Gå till innehåll

Rapid tissue necrosis


Santias

Rekommenderade inlägg

Jag undrar om den kanske bara har bleknat. Är det inte vävnad kvar vid botten på korallen. Efter RTN brukar skelettet vara kritvitt.

 

Det skulle vara intressant att veta mer om karet. Belysning, cirkulation, vattenvärden. Korallen ser onaturligt brun ut och det kan bero på mycket fosfat i vattnet eller lite ljus.

Det ser också ut som om den inte är i tillväxt men där är jag ganska osäker då olika koraller har olika växtsätt. Är det en Seriatopora bör de ha vita toppar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Jag tror inte att den är blekt då det såg ut som att vävnaden var lös vid gränsen mellan det vita och den normala vävnaden. Jag kommer faktiskt inte ihåg vad korallen hette men den var vit i topparna i början så jag tror inte att den har växt nämnvärt i mitt kar. Bilden var tagen igår kväll med ganska dåliga ljusförhållanden men det såg ut som att det bara är skelett. Akvariet har varit mörklagt i 3 dagar och har nu varit tänt i 4 dagar. Startade på 40% av inställningarna för att gå upp till 100% på 7 dagar för att inte bränna korallerna. Detta startade dock innan mörkläggningen.

 

Lite information om karet

Red Sea Nano 75l

En Streamer pump som ger mellan 500-2000l har den inställd på lite mindre än hälften så kanske 1200 l/h

Sen är det den är det Red seas egna original cirkulationspump som ger 950 l/h

 

Total cirkulation i karet är på ca 2150 l/h

Belysningen är original en AI Prime HD 55w. Se bifogad bild för inställningarna.

 

Bifogar en bild på mina vattenvärden från en tid tillbaka. Dras med ett höga värden på magnesium samt nu även kalcium vilket är lite konstigt då jag doserat mycket mindre nu senaste veckorna. Kanske får sluta dosera kalcium och se om det går ner. Doserar även KH, Nopox samt Cyano Clean, har även köpt hem och blandat till Kaliumdivätefosfat KH2PO4 då jag har noll i fosfat och läste någon stans att korallerna kan blekna om de inte finns mätbart fosfat har doserat en gång bara men inget hända på testet så blev osäker om jag skall fortsätta doser tänkte höra med någon bättre vetande.


Jag använder Red Seas tester på pH samt Red Seas pro tester på Ca, KH, Mg, NO3 och PO4. Mäter salthalten med en plastmätare (osäker på vad den heter)

 

Tacksam för all hjälp gällande värdena.

 

IMG_1300.PNG

Skärmavbild 2018-08-26 kl. 13.34.14.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Tack för svar. Slutar jag med Nopox så höjs Nitrat ganska mycket runt 20-50ppm. Är det bättre att ha ett högt nitrat eller ska jag börja dosera fosfat? Mina andra koraller såg bra ut så därför tog jag ut korallen som var påverkad av rädsla att det skulle vara något dåligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja absolut skall du sluta med Nopox. 0 i fosfat är dödligt för koraller. Men när du mäter 0,04 eller mer av fosfat kan du börja dosera lite Nopox igen. Försök att ligga mellan 0,1 och 0,04.

Ljuset borde räcka. Det bör vara något i stil med 6-8 timmar med den ljusstyrkan. Längre tid med fullt ljus gynnar oftast bara alger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej då slutar jag dosera Nopox men är inte högt nitrat dåligt det med? Ljuset är på 8 timmar med soluppgång och nedgång på 2 timmar totalt ska nog sänka ljustimmarna lite.

 

Har ni några tankar om magnesiumet? Jag har alltid haft högt från start.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du byter antingen vatten med ett salt som har höga nivåer magnesium eller så är det ett mätfel. Det går liksom inte att trolla bort utan det förbrukas av karet, dock normalt ytterst lite.

Mest troligt är att ditt salt har höga värden, från fabrik så att säga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minuter sedan, Santias sa:

Ja du har nog rätt fick detta av Red Sea när jag sökte på mitt batch nummer. Jag använder Red Sea Coral Pro salt verkar ha ganska höga värden av det mesta. Vilket salt rekommenderar ni att man använder?

IMG_1419.PNG

Hej

redsea blå hink

mvh Frank

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder Red Seas fast icke Pro för de få små vattenbyten jag gör, fast tyvärr hade du nog fått minst 5 olika förslag om du frågat 10 personer :)

Salt som salt så länge man undviker de allra billigaste, man får hitta ett som har ungefär de värden man själv siktar på. Sen kan vissa vara bättre och sämre lämpade för om man använder kranvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja så är det nog alla tycker ju olika =). Jag använder RO vatten bara. Men jag får använda slut på detta salt så får jag tänka över vilket jag vill använda framöver fast det kommer ta ett tag då jag har en stor hink och byter bara 10L i veckan =). Men det blir nog ett större kar framöver  =)!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...