Gå till innehåll

Fiskar till nytt akvarium? 370 liter


Ogso06

Rekommenderade inlägg

Jag tänker på att göra om mitt 370 liter sötvattens aqvarium till salt men jag kollar nu på fiskar undrar om 

kole tang,exuetise fairy wrasse,clownfisk,ember blenny, funkar tillsammans och i 370 liter aqvarium jag har även ett annat saltvattens aqvarium som är 75 liter

Ändrat av Ogso06
skrev fel
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om jag skulle ändra aqvariet från sötvatten till salt skulle jag då behöva en sump eller räcker det bara om jag köper till en skimmer,en till pump och bättre ljus jag har redan en svart box där jag har doppvärmare,6styck filter svampar och en retur pump

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man skall nog inte säga att det går lika bra med en skummare i karet. Enligt min åsikt är det avsevärt enklare med en skummare gjord för att fungera med en lägre vattennivå i en sump. Det är också enklare med den automatiska vattenpåfyllningen och fosfatreducering eller aktivt kol.

Akvariet är en så liten del av den totala kostnaden så jag tycker du skall fundera på ett dedikerat saltvattenskar, borrat och med ytavrinningskam, gjort för att användas med sump. Med ett underskåp för sumpen kan du få ett ljudlöst akvarium efter lite intrimning.

Jag tror knappt man kan hitta någon som hållit på med saltvatten i 5 år utan sump. (Men i vissa fall är den gjord vid akvariets bakruta).

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 hours ago, stigigemla said:

Enligt min åsikt är det avsevärt enklare med en skummare gjord för att fungera med en lägre vattennivå i en sump.

Jag kan mest komma på nackdelar, t ex att man måste öppna skåpet och böja sig ner för att ta ut och tömma skummarkoppen. Möjligen kan vattennivån vara lugnare i en sump.

 

Quote

Det är också enklare med den automatiska vattenpåfyllningen

Ett problem utan sump är om man använder resonansvåg, då kan man inte stänga av vågen (t ex på natten eller vid matning) utan att vattennivån blir lägre än vågtopparna, vilket gör att onödigt mycket vatten fylls på. Å andra sidan är risken för översvämning större med sump om den automatiska påfyllningen hänger sig och man inte har tillräcklig säkerhetsmarginal för hela förrådsbehållaren.

 

Quote

Akvariet är en så liten del av den totala kostnaden så jag tycker du skall fundera på ett dedikerat saltvattenskar,

Färdiga saltvattenskar kostar ju en förmögenhet! :-o

 

Quote

Jag tror knappt man kan hitta någon som hållit på med saltvatten i 5 år utan sump.

Jag har haft kar både med och utan. Skall dock medge att jag funderar på en ny sump sedan några år tillbaka, främst av estetiska skäl.

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. Man får en effektivare skummare och lättare att justera vattennivån i den + att den blir tystare. Att det skulle vara jobbigt att öppna ett skåp håller jag inte med om. Det förutsätter givetvis att det har dörrar med gångjärn. Jag skulle aldrig göra eller köpa ett skåp utan riktiga dörrar.

 

2. Med resonansvåg gäller det att sätta sensorn precis i mitten på vågen så rör den sig inte upp / ner. Därför är det somliga som har ytavrinningsfacket mitt på baksidan så att det inte skvalpar trots en skaplig våg.

 

3. Det är ändå billigare än att bygga om ett befintligt kar till ett riktigt saltkar. En extra kostnad med saltkaren är att framrutan  och ibland sidorutorna är gjorda i vitglas och den lyxen kostar. De riktiga saltkaren är också gjorda i tjockare glas vilket ger större säkerhetsmarginaler.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Christian J

Har sett detta skrivas så många gånger nu men är där någon som varit med om att tex tunze osmolator hängt sig? Den har ju både optisk givare och flottör. 

Jag brukar regelbundet kontrollera min flottör så undrar därför vad det är som hänger sig? Att styrenheten inte bryter påfyllningen trots att flottören aktiveras och fungerar????

 

Mvh

Kim

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej så jag måste inte ha en sump men det är bättre.då tror jag att jag kör utan sump därför att jag har inte någon plats och det gör ändå inte super stor skillnad.tillbaka till den originella frågan tror ni fiskarna passar tillsammans?:pride: 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 hours ago, Kimozabe said:

@Christian J

Har sett detta skrivas så många gånger nu men är där någon som varit med om att tex tunze osmolator hängt sig?

Jag har varit med om att hela förrådsbehållaren pumpats ut i karet, men det var inte osmolatorns fel utan pga en felkonstruktion från min sida med en ytavrinning till sump som slutade fungera.

 

(Detta var för 25 år sedan så jag minns inte exakt hur det hela fungerade, men vattnet rann över en ytavrinning i akvariet och pumpades därifrån upp till en sump ovanför akvariet. Kan bara inte komma ihåg var osmolatorsensorn satt, inuti ytavrinningen är väl den enda logiska platsen? Resultatet blev iaf att överskottsvattnet stannade i akvariet och inte hamnade i sumpen, annars hade det nog runnit ut på golvet.)

 

Quote

Den har ju både optisk givare och flottör. 

Ja och dessutom är den programmerad att stoppa permanent efter 10 minuter oavsett, sedan måste man starta om den manuellt. Tunze Osmolator Nano däremot har bara flottör och ingen optisk sensor, enligt manualen skall flottören bara hålla 3-5 år men det står inte i vilket läge den hamnar när den går sönder.

 

Quote

Jag brukar regelbundet kontrollera min flottör så undrar därför vad det är som hänger sig? Att styrenheten inte bryter påfyllningen trots att flottören aktiveras och fungerar????

Det enda jag skulle kunna tänka mig är någon kortslutning i elektroniken, t ex pga att salt (vattenstänk eller saltångor) kommit in i styrenheten. Har iofs inte undersökt kretskortet närmare, men man får väl hoppas att det är skyddat mot korrosion med t ex lackering.

Den optiska sensorn blir smutsig ibland, men då slutar osmolatorn att pumpa helt.

Ändrat av Christian J
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...