Gå till innehåll

Placera foderstation


peppe67

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag behöver lite råd.

Jag har beställt en matningsstation och en foderautomat, min tanke var att med hjälp av dessa kunna sköta basmatningen under dagen och kunna ge övriga mat när jag är hemma. Frågan är var jag ska placera stationen? Jag har två cirkulationspumpar placerade så långt bak på sidorutorna som möjligt (en på varje sida) ca mitt mellan topp och botten. Pumparna är vinklade snett framåt frontglaset och jag kör dem i tidvattenläge med kontroller. Det innebär att ena pumpen går i 6 timmar sedan växlar det så att den andra pumpen går i 6 timmar. När pumparna går så växlar de slumpmässigt mellan 30% och 100% flöde. När belysningen går in i nattläge så går pumparna endast med 30% fflöde.

Jag har ett Reefer 450 akvarium med overflowboxen mitt på baksidan så jag funderar på att sätta matningsstationen precis bredvid den eftersom det är lugnast flöde där, tänker jag rätt eller fel? Kom gärna med tips och idéer. 

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

28 minuter sedan, Kimozabe sa:

Kommer du ha en ”foderring” som ser till att det du matar med börjar sjunka innan det lämnar ringen?

Annars borde det vara stor risk att en del av maten hamnar i avrinningskammen och vidare ner i boxen eller?

 

Mvh

Kim

Jag har beställt Eheims foderstation som har ett "rör" som maten hamnar i och röret slutar under ytan. Så det jag ska mata med ska sjunka istället för att hamna i avrinnigsboxen.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...