Gå till innehåll

Nybörjare!


Lobster

Rekommenderade inlägg

Först ett Hej till er alla på andra sidan skärmen.

 

Eftersom eftersom detta blir min första kontakt med er alla hör på saltvattensguiden. Så får ni ett litet intro om mig.

 

Är en snart 31 årig man, som har under sin ungdom haft en hel del sötvatten akvarium. Men alltid drömt om saltvatten.

 

Efter jag flyttade hemifrån, så har divs jobb gjort att jag flyttat över världen och på olika ställen inom Sverige. Så tyvärr har akvariet drömmen fått ligga lågt sen 20 års åldern.

 

Men nu efter års skiftet så är det äntligen dags att slå sig till ro med en fast tillvaro, bostadsrätt och ett 8-16 jobb på samma ort. Vilket har gjort att jag börjat planerat för att äntligen skaffa det där salt vatten akvariumet som jag drömt om.

 

Min plan är att skaffa ett 720l akvarium. Först och främst för att jag ville ha något stort, men efter att ha läst divs trådar om salt vatten skötsel så verkar det även vara enklare att hålla bra värden i ett större kar.

 

Min plan är att göra detta till ett rovdjur fisk. Ville först börja med koraller, men tänkte att det är lättare att börja med fiskar, och allt eftersom man blir bättre starta ett korall kar.

 

Mina nybörjar frågor till er alla.

 

*Vilka fiskar kan ni rekommendera? Har turen att pris inte är dem största frågan. Utan känner ni att ni kan rekommendera en dyrare fisk som är nybörjar vänlig gör det.

*Det finns en uppsjö med divs utrustning, så tänkte kolla vad ni själva rekommendera att jag ska komma på. Samma sak gäller som för fiskarna, priset är inte huvud frågan. Så länge vi inte pratar astronomiska summor.

 

Tänkte starta akvariet genom Lasse metoden. Då flera verkar ha fått bra resultat på denna, och kommer läsa på mycket under några månader framåt. Så denna tråd är mer för att få en hjälp i rätt riktning.

 

Tack på förhand!

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 minutes ago, Lobster said:

Först ett Hej till er alla på andra sidan skärmen.

Hej tillbaks!

 

21 minutes ago, Lobster said:

Min plan är att göra detta till ett rovdjur fisk.

Menar du fiskar som tar större byten? Annars är ju nästan alla fiskarter rovfiskar i den meningen att de äter plankton eller andra smådjur.

 

21 minutes ago, Lobster said:

Ville först börja med koraller, men tänkte att det är lättare att börja med fiskar, och allt eftersom man blir bättre starta ett korall kar.

Iaf mjukkoraller kan rentav vara lättare än fiskar. Koraller lever delvis på ljus så man behöver inte mata dem lika noga, och de får mindre ofta sjukdomar. De kan även hjälpa till med vattenreningen.

 

Vill du inte ha koraller ser levande sten mest naturligt ut och förbättrar samtidigt vattenkvalitén.

 

21 minutes ago, Lobster said:

*Vilka fiskar kan ni rekommendera?

Har ingen egen erfarenhet av rovfiskar, men här är en aktuell tråd om drakfiskar: https://saltvattensguiden.se/topic/57657-massa-nybörjar-frågor/

Även olika muränor betraktas väl som typiska rovfiskar. Rockor (Taeniura lymma), tryckarfiskar, papegojfiskar kanske kanske passar också, men de två senare lär kunna bita sönder doppvärmare och elsladdar. Fiskar av släktet Antennarius (frog fish) är ganska originella till utseendet. Även mantisräkor är mycket intressanta rovdjur.

 

21 minutes ago, Lobster said:

Det finns en uppsjö med divs utrustning, så tänkte kolla vad ni själva rekommendera att jag ska komma på.

Det är väl främst vattenreningen som är problemet med fiskar som äter mycket. En kraftig skummare rekommenderas, och förmodligen en sump att ställa den i. Du skulle även kunna ha en algreaktor eller refugium för makroalger i sumpen. Någon form av automatisering av vattenbyten kanske är praktiskt.

