Gå till innehåll

Clowner hittar inte anemonen?


leucosternon

Rekommenderade inlägg

Hej på er!

 

Vi har ett 80 l nano med 2 st percula clowner i, för 1 v sen skaffade vi en röd bta till dem men dem har inte hittat den än! Vill inte odlade clowner bo i anemoner eller kan man hjälpa dem hitta den på nått vis eller är det bara att vänta? 

Hela vitsen med karet var att ha ett par clowner som lever ihop med en anemon!

 

Tacksamma för svar Micke, Maria & Ida

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 minuter sedan, leucosternon sa:

Hej på er!

 

Vi har ett 80 l nano med 2 st percula clowner i, för 1 v sen skaffade vi en röd bta till dem men dem har inte hittat den än! Vill inte odlade clowner bo i anemoner eller kan man hjälpa dem hitta den på nått vis eller är det bara att vänta? 

Hela vitsen med karet var att ha ett par clowner som lever ihop med en anemon!

 

Tacksamma för svar Micke, Maria & Ida

Hej

det är lite lurigt med clowner helst odlade de är inte vana vid vad de ska göra med den men de kommer säkert att hitta anemonen kan bara ta tid de finns de som aldrig bryr sig om anemoner har läst att vissa tar ett plaströr och släpper ner clownen i den och på anemonen men jag tycker det bara stressar fisken 

Med vänliga hälsningar Frank

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, leucosternon sa:

Tänkte jag skulle försöka med nån euphyllia om ett tag när karet har varit igång lite längre:) Vi är lite ringrostiga då vi varit utan salt i 8 år... Verkar dock svårt att få tag i euphyllia i V- ås trakten! 

Känner inte för att testa med nån 1500 kr euphyllia...

Finns gott om eyphyllia häromkring. 150:- och uppåt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
Hej och tack för svar! 
Då låter vi tiden ha sin gång och hopas hoppas att dem hittar den till slutdefault_smile.png


Japp det gäller att ha tålamod där. Hos oss gick ett clownpar (ocellaris) i flera månader i en Alveopora istället för en förstklassig BTA. Flera ”räder” gjordes under tiden, övningar som såg ut att sondera terrängen för bättre platser... de testade kort andra ställen men dock aldrig euphyllian (grabescens). Till slut hoppade de dock i BTA:n och sen dess har de aldrig letat annan bostad. Flera omgångar ägg har vi sett men aldrig något litet yngel, antar de behöver specialmat samt blir uppätna tyvärr. Men som sagt kan ta ett tag innan de hittar rätt bostad absolut!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Jag har ett par som också var tröga på att flytta in. De hade en ”tom” hörna i akvariet där de sov trots två fina anemoner i karet. Det höll sig där i ett par år (!!) ända tills ena anemonen självmant flyttade sig till just det hörnet. Efter viss förvirring har de nu gradvis gosat in sig. Så ge inte upp! :-)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...