Gå till innehåll

Snäckor, hur många?


webdiddy

Rekommenderade inlägg

Sen jag startade mitt kar (350L) så har jag aldrig haft särskilt mycket snäckor och till mitt begränsade kunnande har det aldrig varit några problem.

För tillfället har jag kanske 5 turbos och kanske 3 nassarius "sniglar" (jag vet Lasse, snäckor ;)).

Jag har inga större problem med alger, enda stället det finns alger är nog på bakglaset, okay jag hade nog mer gärna haft kalkgalger där men fiskarna simmar omkring och betar på dem så jag har inte brytt mig så mycket.

 

Vad säger ni, ska jag köpa mig ett större gäng snäckor eller ska jag köra på "if it ain't broken don't fix it"?

Vad har jag för fördelar med att skaffa mer snäckor? Skulle det vara om nått dog så de kom och "städade"?

 

Intresserad av vad ni tycker! :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ställt mig samma fråga här: https://saltvattensguiden.se/topic/57403-vilken-nytta-gör-algätande-snäckor/ --Nassarius och Cerithium är lite annorlunda eftersom de inte äter alger utan matrester/detritus, men jag undrar om inte eremiter gör ett bättre jobb även där? Jag lutar åt att snäckor skapar mer problem (iaf när de dör) än de gör nytta. Men självklart kan man ha några ändå om man tycker de är intressanta.

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har mycket snäckor men jag har många eremiter också. Personligen tror jag nog att eremiterna gör bättre nytta på de alger vi ser. Men innan vi ser dom då? Om vi säger så här - när jag skrapat min ruta - så ser jag inga snäckor där direkt - men en tid före jag börjar se filmen då börjar det dyka upp snäckor på rutan. Jag tror att de är effektiva mot olika arter/stadier av mikroalger. Jag tror på mångfald även här - och det vågar jag säga när enfalden blivit det nya PK.

 

MVH Lasse

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 9/9/2018 at 5:40 PM, Lasse said:

Jag tror att de är effektiva mot olika arter/stadier av mikroalger.

Snäckor tar ju bara en bråkdel av algerna på rutorna, så jag vet inte om de är särskilt effektiva. Och är mikroalger egentligen något problem på övriga inredningen? Mångfald i akvarier är svårt att generalisera om, en del snäckor som säljs kanske inte kommer från korallrev utan lever normalt på sjögräsängar, en del kanske dessutom kommer från kallare vatten och vantrivs vid normala revtemperaturer.

 

Den mest effektiva rengöraren av akvariets rutor jag haft var nog min Blenniella chrysospilos, en enda sådan gjorde fler skrapmärken på rutorna än alla snäckorna tillsammans.

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...