Gå till innehåll

"Backspola" pump till nitratfilter?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Kan väl egentligen inte kalla det backspoling men jag stoppar min pump som styr det interna flödet till mitt nitratfilter och slår på den igen. Det ger en väldig skillnad i redoxvärdet så det verkar som att någonting "sätter igen" filtret och att stoppa/starta hjälper på med att få det loss igen. 

 

Någon mer som har upplevt detta?

 

Kan pumpen ta skada av att slå på av säg 2-4 gånger/dygn?

 

@Lasse om jag önskar å ställa in det på profiluxen hur går man då tillväga för att ha det enkelt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 24.8.2018 at 20:40, Lasse sa:

Ej hemna. Skall titta på det i morgon. Återkommer

 

MVH Lasse 

Kan man styra så att interncirkulationen slår av och på när redox sjunker under en viss gräns?
Som det ser ut nu så sätter ingången till kolkällan igen och då stiger redox. När jag drar ut pumpen och sätter den i så sjunker redoxvärdet kraftigt och jag får rent vatten ut från filtret. 

Vet inte varför det blir så. Det går alltid ut vatten genom filtret så det är bara ingången till kolkällan som "korkar igen". 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glömde igen :):)

 

Enklast är nog en planerad start stopp några gånger per dag - koppla din pump till ett styrt uttag. Detta uttag kopplar du sedan till en timer som du sätter exempelvis på att gå från 00:01 till 06:00, 06:01 - 12:00; 12:01 - 18:00; 18:01 - 00:00

 

Om du kan få ett redoxvärde att styra det är inte lätt - det bör gå dock - du måste då göra en virtuel probe och basera ett nytt börvärde på den.  Följande vet jag inte om det fungerar men det kanske är värt att prova. Gör först en PL med funktione pulse. Välj aktuell redox probe och increase. Välj exempelvis en tid på 20 sek. Nu kopplar du denna PL till det uttag där du har din inre pump - men när du gör det så märker du även rutan för inverterad. Det som händer nu är att pumpen går till ditt börvärde nås - säg om du sätter minus 270 som nominal value. När det nås så stoppar pumpen upp för 20 sekunder - sedan sätter den igång igen - oavsett vilket värde som visas. När jag testa virtuellt här så funkar det. Nästa gång samma värde överstiges händer samma sak

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, Lasse sa:

Glömde igen :):)

 

Enklast är nog en planerad start stopp några gånger per dag - koppla din pump till ett styrt uttag. Detta uttag kopplar du sedan till en timer som du sätter exempelvis på att gå från 00:01 till 06:00, 06:01 - 12:00; 12:01 - 18:00; 18:01 - 00:00

 

Om du kan få ett redoxvärde att styra det är inte lätt - det bör gå dock - du måste då göra en virtuel probe och basera ett nytt börvärde på den.  Följande vet jag inte om det fungerar men det kanske är värt att prova. Gör först en PL med funktione pulse. Välj aktuell redox probe och increase. Välj exempelvis en tid på 20 sek. Nu kopplar du denna PL till det uttag där du har din inre pump - men när du gör det så märker du även rutan för inverterad. Det som händer nu är att pumpen går till ditt börvärde nås - säg om du sätter minus 270 som nominal value. När det nås så stoppar pumpen upp för 20 sekunder - sedan sätter den igång igen - oavsett vilket värde som visas. När jag testa virtuellt här så funkar det. Nästa gång samma värde överstiges händer samma sak

 

MVH Lasse

Skall pröva bägge.

Men i första exemplet med timer.. vilken typ av timer använder du då? 

I mitt PC program är vanlig timer begränsad till 1 min så det går inte å ställa in på sekunder.. tror du inte det blir lång tid å låta den stå i en minut? 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan använda funktionen cycle längs ner till höger i inställningen för processes/timers Om du ställer Switch off efter 28760 sek och switch on efter 40 sek så får du att den slår av 40 sekunder under en 8 timmars period. Du kan givetvis variera dina siffror lite som du vill

 

5b8a477e31512_ScreenShot09-01-18at10_00AM.PNG.e0d9c7d14956965377d0a00a40addbf6.PNG

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 1.9.2018 at 10:02, Lasse sa:

Du kan använda funktionen cycle längs ner till höger i inställningen för processes/timers Om du ställer Switch off efter 28760 sek och switch on efter 40 sek så får du att den slår av 40 sekunder under en 8 timmars period. Du kan givetvis variera dina siffror lite som du vill

 

Tack

 

MVH Lasse

Tack.

Det är så jag kör matarpumpen nu. Den står på kontinuerligt på cyklisk timer. 4 sek off och 6 sekunder på. 

Till refugiumet använder jag en "standard" timer men den är låst till 1 minuters intervaller. 

 

Då kan jag använda den cykliska till interncirkulationen också och så får jag testa mig fram. Troligtvis startar jag med 6 timmar på och 20 sekunder off tänker jag så ser vi vad det gör med utvärdet. Vaknade i dag till ett redox på -109 och då har det stigit från -355. Slår på/av pumpen och nu är det på -150 och sjunker fortsatt. Trodde det var något fel med att matarröret för kolkällan satt för långt in i recirkulationsröret så tog det loss och fäste om det igen. Fungerade en kort stund men så tillbaka till samma problem. Har du varit med om detta tidigare?

Det är precis som att kolkällan inte kommer in i filtret och när jag drar ut/sätter i pumpen igen så kommer det en lite större portion med kolkälla och filtret återställer sig.

Och en annan sak.. tror du att pumpen kan ta skada av att man slår den av/på så ofta? Den är väl egentligen byggd för å stå på hela tiden.

Ändrat av Dimorb
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...