Gå till innehåll

Daniel N´s - Nystart av 640liter kar


Daniel N

Rekommenderade inlägg

Jag skulle behöva lite hjälp med tekniken till karet.

Jag har haft saltvattensakvarium tidigare då ett specialbyggt 628 liters med sump och skummare och lite till.

Nu är det så att jag byggt hus och i huset har byggts ett rum för akvariumet med allt vad det innebär.

Akvariet kommer att ha måtten B 130cm D 86cm H 58cm dvs ca 640 liter.

Sumpen är tänkt att vara B 130cm D 60cm H30 cm ca 230 liter.

Inköpen kommer förmodligen att bli.

Deltec hlp 4040 eller 4745

Deltec skummare APF 600

Deltec kalkreaktor PF 501+magnetventil

Deltec kalkvattenmixer KM500

Aqua medic ph computer inkl.elektrod

Aqua medic SP3000 Niveumat

Någon Aqua medic 2x250 watt metalhallogen

Nu till de viktiga frågorna:

Är det ekonomiskt försvarbart att även köpa Deltec fosfatfilter FR509 och nitratfilter NF509 ?

Vad är fördelen med Deltec sprinklerfilter och behövs det som komplement till det övriga ?

Är 2X250 watt i överkant om man tänker köra ett mixat akvarium med fisk och halvsvåra koraller?

Är det bättre med två hål i akvariumet ner till sumpen och på så sätt förse skummaren med ett eget rör av vatten än att dela av ett något större rör med T-koppling ?

Har någon ritningar av liknande sumpar och utrustning som man kan ta del av?

Klarar 4040 pumpen att driva ett flertal filter och även skicka upp vatten till akvariet.

Ska man välja Aqua medic SP3000 niveaumat eller Deltec`s nivåvakt och en pump från den till kalvattenmixern?

Innebär det att en elektronisk ph mätare måste vara inkopplad inut i kalkmixern när den har magnetventil eller har magnetventilen en annan funktion än att styra ph i kalkmixern? (blev aldrig klok på det)

Hur mycket varmare blir det i akvariumet med med 2x250watt jämfört med 2x150watt ?

Tacksam för alla svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 141
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

räknar du 640l som nano? ganska stort nano.... ;) skämt åsido, nån moderator kan väl flytta tråden...

vad är det för mått på karet? beroende på längd så kan det vara bättre med 2x250w än 400w då MH ger en ganska smal ljusbild.

Grejen med T5 är väl att dom är mindre och ger mer effekt än T8. mindre men starkare..

T5 rör ger ju ett mer diffust ljus än MH vilket ger mindre skuggor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Kul med ny medlem här på saltvattenguiden. Jag vet inte om du kan mer än vad jag kunde innan jag började läsa här. Misstänker det då du skriver nystart. Jag har bestämmt mig för att bygga om mitt system vart efter jag hiner lära mig vad som är bra och dåligt. Och mycket (det mesta) har jag läst till mig här på forumet. Jag har naturligtvis frågat massor också. Har ställt frågor som man borde hitta svaret här själv själv men även då fått svar.

Men jag skulle rekomendera dig att läsa massor här och även boken av Knapp som finns under produkter. Sen samtidigt hålla ögonen öppna i beg annonserna under köp och sälj.

Hoppas kunna hjälpa dig så mycket jag kan men jag tror det är bra om du ställer allt för generella frågor. Det är lättare att få svar om du ställer olika grejor mot varandra. Men hoppas du får ett bra svar på prioriteringarna häär nu med!

Lycka till! Ser fram mot att få följa ditt projekt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

räknar du 640l som nano? ganska stort nano.... ;) skämt åsido, nån moderator kan väl flytta tråden...

vad är det för mått på karet? beroende på längd så kan det vara bättre med 2x250w än 400w då MH ger en ganska smal ljusbild.

Grejen med T5 är väl att dom är mindre och ger mer effekt än T8. mindre men starkare..

T5 rör ger ju ett mer diffust ljus än MH vilket ger mindre skuggor.

hmm var läser du nano:snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle inte kalla mig en nybörjare direkt. Däremot en osäker nystartare. Allt kommer att köpas nytt och jag vill köpa rätt saker från början.

Daniel,

Inga problem! Tanken med att lägga din tråd här är att din första fråga ovan är en fråga som många andra nybörjare kan tänkas ställa själva. Därför är det värdefullt för andra nybörjare i detta forum att hitta din tråd med svaren här.

Jag kan annars lägga över tråden till Hembyggen istället om du har tänkt att tråden ska vara en följetong för hela din uppstart av ditt kar. PM:a mig bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du ett kar redan? Har du sump och möbel också? Om du har det så kan du gärna bifoga någon skiss eller foto på dina tankar. Jag är nyfiken på dina tankar då det är ett bra sätt att lära sig själv för nybörjare som mig.

Men ta tid på dig det kommer du tjäna på. Då kan du fundera över del för del hur du vill lösa det. Har du någon målbild för ditt projekt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag skulle säga att skummare, pump och nivåvakt är bäst att börja med. Men man kan ju spara lite pengar och börja med en billigare pump en Deltec som returpump, om det var returpump du tänkte på. Reaktor och mixer är till för att hålla ca, kh och ph på bra nivåer, men det kan man göra med tillsatser i början. Nitrat- och fosfatfilter har mer med belastningen på karet att göra. De flesta kör utan särskillt nitratfilter, har levande sten för nitratnerbrytning istället, men om man har hög belstning i karet så kan det vara bra. Det är dock inget som behövs direkt vid uppstart.

