Välkommen till Saltvattensguiden

Registrera dig nu för att få tillgång till alla våra funktioner. När du registrerat dig och loggat in, kommer du att kunna bidra till denna webbplats genom att skicka in ditt eget innehåll eller svara på befintligt innehåll. Du kommer att kunna anpassa din profil, kommunicera med andra medlemmar via din egen inkorg (PM) plus mycket mer! Du kommer även att få tillgång till en stor kunskapsbank, vårt artikelregister, Köp & sälj m.m. Detta meddelande kommer att tas bort när du har loggat in.

Kimpos

0-150 liter
Kimpos Aquael Nano Reef

5 inlägg i detta ämne

Jag tänkte börja med ett 25-liters jag hade sedan tidigare och bara köra koraller och någon räka för att börja känna på saltvatten. Ändrade mig när jag fick ta över en kompis Fluval Edge 46l. Men eftersom det inte är särskilt kompatibelt för salt, och svårt att jobba med, blev det ett helt nytt Aquael Nano Reef Duo på 49 liter med tillbehör. Korallsand och levande sten. Satte temperatur och saltvärdet och fyllde på med sand och sten. Här kommer första bilden, fortfarande grumligt efter påfyllning av sand. 

CADA06A9-5A87-4630-B070-8AEEB866E8F7.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se vad som kröp fram! Har hittt totalt tre st av de här. Men vad är bollen bredvid?

F8F60BDA-BC46-4911-94C1-3649F94DE6D0.jpeg

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Igår hade det klarnat. En liten räka och en ormsjöstjärna visade sig. Och rörmaskarna kommer fram fler och fler. Nu är det den eviga väntan tills jag kan stoppa i levande:torn:

4FF051D9-FE80-4128-B22F-827D4FF86EE9.jpeg

2 personer gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vad spännande ser fram i mot att se hur det blir sen:triumphant:föresten de sjöstjärnorna du har på andra bilden är asterina sjöstjärnor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Här ska jag vara aktiv och uppdatera mycket". Jo tjena, så blev det ju inte. Men inte försent än :)
Det har hänt en del sedan sist och det är ganska precis två månader sedan jag startade karet. Teknikmässigt är det bara lampan som är bytt, till en AI Prime HD. Mycket nöjd med den.

Levande finns nu städpatrull på fem sniglar och två eremiter. Får ganska mycket gröna alger på både glas och gruset, behövs något mer som avverkar detta mer effektivt?

Två vanliga clowner och en eldräka var de första som flytta in och de verkar trivas bra.

Senaste tillskottet var en bangai kardinal och en scooter blenny. Även dessa käkar och är aktiva, tolkar det som att de mår fint :)

Har även blivit ett par koraller. Har fyra små kolonier med olika knappar. En ricordea florida och en ricordea yuma. En mini maxi anemon som satt sig lite jävligt på toppen av stenen där den inte syns. Självklart i en håla så att den nästan försvinner om jag försöker flytta på den, så den får bo kvar där. Och så min favorit - en euphyllia frogspawn som nyligen splittade ett huvud och numera har tre samt alla knoppar som börjar växa fram på "stammen".

Har ni tips på vad som skulle passa bra högre upp på stenen så shoot! Ser lite tomt ut.

Önskar även tips på filter för att kunna fota i blåljus. Då till stor kamera så jag kan nyttja makroobjektiv osv. Inget stort fan av att fota med mobilen även om många här gör det jäkligt bra! :)

fisk.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu