Gå till innehåll

Sten


Verkenius

Rekommenderade inlägg

Hejsan,

 

Vill försöka bygga ett litet snyggt rev till mig nya kar och undrar lite om era erfarenheter av torkad levande sten?

Eftersom jag vill sätta ihop det rejält så det inte brakar ihop.

 

Förstår ju att den torkade stenen inte är lika snabb igång som vanliga eftersom allt är dött. Men i längden är den lika bra?

 

mvh

Pierre

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vissa hävdar nej, vissa ja. 

Om du vill ha smådjur som det finns i levande sten måste du ympa in dessa antingen om du kan få av någon alt. tillsätta riktig levande sten i akvariet. 

 

Jag har gjort så som du tänker göra, återstår att se om det blir bra :D 

 

Mvh

Kim

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du lär få lika många svar som personer aktiva inom hobbyn. Jag använder nästan alltid både död och levande sten. Jag gör normalt inga som helst förberedelser med stenen. Bara lägger i den. De eventuella näringsämnena som finns med får utgöra starten för det biologiska livet i karet. Det är dock bra att rätt snabbt få in lite LS - gärna från olika håll för att få in olika små (o) djur. Bakterierna kommer ändå. 

 

MVH Lasse 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, Verkenius said:

Vill försöka bygga ett litet snyggt rev till mig nya kar och undrar lite om era erfarenheter av torkad levande sten?

Eftersom jag vill sätta ihop det rejält så det inte brakar ihop.

Det går även att sätta ihop levande sten rejält om du borrar hål (se bara upp så inte stenen riskerar att spricka) och limmar fast stavar av akryl, glasfiber eller liknande. Små bitar kanske det räcker att enbart limma med epoxy. Bottenstenarna kan man såga av så att de står jämnare. Nackdelen är förstås att stenen måste hållas fuktig medan man arbetar med den vilket kan kännas lite stressande, även om det bör gå att lösa genom att duscha stenarna med blomsterspruta eller doppa dem i en hink med vatten ibland.

 

2 hours ago, Verkenius said:

Förstår ju att den torkade stenen inte är lika snabb igång som vanliga eftersom allt är dött. Men i längden är den lika bra?

Vet ej, men det låter rimligt. Frågan är hur lång tid det tar, antagligen många månader minst.

 

1 hour ago, Verkenius said:

Ja jag tänkte ju även ha levande sten men blir ju betydligt mindre än vad som är rekommenderat ifall jag använder torkad levande sten till större delen av revet. :-)

Om du menar 1kg/10l-rekommendationen så tycker jag det är alldeles för mycket, så det finns ingen anledning att snåla på levande sten av kostnadsskäl (men möjligen för att konstruktionen blir enklare).

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Christian J sa:

 

Om du menar 1kg/10l-rekommendationen så tycker jag det är alldeles för mycket, så det finns ingen anledning att snåla på levande sten av kostnadsskäl (men möjligen för att konstruktionen blir enklare).

 

Tanken med torkad sten är framförallt för att göra det lättare att bygga ihop något snyggt.

 

Samtidigt som jag vill få en bra start såklart:)

Ändrat av Verkenius
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bygger själv med torr sten och aquaforest stone fix. Kritiska bitar är förstärkta med 10mm akrylrör. Känns väldigt stabilt. Tanken är att flytta levande sten från det nuvarande karet till display och sump i det nya för att snabba upp inkörningen. 

Tror att det är rätt klokt att göra som Lasse föreslog och ta levande sten från olika leverantörer för mångfaldens skull.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt fall var det för att vissa stenar visste jag inte hur pass dåliga dom var, några var levande som jag gärna ville ha pga utformningen men där var fullt med glasrosor. 

 

En del död sten är riktigt fulla med skit och förlänger kanske då din uppstart. 

 

Mvh

Kim

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, Verkenius sa:

När man läser lite och kollar runt så kör vissa sina stenar i syrabad.

Blir inte det egentligen det samma som att köpa torr levande sten? Eller varför gör man detta?

 

Jo det blir i stort sett samma sak, det är skillnad på död sten och död sten.

