Gå till innehåll

Kimpos Aquael Nano Reef


Kimpos

Rekommenderade inlägg

Jag tänkte börja med ett 25-liters jag hade sedan tidigare och bara köra koraller och någon räka för att börja känna på saltvatten. Ändrade mig när jag fick ta över en kompis Fluval Edge 46l. Men eftersom det inte är särskilt kompatibelt för salt, och svårt att jobba med, blev det ett helt nytt Aquael Nano Reef Duo på 49 liter med tillbehör. Korallsand och levande sten. Satte temperatur och saltvärdet och fyllde på med sand och sten. Här kommer första bilden, fortfarande grumligt efter påfyllning av sand. 

CADA06A9-5A87-4630-B070-8AEEB866E8F7.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

"Här ska jag vara aktiv och uppdatera mycket". Jo tjena, så blev det ju inte. Men inte försent än :)
Det har hänt en del sedan sist och det är ganska precis två månader sedan jag startade karet. Teknikmässigt är det bara lampan som är bytt, till en AI Prime HD. Mycket nöjd med den.

Levande finns nu städpatrull på fem sniglar och två eremiter. Får ganska mycket gröna alger på både glas och gruset, behövs något mer som avverkar detta mer effektivt?

Två vanliga clowner och en eldräka var de första som flytta in och de verkar trivas bra.

Senaste tillskottet var en bangai kardinal och en scooter blenny. Även dessa käkar och är aktiva, tolkar det som att de mår fint :)

 

Har även blivit ett par koraller. Har fyra små kolonier med olika knappar. En ricordea florida och en ricordea yuma. En mini maxi anemon som satt sig lite jävligt på toppen av stenen där den inte syns. Självklart i en håla så att den nästan försvinner om jag försöker flytta på den, så den får bo kvar där. Och så min favorit - en euphyllia frogspawn som nyligen splittade ett huvud och numera har tre samt alla knoppar som börjar växa fram på "stammen".

 

Har ni tips på vad som skulle passa bra högre upp på stenen så shoot! Ser lite tomt ut.

 

Önskar även tips på filter för att kunna fota i blåljus. Då till stor kamera så jag kan nyttja makroobjektiv osv. Inget stort fan av att fota med mobilen även om många här gör det jäkligt bra! :)

 

 

fisk.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...
9 timmar sedan, Szararzepa@gmail.com sa:

Hur går det för dig? Jag har startat likadan aqualel och är nyfiken hur din utbecklades? Jag tror att jag hr för lite tålamod med det här 🙈.. 

jag körde det i tre månader, sedan uppgraderade jag till ett red sea på 525 liter. Körde det i ett halvår och la ner allt. Nu, ett år senare har jag startat upp igen. Men i en vas på 8 liter haha.. har en tråd om vasen här på forumet och ett par filmer på youtube :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...