Gå till innehåll

Börja med dosering


Krisping

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Jag kör sedan ca 1,5 år tillbaka med ett redsea reefer 170. Har mestadels Lps koraller i karet.

Kör i dagsläget 40L vb i veckan men har märkt att jag får tillsätta kh nästan dagligen samt mg.

Har därför tittat på Tritons core7 triton metoden som verkar bra och lätt att dosera och inte kosta 

en större förmögenhet med tanke på mitt kars storlek. Skall också tillägga att

jag kör en algreaktor.

 

Undrar vad har ni för tankar om detta? Kan det vara en vettig lösning för mig?

Har redan en doserpump så det behöver jag inte lägga ut mer pengar för.

Ändrat av Krisping
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

 

Jag kör sedan ca 1,5 år tillbaka med ett redsea reefer 170. Har mestadels Lps koraller i karet.

Kör i dagsläget 40L vb i veckan men har märkt att jag får tillsätta kh nästan dagligen samt mg.

Har därför tittat på Tritons core7 triton metoden som verkar bra och lätt att dosera och inte kosta 

en större förmögenhet med tanke på mitt kars storlek. Skall också tillägga att

jag kör en algreaktor.

 

Undrar vad har ni för tankar om detta? Kan det vara en vettig lösning för mig?

Har redan en doserpump så det behöver jag inte lägga ut mer pengar för.

Tycker du ska testa Core7 Triton metoden då i så fall eftersom du kör algreaktor. Den är speciellt för om man har refugium eller algreaktor. Kör själv med Core7 till mitt Reefer 450 och har gjort det ett år nu. Kör sen i våras också med algreaktor och gick över till Triton metoden istället för Other method som jag körde före. Algerna växer som ogräs! Riktigt nöjd och rätt billigt!

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter lovande  ja den andra som heter other method är vad jag fattade det som för utan refug/algreaktor.

Det stämmer precis! Jag fyller för tillfället på mina flaskor ca var åttonde vecka så än så länge är det en rätt billig kostnad att köra literflaskor.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

ska du använda dospump då är det lite vanskligt men allt blir så mycket lättare med en sån än manuell dosering

oceanakvarium.se har ett ballingrecrpt som inte har så hög koncentration jag kör själv med det och funkar riktigt bra doserar 280ml/dygn av varje dunk till 550l vatten i systemet

 

mvh Frank

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 minuter sedan, Krisping sa:

Ok verkar ju bra det här.. har hört från än vän att det inte var bra till så litet kar som jag har pga det är för kraftig blandning. Men om man doserar 2ml per 100L som rekommenderas så kan jag inte se att det skulle bli för kraftigt eller?

 

Förstår hur han tänker och visst är det så, 10ml för mycket gör mer skada i 100L än i 800L såklart.

Tanken är ju att doseringen ska hållas korrekt ;) Annars går det lika bra att blanda ut triton i mer osmosvatten om man är nojig.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 minuter sedan, Krisping sa:

Just det som var lite tjusningen att en liter hade varat en evighet för mig.

Jo det är lugnt om ni doserar manuellt för skulle dospumpen hänga sig och tömma behållaren i karet då dör allt men tyvärr så tröttnar man rätt snabbt på manuell dosering

mvh Frank

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, danne031 sa:

 

Förstår hur han tänker och visst är det så, 10ml för mycket gör mer skada i 100L än i 800L såklart.

Tanken är ju att doseringen ska hållas korrekt ;) Annars går det lika bra att blanda ut triton i mer osmosvatten om man är nojig.

Precis så sa jag med... jaja har beställt en sats så är bara att prova, kan ju börja med 1ml av var i en vecka och se hur det blir.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller inte alls med om att köra trioton istället för other method.

Triton själva är väldigt tydliga med att enbart köra Triton-versionen om man kör tritonmetoden fullt ut - alla andra ska köra other method.

Tritonmetoden innebär bland annat att du behöver tillräckligt stor sump, låter makroalgerna dö och släppa tillbaka ämnen i vattnet och skippa vattenbyten... följer du inte det så kör other method.

 

Finns en tråd på reef2reef där Tim från just triton tydligt påpekar detta (han skriver bland annat ”I would only go for the Triton Method Core7 if you are going to commit to running it fully”), tråden finns att läsa här: https://www.reef2reef.com/threads/triton-method-vs-“other”-method.314172/

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...