Det finns sten gått från havet eller någons akvarie till att torka och dö, den är full med gammalt organiskt material både på ytan och inuti som behöver brytas ner och det kan leda till bekymmer i ett akvarie. Sådan sten kan man båda i syra (drastisk metos), syran löser då upp mycket av det gamla organiska.

 

Sen finns det död sten som legat begravd i många år, Marco rocks till exempel. Den är oerhört ren redan.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är skillnad på Marco Rocks och Marco Rocks också. Det finns de som haft problem med höga fosfatvärden och andra som inte mätt någon fosfat.

Jag använder och rekommenderar inte syrabad då det knappt har någon inverkan på döda djur. PH:t studsar snabbt upp till över 6. Men det minskar antagligen avsevärt mängden bunden fosfat i stenen. Döda djur ruttnar bort på ett par veckor i kranvatten. 

Jag skulle aldrig doppa levande sten i sötvatten då det snabbt dödar maskar och kräftdjur. Men med salt akvarievatten är det inga problem.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack alla för alla svar. :-)

tror nog nästan jag kommer försöka köra med levande sten ändå då det känns som bästa möjliga starten:-)

 

har mitt lilla 50 liters med levande sten och har bara gått bra med det även om det inte varit igång så länge. Så känns tryggast på något sätt ;-) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Kimozabe sa:

Fegis :P 

Men skämt o sido. Som någon här innan skrev, vill du bygga ihop konstruktioner som kräver att du fäster ihop stenen så håll den fuktig med hjälp av tex handdukar medan du bygger så går det säkert bra. 

 

Mvh

Kim

hehe.

Ja jag känner mig nästan lite feg faktiskt. ;) 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Verkenius sa:

förresten.

har ni någon erfarenhet av att köra något annat än levande sten i sumpen? 

Finns ju andra typer av material. Som Siporax tex.

Nog en del som kommer säga att sten i sumpen inte är nån bra idé. Samlar en massa skit. 

Mvh

Kim

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On ‎2018‎-‎08‎-‎21 at 07:43, Verkenius sa:

När man läser lite och kollar runt så kör vissa sina stenar i syrabad.

Blir inte det egentligen det samma som att köpa torr levande sten? Eller varför gör man detta?

Som amerikanarna säger - you nail it - dessutom ett väldigt dyrt sätt. För mig är levande stenen ett sätt att få in ett varierande liv av mindre djur förutom bakterier. Bakterierna kommer ändå vad det lider - dessutom finns bakterietillsatser, gammalt grus, filtermulm från ett fungerande filter  eller varför inte lite filtrat från vanlig ogödslad skogsjord (filtrat = slamma upp lite jord i vatten, filtrera det över ett kaffefilter och häll någon liter i akvariet, även användbart i startfasen för att ympa nitrifikationsbakterier. Låt då det stå i kylskåpet och pytsa i någon deciliter varje dag. Jag föredrar att ta så färsk sten som möjligt och från olika källor. Det eventuella organiska som finns, både i levande som död sten, får vara kvar. Det blir ett utmärkt bränsle för bakterier och mikroalger i starten. Skulle fosfathalten vara hög efter någon månad så fixar man det då när biologin har startat upp och etablerat sig. Betare är oerhört viktiga i den här fasen för att undvika etablerandet av besvärliga alger. Betare kan vara både små djur som eremiter, sjöborrar och fiskar. David på sjöfartsmuseet använder exempelvis  Ctenochaetus Strigosus vid alla starter av större akvarier, de är enorma på att ta de tidiga algerna. Dessutom en väldigt snygg fisk.

 

I mitt nuvarande akvarium använde jag Back to Nature - ca 60 % av fast inredning, torr sten - ca 30 % av fast inredning och resterande fast inredning (10%) levande sten. Då inkluderade den levande stenen sådana med koraller på. Resultatet har väl blitt skapligt tycker jag

 

 

 

MVH Lasse

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 minuter sedan, Lasse sa:

