Gå till innehåll

Funderingar kring montipora Forest fire samt acropora


Warmar

Rekommenderade inlägg

Hej

 

Jag köpte en montipora forrest fire i maj. Den är placerad högt i akvariet med bra flöde på vattnet samt ordentligt med ljus. Har en maxspect recurve och ett 275 liters akvarium. 

Problenet är att den vägrar sedan den kom i akvariet att "slå ut" sin röda polyper. Varför de?  Den tycks trivas ändå eftersom den växer. 

 

Vidare funderar jag även på om en grå acropora. Dvs en acropora som förlora färgen men som inte är vit men har några pigment kvar är förlorad eller om den kan återhämta sig? (Jag misstänker att sommarens höga temperaturer tog knäcken på den.)

 

Tack på förhand för svar!

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

gällande montiporan så behöver de inte stå så högt upp. har den kanske för kraftigt flöde också?

 

så länge en korall inte är vit, så kan de återhämta sig. tyvärr så tar det betyyyyydligt längre tid att återhämta sig, än tvärt om :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du några kejsare eller andra fiskar i karet som kan picka på korallerna?
Sen jag skaffade mig en dvärgkejsare så ser jag mycket mindre polyper pga enträget pickande. Den skadar inte korallerna men irriterar dem något.

Gällande Acron kan den absolut återhämta sig, tänk på att de kan vara känsliga för starkt ljus när de är blekta.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

 

Jag har en Centro pyge vrolikii men har inte uppfattat så mycket nafsande där.

 

Gällande korallerna bifogar jag två bilder. De är dock enbart tagna med mobilkamera så kvalitet är därefter. Det kanske hör det lättare att avgöra deras status. Vad tror ni om dem? Finns det hopp?

 

Jag funderade på att flytta montipira forrestfire längre ned. Men samtidigt vill man ju inte "pilla" för mycket. Det gillar ju inte dom inte heller.

Bör man avvakta? 

IMG_20180828_201212.jpg

IMG_20180828_201156.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...