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla tips, blir att spendera resten av året att studera och lära sig mer. Så blir nog att läsa igenom lite trådar här på saltvatten för att få mer kunskap. 

 

Ska kolla lite mer på koraller, då det är nåt jag är intresserad av, men trodde det var betydligt svårare att börja med. Nån som har nåt bra tips på bra nybörjar koraller?

 

Dom fiskar jag kollar på just nu är 

 

Echidna nebulosa och drakfiskar. Men inget är hugget i sten. Men planen just nu är att hitta en eller två huvudfiskar som intresserar mig, och sen försöka hitta fiskar och koralle4 som funkar och kompletterar dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som en bra plan. Mjuka koraller är ofta väldigt enkla och tolererar generellt lite skitigare vatten än SPS. Sarcophyton i olika former funkade bra för mig när jag drog igång. Även stjärnpolyper och xenia är enkla men kan snabbt ta över ett kar om man inte är försiktig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gillar verkligen sarcophython. Verkligen vackra koraller.

 

två frågor har uppstått under Helgen.

 

den första är ganska simpel, men värd att kolla upp. Vilken online butik skulle ni rekommendera för akvarium och divs utrustningen? Eller om ni kan någon runt Västerås, vilket är ditt jag flyttar.

 

Sen har jag intresserat mig för Taeniura lymma. Verkligen ett vackert djur. Men har haft svårt att hitta information om dom. Min tänka är ju att man säkert behöver mycket utrymme i botten på akvariet. Så kanske blir för litet med ett 720l. Någon som har information  att dela?

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 hours ago, Lobster said:

Vilken online butik skulle ni rekommendera för akvarium och divs utrustningen?

Det finns flera bra i Tyskland, men pga frakten är det kanske inte lönsamt vid småbeställningar.

 

15 hours ago, Lobster said:

Sen har jag intresserat mig för Taeniura lymma. Verkligen ett vackert djur. Men har haft svårt att hitta information om dom. Min tänka är ju att man säkert behöver mycket utrymme i botten på akvariet. Så kanske blir för litet med ett 720l. Någon som har information  att dela?

För att maximera bottenytan skulle du kunna bygga upp steninredningen som pelare med relativt liten basyta. Man kan såga och borra hål i stenarna och sedan sammanfoga dem med revepoxy och stavar av akryl/glasfiber etc.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ingen bra källa såhär på uppstuds men jag har ett flertal gånger läst och sett hur Taeniura lymma lämpar sig oerhört dåligt för akvarier. De är väldigt svåra att få att överleva en längre tid, den senaste jag såg har ett 1600L ungefär med lite sten på botten, alltså maximerad simyta och gott om sand. Trots daglig rejäl matning, punktmatning i sanden mer eller mindre, så levde den inte många veckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
On 2018-08-26 at 20:27, Victor Selin sa:

skulle rekomendera euphyllia discosoma eller sarcophython och diverse andra mjukisar och lps:)

Jag tror nog inte att LPS koraller är så bra om du är nybörjare men euphylia är definitivt ett bra val de är billiga  och tåliga och växer snabbt

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 8/27/2018 at 05:34, Lobster sa:

Gillar verkligen sarcophython. Verkligen vackra koraller.

 

två frågor har uppstått under Helgen.

 

den första är ganska simpel, men värd att kolla upp. Vilken online butik skulle ni rekommendera för akvarium och divs utrustningen? Eller om ni kan någon runt Västerås, vilket är ditt jag flyttar.

 

Sen har jag intresserat mig för Taeniura lymma. Verkligen ett vackert djur. Men har haft svårt att hitta information om dom. Min tänka är ju att man säkert behöver mycket utrymme i botten på akvariet. Så kanske blir för litet med ett 720l. Någon som har information  att dela?

 

 

Har du koll på hur mycket allt kostar?

 

Det skadar inte att planera långsamt och köpa begangat om du vill komma under 100.000 :- ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...