Gå till innehåll

Peters nya rev


peterj66

Rekommenderade inlägg

Nytt akvarium på gång från Polen. Tanken är att ersätta min gamla platta kub med ett 680 liters (180x60x60). Inriktningen kommer att vara LPS med en och annan SPS och mjukis. Eftersom leveransen hela tiden skjuts framåt så roar jag mig med bygge av revpelare så länge. Ambitionen är att få till ett luftigare scape än mitt gamla. För att få stenarna att hålla sig på plats så har jag armerat med 10mm akrylrör och limmat med Aquaforest stonefix. Sen kommer jag att seeda med sten från mitt nuvarande för att få snabbare start.

 

D69ADCAF-B8CC-4F9A-BD65-2B6D80C1AFDE.jpeg.2bb01678b2f5f56f80e972618d6224fe.jpeg

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att hålla ordning på vattenkvalitén kommer jag köra vidare på en något underdimensionerad skummare. Tanken är att satsa på ett rejält refugium med olika sorters alger. Efter en oväntad chaeto krasch så känns det oklokt att lägga alla ägg i samma korg vilket är anledningen till att jag tänker köra chaeto,  caluerpa plus eventuellt ytterligare sorters makroalger.  Funderar även på att ge kryptiskt refugium en chans till. 

När det gäller cirkulation så är jag väldigt sugen på att testa någon form av gyre pump. Tills jag bestämt mig blir det dock en mix av mina gamla coralbox och Jebao streamers. 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite mer om belysningen. Den består av 12 spottar a  30W (2x6) som vardera innehåller:

1 SemiLeds 395nm 3W

1 SemiLeds 420nm 3W

1 Luxeon-M Royal blue 12W

1 Cree XPE2 Blue 470nm 3W

1 Epileds Cyan 490nm 3W

2 Cree XTE 6500K 3W

Urvalet av dioder är baserat på min nuvarande belysning och har jämfört med den kallare vitt ljus och sträcker sig lägre ner i våglängderna med 395nm som kortaste våglängd.


Drivare blir LDD-1000H och LDD-700H från MeanWell.

Kontrollern blir en kopia av den jag redan kör på min gamla belysning. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 minuter sedan, peterj66 sa:

Lite mer om belysningen. Den består av 12 spottar a  30W (2x6) som vardera innehåller:

1 SemiLeds 395nm 3W

1 SemiLeds 420nm 3W

1 Luxeon-M Royal blue 12W

1 Cree XPE2 Blue 470nm 3W

1 Epileds Cyan 490nm 3W

2 Cree XTE 6500K 3W

Urvalet av dioder är baserat på min nuvarande belysning och har jämfört med den kallare vitt ljus och sträcker sig lägre ner i våglängderna med 395nm som kortaste våglängd.


Drivare blir LDD-1000H och LDD-700H från MeanWell.

Kontrollern blir en kopia av den jag redan kör på min gamla belysning. 

 

Ska bli spännande att se.

 

Vad fick du betala för LED:arna och drivern? 

Vart köpte du dem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förutom plywood till "lådan" så har jag följande utgifter för min belysning. Arbetstid ej inräknad :)

LED gick på ca 2100:- på https://www.topledlight.com

Drivare ca 780:- på tmu.eu
Spänningsaggregat är MeanWell från Ebay ca 600:-

Kylflänsar 120x100x18mm 12st a 38kr
6 Fläktar a 60kr styck 

Elektronik till styrning ca 200 kr
 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, peterj66 sa:

Förutom plywood till "lådan" så har jag följande utgifter för min belysning. Arbetstid ej inräknad :)

LED gick på ca 2100:- på https://www.topledlight.com

Drivare ca 780:- på tmu.eu
Spänningsaggregat är MeanWell från Ebay ca 600:-

Kylflänsar 120x100x18mm 12st a 38kr
6 Fläktar a 60kr styck 

Elektronik till styrning ca 200 kr
 

Alltså det är ganska galet Hur köpt klar armatur och egenbyggd är relativt likt i pris

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, david nordin sa:

Alltså det är ganska galet Hur köpt klar armatur och egenbyggd är relativt likt i pris

