Gå till innehåll

Fästa koraller tillfälligt och permanent


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

Hej,

 

Jag undrar vad man kan använda för att fästa koraller tillfälligt på sten? Vill inte att dom välter under tiden jag ser om dom trivs där jag placerar dom. 

Eftersom jag inte riktigt vet var olika koraller trivs i akvariet så måste jag eventuellt kunna få loss dom relativt enkelt och flytta på dom. 

 

Skulle dom trivas så behöver jag även tips på olika preparat som jag kan fästa dom mer permanent med. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minuter sedan, Akvaristen sa:

Helt vanligt superlim (gelé) kör jag med. Funkar kalas

Tack, som vad.....tillfällig eller permanent? :) 

Om permanent, funkar kanske att bara ta en pytteliten klick för att sen bryta av korallen och använda lite mer lim.

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, mcjagg sa:

Hej

om du har kvar fragg pluggen som jag har kvar så använder jag lite rev epoxi funkar både som permanent och tillfälligt

mvh Frank

Tack för svaret Frank,

 

är det sån man masserar ihop 2 delar, blir som lera?

 

Ska svänga inom Lomma Zoo på väg hem och se vad dom har. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, Kimozabe said:

Finns där några tillverkare man ska undvika? Har för mig att jag läst om vissa som inte ska vara jättebra men kommer inte ihåg var/tillverkare.....

Kan tänka mig att där inte är så många att välja på hos Lomma Zoo 

 

Mvh

Kim

Jag använder Grotech CoraFix Super Fast i dagsläget, men tycker att den härdar för snabbt. Den fäster inte heller på stenen, så jag måste använda superlim utanpå. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker gel-lim är överlägset. Ska jag ha bort den så tar jag en kniv under och bryter till lite bara. Så skulle säga att de går som båda. 

Jag tar alltid bort fraggpluggar innan jag doppar mina koraller för att minska risk för ohyra och sen limmar jag dom direkt på sten oftast.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

31 minuter sedan, Kimozabe sa:

Sätter ni limmet på det som korallen sitter på och sen bara ner med den i vattnet och trycker dit den där ni vill ha den?

Blir det som en geléklump under vatten som sen härdar?

 

Mvh

Kim

Jag drar på en rejäl klump på korallen. Sen ner i vattnet med den.
Precis, det blir en gelklump under vattnet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Två bra metoder är Aqua scape fix för hårda koraller och min egen metod för mjukkoraller:
1. Ta en 32mm PVC koppling och dela den på mitten
2. Ställ runt fraggplugg i rätt diameter
3. Lägg i mjukkorallen
4. Vänta nån vecka tills korallen fäst

3aa682c75b8cea6cc39436aa200f22d9.jpg

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt,

men sen ska ju fraggpluggen monteras, det är där jag är :) 

Eftersom jag inte har någon aning om ljusstyrka på mina lampor etc så måste jag kunna flytta runt tills jag hittar någonstans där korallerna trivs för att då fästa permanent. 

Kommer att testa superlim och köpte även en paket revepoxi. 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Får väcka liv i denna tråd igen, ev får jag starta en ny med samma frågeställning. 

 

Har precis provat att fästa 2 koraller. 

Tyckte varken superlim eller 2 komp från DD Solutions var något att hurra för. 

Tömde en tub superlim på en korall och fick den ändå inte att fästa. 

2 komp ser bara onaturligt ut med en stor klump som är mer eller mindre slät. 

Problemet är väl delvis att jag inte kan se var korallen fäster så jag måste sätta ordentligt med massa. 

 

Jag behöver nån typ av revcement som fungerar under vatten så jag kan sätta på en rejäl klump för att sen bara trycka dit den på önskad plats. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att applicera superlim under vatten är skitsvårt, det bildar hinna på sekunder vid kontakt med vatten. Men ska man ha någon chans bör man först ha bearbetat stenen med tandborste, lim fäster dåligt på organiskt material och det har ju allt i karet. Alger, bakterier osv som man både ser och inte ser. Applicera hellre limmet ovan ytan, helst på en relativt torr yta. Skynda dig sedan att sätta korallen på plats och fyll på med lim runtom vid behov.

Du använder väl superlim i gel form?

 

Samma tankesätt om du ska fästa större koraller med epoxy, borsta först stenen ordentligt, fäst epoxyn med superlim mot korallen och preppa med superlim mot sten - tryck på plats. Ja epoxy är fult en tid tills det blir övervuxet, det finns några som blir lila.

 

Gemensamt för båda metoderna är att korallen bör givetvis vara stabil och stilla under härdningen. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

34 minuter sedan, danne031 sa:

Att applicera superlim under vatten är skitsvårt, det bildar hinna på sekunder vid kontakt med vatten. Men ska man ha någon chans bör man först ha bearbetat stenen med tandborste, lim fäster dåligt på organiskt material och det har ju allt i karet. Alger, bakterier osv som man både ser och inte ser. Applicera hellre limmet ovan ytan, helst på en relativt torr yta. Skynda dig sedan att sätta korallen på plats och fyll på med lim runtom vid behov.

Du använder väl superlim i gel form?

 

Samma tankesätt om du ska fästa större koraller med epoxy, borsta först stenen ordentligt, fäst epoxyn med superlim mot korallen och preppa med superlim mot sten - tryck på plats. Ja epoxy är fult en tid tills det blir övervuxet, det finns några som blir lila.

 

Gemensamt för båda metoderna är att korallen bör givetvis vara stabil och stilla under härdningen. 

Korallerna kan jag lyfta ut men inte stenen. 

Behöver någon form av ”fix” som fungerar under vatten / det jag ska använda måste gå att använda under vatten. 

Lyckades tillsist få dit en korall, ska kolla imorgon för att se hur pass den sitter. 

Men trodde faktiskt att epoxin skulle fästa bättre/snabbare. 

 

Kan nog fästa lite stenkross på epoxin för att få det att se lite naturligare ut. 

 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, danne031 sa:

Epoxy är inte direkt kladdigt därav att man helst använder superlim i kombination, övning ger färdighet ;)

Men som sagt..gel gel gel, inget annat är värt att pröva ens.

Var köper man större tuber gel? 39 kr för att i bästa fall fästa en korall.....kommer bli dyrt detta 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, danne031 sa:

 

Min favorit är Gorilla, sök på Gorilla lim gel så ser du ett par ställen (jag köpte av grossist senast).

Tack för tipset. Har lagt undan 2 tuber som ska hämtas efter jobb. 

Kommer även handla lite mer epoxi. 

Hoppas jag får korallerna på plats idag, det var riktigt drygt att hålla på igår :) 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...