Jump to content
Sign in to follow this  
Ogso06

0-150 liter Mitt red sea 75liter aqvarium

Recommended Posts

Jag startade ett saltvattens akvarium för ungefär 1,3 år sedan jag visste inte vad saltvattens guiden var. Men ända sen jag hörde om det ville jag göra någon sorts artikel eller nått sånt, men jag har inte nått särskilt problem men om något händer kommer jag skriva om det.

IMG_0780.jpg

IMG_0781 2.jpg

• Like 5

Hej och välkommen. Gör en byggtråd om ditt akvarie där du beskriver det lite mer ingående och delar med dig av dina framgångar och motgångar

MVH Lasse

• Like 2

Dessa är de äldsta bilderna på tanken jag kunde hitta:subdued: jag hade nog väntat i 3 månader så jag skulle precis åka till zoogiganten och köpa mina clowner.

IMG_0254.jpg

IMG_0256.jpg

• Like 2

detta var mitt första problem ungefär 5 månader från jag köpte akvariet. Jag hade super mycket cyanobakterier och mina koraller mådde inte alls bra för att phosphaten och nitraten var för höga och allt gick bara dåligt :-( men jag bytte vatten 3 gånger i veckan , tog en ny tandborste som jag hade tvättat och skrubbade bort alla alger och ändrade hållet på min pump sen dess finns knappt längre.:rofl:

IMG_0414.jpg

IMG_0415.jpg

Edited by Ogso06
Skrev fel
  • Like 3

vet någon vad detta är jag märkte den idag när jag matade är det typ någon pest discosoma eller rodactis kanske? isåfall ska jag ta bort den?

IMG_E0800.jpg

Edited by Ogso06
  • Like 2

Lite svårt att se, men det ser mycket ut som en discosoma. Du kan alltid flytta den till en separat sten om du vill ha kvar den.

• Like 2

15 timmar sedan, addo sa:

Lite svårt att se, men det ser mycket ut som en discosoma. Du kan alltid flytta den till en separat sten om du vill ha kvar den.

mmm tack ska testa det men den har inte växt något så jag vet inte om det kan vara en död version av mina discosomas som bara har landat där.

• Like 2

Det kommer att ta ett tag innan den börjar växa. Först skall den få färg och symbiosalger. Det kan ta flera månader. Sedan kommer tillväxten.

allt går bra i tanken inga fiskar eller koraller har dött och allt mår bra, men jag har en fråga om en krabba jag har ingen bild på krabban men den tittar ut ibland från hålen i stenarna.den är svart och vit, fluffig och ganska liten vad kan det vara för en och är den farlig isåfall?

jag har sett krabban nu och försökt fånga den med en håv jag har även gjort en fälla av en glas burk och räkor i men blennyn åt räkorna över natten. Krabban har också börjat mumsa på mitt kenya träd jag vet inte vad jag ska göra!

min eremit kräfta dog för några dagar sen så jag har köpt en ny och 3 mer chromisar,de verkar trivas😀

den försvann spårlöst och jag har inte sett den sen dess😁 dessutom så splittrades min anemon i två bitar de nya bitarna har satt sig så de syns så det är bra

Edited by Ogso06