Men inte finns det nått samband mellan kalk (antar att du menar ca nivån i karet Lysröret?) och nitrat och nitrat blir inte fosfat när det bryts ner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mattias i inlägget ovan har helt rätt avseende nitrat- och fosfatfilter. Då du startar med ett ganska stort kar (640 liter) kan du lägga på ganska stor belastning (främst fisk tänker jag då på) innan du behöver fundera på nitrat- och fosfatfilter. Börja med Levande Sten som ett första biologiskt filter för i första hand nedbrytning av nitrit och nitrat. På lite längre sikt kan du komplettera med ett nitratfilter i t.ex. sumpen om du skaffar mycket fisk. Fosfatfilter kan du vänta med tills du ser att du får problem med skräpalger i karet, vilket är ett av flera tecken på hög fosfathalt. Var försikrig med att inte övermata fisken så kanske du inte behöver komma i det läget.

Det finns som sagt ingen koppling mellan kalk/kalcium och nitrat respektive fosfat, det är tre olika saker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni är ju några från Landskrona trakten. Dett agör att jag tycker att du ska försöka få komma hem till någon som är stolt över sitt saltvatten akvarie, dvs ungefär alla som har ett. Jag fick förmånen att få komma hem till Vargklo och se på hans system samtidig som han beskrev hur han tänkt när han gjort ordning sitt system. Då får man ett helt annasn förståelse. Sen är det bra om man kan få se flera akvarium då det ger en jätts stor bredd. Jag är mycket nöjd med de akvarier jag har fått se! TACK! Hoppas nån bjuder dig på en förevisning!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft saltvattensakvarium tidigare då ett specialbyggt 628 liters med sump och skummare och lite till.

Nu är det så att jag byggt hus och i huset har byggts ett rum för akvariumet med allt vad det innebär.

Akvariet kommer att ha måtten B 130cm D 86cm H 58cm dvs ca 640 liter.

Sumpen är tänkt att vara B 130cm D 60cm H30 cm ca 230 liter.

Inköpen kommer förmodligen att bli.

Deltec hlp 4040 eller 4745

Deltec skummare APF 600

Deltec kalkreaktor PF 501+magnetventil

Deltec kalkvattenmixer KM500

Aqua medic ph computer inkl.elektrod

Aqua medic SP3000 Niveumat

Någon Aqua medic 2x250 watt metalhallogen

Nu till de viktiga frågorna:

Är det ekonomiskt försvarbart att även köpa Deltec fosfatfilter FR509 och nitratfilter NF509 ?

Vad är fördelen med Deltec sprinklerfilter och behövs det som komplement till det övriga ?

Är 2X250 watt i överkant om man tänker köra ett mixat akvarium med fisk och halvsvåra koraller?

Är det bättre med två hål i akvariumet ner till sumpen och på så sätt förse skummaren med ett eget rör av vatten än att dela av ett något större rör med T-koppling ?

Har någon ritningar av liknande sumpar och utrustning som man kan ta del av?

Klarar 4040 pumpen att driva ett flertal filter och även skicka upp vatten till akvariet.

Ska man välja Aqua medic SP3000 niveaumat eller Deltec`s nivåvakt och en pump från den till kalvattenmixern?

Innebär det att en elektronisk ph mätare måste vara inkopplad inut i kalkmixern när den har magnetventil eller har magnetventilen en annan funktion än att styra ph i kalkmixern? (blev aldrig klok på det)

Hur mycket varmare blir det i akvariumet med med 2x250watt jämfört med 2x150watt ?

Tacksam för alla svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltid trevligt med likasinnade i stan

Tjenis, du är välkommen hem och titta här hur jag har det.. "bor i häljarp" ...Har den utrustningen som du har tänkt att köpa men modellerna större... Är bara nitratfilter som jag inte köpte ännu , men skall ha aquacares istället för deltec.

Har just nu bara sten,fisk,knappar,skivisar,rörmaskar,cleanup i karet för jag har väntat ut brunalgerna som har hållt i sig i nu 4.5 månader, men om en vecka skall dom vara helt borta som tur är..

Så hör av dig om du vill titta in, gäller även alla andra....

/MvH jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...har väntat ut brunalgerna som har hållt i sig i nu 4.5 månader, men om en vecka skall dom vara helt borta som tur är..

Har dom sagt "vi drar om en vecka" eller hur kan du vara så säker? :smiley17:

var ingen munter läsning att de har hållt i sig så länge.. mina kom för ca. 2 veckor sedan. bara 4 månader kvar då... :död:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenis, du är välkommen hem och titta här hur jag har det.. "bor i häljarp" ...Har den utrustningen som du har tänkt att köpa men modellerna större... Är bara nitratfilter som jag inte köpte ännu , men skall ha aquacares istället för deltec.

Har just nu bara sten,fisk,knappar,skivisar,rörmaskar,cleanup i karet för jag har väntat ut brunalgerna som har hållt i sig i nu 4.5 månader, men om en vecka skall dom vara helt borta som tur är..

Så hör av dig om du vill titta in, gäller även alla andra....

/MvH jonas

Vilken gata?

Är från Häljarp från början.

Min far har även han ett kar och han bor i häljarp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har dom sagt "vi drar om en vecka" eller hur kan du vara så säker? :smiley17:

var ingen munter läsning att de har hållt i sig så länge.. mina kom för ca. 2 veckor sedan. bara 4 månader kvar då... :död:

Tror inte att du behöver vänta så länge, var korkad att fylla karet med ett osmos filter som hade gjort sitt och 1200L med för högt sillicat värde tar sin lilla tid.... Att jag säger en vecka är att dom är redan döda , bara att resterna skall försvina från stenen. och ytan vi pratar om är typ 2 kvadrat dm

Och hur förloppet har varit på övriga stenar så räknar jag en vecka om jag inte själv bara skrubbar bort dom. Men jag har ingen brådska i denna hobby...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...