Som amerikanarna säger - you nail it - dessutom ett väldigt dyrt sätt. För mig är levande stenen ett sätt att få in ett varierande liv av mindre djur förutom bakterier. Bakterierna kommer ändå vad det lider - dessutom finns bakterietillsatser, gammalt grus, filtermulm från ett fungerande filter  eller varför inte lite filtrat från vanlig ogödslad skogsjord (filtrat = slamma upp lite jord i vatten, filtrera det över ett kaffefilter och häll någon liter i akvariet, även användbart i startfasen för att ympa nitrifikationsbakterier. Låt då det stå i kylskåpet och pytsa i någon deciliter varje dag. Jag föredrar att ta så färsk sten som möjligt och från olika källor. Det eventuella organiska som finns, både i levande som död sten, får vara kvar. Det blir ett utmärkt bränsle för bakterier och mikroalger i starten. Skulle fosfathalten vara hög efter någon månad så fixar man det då när biologin har startat upp och etablerat sig. Betare är oerhört viktiga i den här fasen för att undvika etablerandet av besvärliga alger. Betare kan vara både små djur som eremiter, sjöborrar och fiskar. David på sjöfartsmuseet använder exempelvis  Ctenochaetus Strigosus vid alla starter av större akvarier, de är enorma på att ta de tidiga algerna. Dessutom en väldigt snygg fisk.

 

I mitt nuvarande akvarium använde jag Back to Nature - ca 60 % av fast inredning, torr sten - ca 30 % av fast inredning och resterande fast inredning (10%) levande sten. Då inkluderade den levande stenen sådana med koraller på. Resultatet har väl blitt skapligt tycker jag

 

 

 

MVH Lasse

Riktigt riktigt snyggt!

 

ja jag tänkte flytta över och försöka tillföra lite bakteriekultur från mitt lilla kar. använder ett Ytterfilter där som jag tänkte köra lite i mitt nya nu när det startar upp.

Sen när jag köper den levande stenen så kommer den ligga i karet inom 1 timma efter den tagits från där jag köper den. där ligger den redan i kar så borde gå bra. :)

 

Tack för hjälpen alla!

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 minuter sedan, Lasse sa:

Gör rent ditt ytterfilter. Ta vara på "mulmen" och tappa på flaska med extra vatten - in i kylen och ge någon deciliter av detta varje dag under de första tre veckorna. detta blir din bakterieympning.

 

MVH Lasse

 

Absolut. Tack för tipset!

 

Blir det för hög påfrestning om jag bara kör igång det nya?

 

mvh

Pierre

Ändrat av Verkenius
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg 3 st strigosus i en butik som ligger lite utanför Köpenhamn. Dom var fantastiskt fina med härlig blå färg och fina svepande stjärtfenor (tvekar än idag på att dom faktiskt var strigosus för tycker dom bilder jag hittat ser annorlunda ut). 

Min vitbröstade hybrid jobbar febrilt med att beta alger i mitt nyuppstartade men den gula är dock en riktig slöis alt en finsmakare :D 

Så nog är det skillnad på arbetsmoralen hos olika kirurger. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 minuter sedan, Lasse sa:

Finns här - och mer handfasta tips. om du gör ett litet vattenbyte från dit gamla - låt oss säga 10 till 20 liter - använd det i ditt nya - då kan du hoppa över några steg. Hur stort är ditt nya?

 

MVH Lasse

Mitt nya är 340L + sumpen. osäker på sumpen inte mätt den men min spontana gissning är att vattenvolymen i den är ca 60-80L.

 

Mitt gamla är ca 50L

 

mvh

Pierre

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minuter sedan, Kimozabe sa:

Såg 3 st strigosus i en butik som ligger lite utanför Köpenhamn. Dom var fantastiskt fina med härlig blå färg och fina svepande stjärtfenor (tvekar än idag på att dom faktiskt var strigosus för tycker dom bilder jag hittat ser annorlunda ut). 

Min vitbröstade hybrid jobbar febrilt med att beta alger i mitt nyuppstartade men den gula är dock en riktig slöis alt en finsmakare :D 

Så nog är det skillnad på arbetsmoralen hos olika kirurger. 

 

Mvh

Kim

hehe. 

Ja dem är väll individer även dessa små krabater. :)

tänkte köra en rätt stor städpatrull tidigt i mitt kar.

Gjorde det i mitt lilla 50l och det har klarat sig väldigt bra från stora algblomningar eller liknande (än så länge)

nu ska ju det monteras ner och allt där i ska över i det större. :)

 

mvh

Pierre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...