Sanning med modifikation. Ser man bara till watt så stämmer det att Blackbox ligger lika i pris, men det är stor skillnad på diod och diod. En luxeon royal blue har betydligt högre verkningsgrad än de royal blue som normalt sitter i blackbox. Så bygger man själv med rätt dioder är det rimligare att jämföra pris med radion och liknande. Då är det prisvärt att bygga själv. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Måndagen kom och gick så jag börjar undra vad "Today we start delivery" betyder. Får fortfarande inga svar via messenger, men de har mitt mobilnummer och adress så förhoppningsvis får jag väl akvariet någon gång under tisdagen. Ni andra som beställt från Polen, har ni liknande upplevelse när det gäller kommunikation?  För min del hade det kvittat om jag fått vänta en månad till så länge det var tydliga besked om när leveransen skulle genomföras och kunnat lita på att det stämde.  

EDIT: Fick precis besked på att de väntade på leverentören och förmodligen skickade iväg karet idag.

Ändrat av peterj66
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 4 veckor senare...

Belysningen består av 12 spottar monterade i två långa ramper. Varje spot fyra styrbara kanaler: '

kanal 1: 1x400nm , 1x 420nm,  (semileds)

kanal 2:  1x12w Lumileds royal blue 450nm

kanal3: 1x epileds cyan,  cree xpe 1x470nm 

kanal4; 2x cree xte cool white 5700K.

Samtliga kanaler drivs med LDD drivers. 

Styrningen delar in dygnet i intervaller, dawn,morning,day,afternoon,evening ,moon,night. Starttid och färginställningar kan konfigureras för de olika intervallerna.

Övergången i ljusnivå sker gradvis  när man kommer in i ett nytt intervall. Temperaturstyrda fläktar ser till att dioderna håller sig under 35 grader för ökad livslängd.

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just nu sköts all cirkulation av Jebao CP_150 och returen. Lagom flöde för det jag planerat (LPS) med några enstaka SPS placerade i highflow delen av karet.

Skulle det visa sig inte räcka så har jag även en coralbox QP9  som fungerat väldigt bra i mitt gamla kar. Den Coralbox RN-1 som jag köpte har däremot varit ett sorgebarn. Förhoppningsvis går det att få igång den igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul! Jag har med beställt två akvarium från Polen och har nog samma erfarenhet av dig gällande kommunikationen. Hoppas jag får mina akvarium i år iaf men får väl ha is i magen... Hur gick det till vid leveransen? Hjälpte de till någon med att bära in eller så? Jag försöker planera lite själv inför det, mina två akvarier är betydligt mindre än ditt så det skulle bara behövas mig själv och en till för att bära in de. Men om de inte hjälper alls så behöver jag vara säker på att jag har någon bärhjälp iaf. Då det inte är de själva som levererar akvariet utan ett fraktbolag som jag förstått det så räknar jag väl med att de egentligen inte hjälper till.

 

Ser ju bra ut annars!

 

Där där med belysningen är svårt, pengarna springer fort. Det har jag märkt när jag byggde mina lampor. Så det är inte så mycket för att spara pengar som det är för att kunna bygga något eget och skräddarsytt. Samt att det kan vara ganska kul :-) Dock tidskrävande, när jag byggde iaf gick det inte fort... Du har ju dina utan några linser(vad jag kan se) och rätt nära ytan, fungerar det bra? Mitt största problem med LED är blandningen av färger så man inte får det dansande ljusmönstret över hela karet, speciellt röda och gröna dioder brukar vara utmärkande svåra att mixa in. Genom jobbets skrotlåda fick jag tag på en del frostad akryl, den gjorde under på min kompis AI hydra ramp som hade problem med det. Man tappar ju lite ljus såklart men det känns som ett lågt pris för resultatet.

 

Jag kommer köra MH igen på mitt nya, trots allt arbete med LED. Nu tycker jag att jag lärt mig tillräckligt mycket för att kunna göra det på ett lyckat sätt. Så jag bör kunna få det att fungera, det känns som MH har en väldigt osäker framtid så jag vill ge det ett till försök innan det är för sent. För som ljuskälla tycker jag det är mycket finare att titta på i slutändan. Men jag får köra LED på nästan alla mindre andra akvarier pga många besvärliga omständigheter som MH medför. Men på mitt huvudkar vill jag kunna välja vad jag vill utan att göra några större kompromisser.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...