Gå till innehåll

För bra för att vara sant?


danne031

Rekommenderade inlägg

14 timmar sedan, stigigemla sa:

Vi skall väl hedra dem som hedras bör: http://reefkeeping.com/issues/2006-02/rhf/index.php

Detta är från 2006 men det fanns en tidigare artikel på Advancwed Aquarists men tyvärr är den sidan såld och borttagen från nätet nu.

Randy har skrivit och bidragit till mkt, men de senaste åren är det mkt copy past, och väldig mkt av hans svar idag är hänvisningar till hans tidigare (helt excellenta) pedagogiska gärning. Jag har lärt mig massor av Randy, ibland har Lasse retat mig för att jag sett honom som en husgud, och ja, det kanske jag gjorde på den tiden.

 

Men vi är i en ny tid nu, Randy är inte aktiv på det sättet längre, och det är väl inte konstigt, för kemin ändrar sig ju inte. Vi och jag tackar Randy för väldig mkt, men det finns andra idag som har en mer modern syn på det hela. Skall jag vara rättvist kritisk så är Randys "minus" att han blir onödigt teoretiskt (skall jag säga...haha...jag har självinsikt, tro mig), samt tappar kontakten med hobbyn.

 

Vi har haft en del diskussioner där jag inte längre ser hans svar som sanningen, och faktiskt tycker han klamrar sig fast lite vid för mkt gammalt. Så nej Lasse, han är inte min husgud. Husgudar har man när man är i början av sin karriär, sen inser man att dom finns inte, samt att andra betraktar oss som sådana (fast även det kommer ju falna av samma skäl)....

 

Skulle jag nämna ett namn...Julian Sprung...han är biolog, akvarist, kemist, samt utomordentligt ödmjuk. Träffade honom på interzoo.

 

Sen finns två gurus till, som betytt massor, o betyder massor, och det är våra hedersmedlemmar, @stigigemla och @Lasse, som bisitter med enorm kunskap och erfarenhet. Och eran storhet, förutom erat stora teoretiska kunnande, är ju eran fasta förankring i akvaristiken, med ibland ett mer bildligt sätt att förklara saker (läs bra), än tex mina egna o Randys formler;-)...så tack för vad ni gör:-)

 

Ursäkta sidospåret, ville bara säga det:-)

 

Happy reefing....det uttryckt gillar jag dock;-)

 

Jonas

 

 

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 år senare...

@jonasroman har tänkt att testa det recept på att döda glasrosor som Reefbuilders presenterade i förra veckan (NaOH lösning). Det slog mig så att man borde kunna använda NaOH istället för NaCO3 i en balling lösning. En snabb sökning på Saltvattensguiden visade att jag inte var först med att ha denna tanke och man ser här återigen värdet av en sådan här plattform där man kan söka bakåt i tiden!

 

Nu till min fråga, jag tolkar dig som att du, i alla fall 2018, var negativ till att använda NaOH som alkalinitets källa i en balling lösning då det riskerar att skapa en obalans med vilka molekyler som skapas. Vad är skillnaden mot att använda kalkvatten (CaOH) som också är en hydroxidjon? Borde inte denna också ge samma obalans i så fall eller blir det inte så då man av koncentrationsskäl måste hälla i den över längre tid och man då hittar "balansen med CO2)? Kalkvatten har ju också fördelen att den , iallafall enligt vissa, fäller ut fosfat vilket jag tolkar som en effekt av denna obalans. Detta borde väl dock vara önskvärt för många. Mao är det ett så stort problem om denna obalans uppstår?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2018-10-18 at 17:35, jonasroman skrev:

om du använder NaOH istället för en karbonatinnehållande KH höjare, så kommer du få en förskjutning i viss mån(hur mkt och om det spelar roll kan diskuterasav vad som bygger upp din alkalinitet, TROTS att OH jonerna innebär att en del CO2 dras ner. Du kommer ligga med ett konstant högre pH (som du också tycks hålla med om) på grund av att inte alla av de tillförda OH jonerna kommer förenas med CO2, i sin tur beroende på att CO2 ej hinner helt ställa in sig i den nya jämnvikt som OH jonstillsatsen vill strävar efter. Dvs, i o med att inte alla OH joner kommer förenas med CO2, blir  summan av detta att om du tillför X mol NaOH, så kommer det inte leda till en ökning av sann karbonatalkalinitet med X mol, utan med X-Y Mol, där Y består av annan alkalinitet.  Du kommer INTE märka detta med ett "KH" test eftersom den bara och alltid mäter total alkalinitet o ger dig ingen info om vilka joner som alkaliniteten byggs upp av.

@OR20, så här skrev jag och det tror jag fortfarande:-) Och ja, det blir samma ”problem” med kalkvatten. Sen har ju kalkvatten ett problem till, det löser bara 1.7 g CaOH (tror jag) per liter så det blir väldigt stora mängder ”vatten” för att dosera den mängd Ca och alkalinitet som förbrukas. Det  gick knappt när man bara hade mjukkoraller. Och med sådan tvingad hög dosering kommer man dessutom får för högt pH. 

 

/Jonas

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, jonasroman skrev:

@OR20, så här skrev jag och det tror jag fortfarande:-) Och ja, det blir samma ”problem” med kalkvatten. Sen har ju kalkvatten ett problem till, det löser bara 1.7 g CaOH (tror jag) per liter så det blir väldigt stora mängder ”vatten” för att dosera den mängd Ca och alkalinitet som förbrukas. Det  gick knappt när man bara hade mjukkoraller. Och med sådan tvingad hög dosering kommer man dessutom får för högt pH. 

 

/Jonas

 

Tack för förtydligandet Jonas! Det är intressant hur vilseledande enkelt alkalinitet verkar. Då får jag leta vidare efter ett sätt att höja mitt pH på. Det har börjat gå ner mot 8.0 på natten vilket jag tycker är i lägsta laget.

Ändrat av OR20
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...