga värmen så inga alger på rutorna, tilläggas att jag kör T5 belysning.

 

Sedan så läste jag i boken Reef secrets av A Fosså " Salinity & algae, Check the salinity of your aquarium water regularly. We have seen many tanks suddenly become overgrown by filamentous algae blooms triggered by low salinity"

 

Det jag gjorde då var att kolla min saltmätare(refraktometer) mot referensvätska, inte gjort förrut. Det visade sig att mätaren var fel inställd och jag har ett värde på 1,023 i karet. 

 

Nu kommer jag höja salthalten sakta till 1,025-1,026 och har även beställt nya T5 rör ifall dom kan trigga alger. 

 

Har någon haft samma problem eller har något annan förklaring?

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har aldrig hört att låg salinitet kan ha med det att göra, men lysrör som passerat optimal livslängd kan absolut hjälpa algerna på traven. 

Sen är det ju helt enkelt så att av lysrör blir det gärna spill på ljuset, alltså helt enkelt rutorna får mycket ljus. Testa att luta armaturen ytterst lite bakåt för att få mindre ljus på framrutan åtminstone.  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...