Gå till innehåll

Retur genom botten?


pepi

Rekommenderade inlägg

Har ett 400 liters kar som sedan tidigare är borrat i botten för retur men är pluggat. Då karet kraschade(oodinium) för någon vecka sedan och nu står tomt i väntan på omstart tänkte jag flytta in returen i karet igen för att slippa ha ett utvändigt rör. Det jag nu undrar är vad jag sätter på toppen av returröret i karet? Har letat runt lite här på forumet men inte hittat nåt matnyttigt. Ska jag bara ha röret avkapat rakt eller ska jag sätta något på toppen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, pepi sa:

Har ett 400 liters kar som sedan tidigare är borrat i botten för retur men är pluggat. Då karet kraschade(oodinium) för någon vecka sedan och nu står tomt i väntan på omstart tänkte jag flytta in returen i karet igen för att slippa ha ett utvändigt rör. Det jag nu undrar är vad jag sätter på toppen av returröret i karet? Har letat runt lite här på forumet men inte hittat nåt matnyttigt. Ska jag bara ha röret avkapat rakt eller ska jag sätta något på toppen?

Röret löper i avrinningsboxen eller? Då får du ha några böjar så du ju kommer över boxen och ner i själva akvariet. 

Sen kan man antingen köra med limmat pvc eller något som heter ”xxxxxx Loc”, kommer inte ihåg riktigt vad det heter, ledbart rör....kolla i nicos byggtråd under ”mitt akvarium”. 

Jag satte union i boxen och sen limmad pvc så jag kan rikta om strålen lite om det skulle behövas. 

 

Sen får du antigen borra hål för att bryta häverten så du inte fyller sumpen vid strömavbrott alt anpassa vattenhöjd i sumpen och myningen från returen så att det vattnet som sugs tillbaka ryms. 

Jag har gjort det sistnämnda för jag vill inte behöva oroa mig för hål som sätts igen etc. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

23 minuter sedan, Kimozabe sa:

Röret löper i avrinningsboxen eller? Då får du ha några böjar så du ju kommer över boxen och ner i själva akvariet. 

Sen kan man antingen köra med limmat pvc eller något som heter ”xxxxxx Loc”, kommer inte ihåg riktigt vad det heter, ledbart rör....kolla i nicos byggtråd under ”mitt akvarium”. 

Jag satte union i boxen och sen limmad pvc så jag kan rikta om strålen lite om det skulle behövas. 

 

Sen får du antigen borra hål för att bryta häverten så du inte fyller sumpen vid strömavbrott alt anpassa vattenhöjd i sumpen och myningen från returen så att det vattnet som sugs tillbaka ryms. 

Jag har gjort det sistnämnda för jag vill inte behöva oroa mig för hål som sätts igen etc. 

 

Mvh

Kim

Har avrinningsbox uppe mot ena gaveln på karet och returen kommer upp genom botten mitt i karet mot andra sidan. Tidigare har returen kommit upp på samma sida som avrinningen och upp över, nåt jag nu vill ta bort bara för de ser skitfult ut helt enkelt. Tänkte bara hur man avslutar det hela. Är det bara ett rakt snitt och inget mer eller finns det nåt man kan/bör avsluta med? Kommer iaf dra upp röret så ifall det blir strömavbrott så tömmer man inte karet ner till sumpen. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 minutes ago, pepi said:

Har avrinningsbox uppe mot ena gaveln på karet och returen kommer upp genom botten mitt i karet mot andra sidan. Tidigare har returen kommit upp på samma sida som avrinningen och upp över, nåt jag nu vill ta bort bara för de ser skitfult ut helt enkelt. Tänkte bara hur man avslutar det hela. Är det bara ett rakt snitt och inget mer eller finns det nåt man kan/bör avsluta med? Kommer iaf dra upp röret så ifall det blir strömavbrott så tömmer man inte karet ner till sumpen. 

Tänk på att om du inte har en box runt returen så kan en läckande genomföring tömma hela karet. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter sedan, PerS sa:

Tänk på att om du inte har en box runt returen så kan en läckande genomföring tömma hela karet. 

Finns 1000 saker på ett akvarium som kan orsaka ett tomt kar, men jag är inte orolig över de sakerna. Har ett flertal kar här hemma där alla kan orsaka tomma kar på ett eller annat sätt  :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

57 minuter sedan, pepi sa:

Har avrinningsbox uppe mot ena gaveln på karet och returen kommer upp genom botten mitt i karet mot andra sidan. Tidigare har returen kommit upp på samma sida som avrinningen och upp över, nåt jag nu vill ta bort bara för de ser skitfult ut helt enkelt. Tänkte bara hur man avslutar det hela. Är det bara ett rakt snitt och inget mer eller finns det nåt man kan/bör avsluta med? Kommer iaf dra upp röret så ifall det blir strömavbrott så tömmer man inte karet ner till sumpen. 

Ok.

Jag är nog benägen att hålla med Per men sen är jag nog oxå extrem med allt sånt, valet är ju ditt :) 

Då förstår jag inte vad du menar med avslut mer än det jag nämnde, samma saker gäller även utan box runt röret, bryta hävert etc. 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver ett rör rakt upp över ytan och sen två 90graders så det går ner igen och sen kanske en 90graders till så vattnet går åt sidan.

 

Sen måste du ha ett hål i det partiet som är ovanför ytan typ snett neråt. Så att den inte suger ner vattnet i sumpen igen om pumpen stannar.

 

Eller så bara ett rakt rör upp och en 90gradare precis vid ytan. Men 1 det kan porla och för det andra så måste man kolla så att sumpen klarar att ta emot det som kan åkas ner igen vid stopp av pump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Längst till höger är avrinningsboxen markerad, därifrån går det två rör ner till sumpen. Till vänster om det är returen markerad som går genom bänken, på utsidan av karet och upp över avrinningsboxen och sedan ner i karet. Krysset är där hålet i botten är borrat. Det jag vill göra är att eliminera röret som går upp och över och istället använda det hål som är borrat i botten för returen. Om jag drar en genomföring och sedan ett rör upp till ytnivå, hur avslutar jag det röret på snyggast sätt? 

IMG_20180915_150547.jpg

Ändrat av pepi
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, pepi sa:

Längst till höger är avrinningsboxen markerad, därifrån går det två rör ner till sumpen. Till vänster om det är returen markerad som går genom bänken, på utsidan av karet och upp över avrinningsboxen och sedan ner i karet. Krysset är där hålet i botten är borrat. Det jag vill göra är att eliminera röret som går upp och över och istället använda det hål som är borrat i botten för returen. Om jag drar en genomföring och sedan ett rör upp till ytnivå, hur avslutar jag det röret på snyggast sätt? 

IMG_20180915_150547.jpg

Förstår fortfarande inte problemet med avslut av rör :D 

Kan du inte sätta dit den flexdelen du har på returen idag (vilket förövrigt var en sån jag snackade om :) )?

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

43 minuter sedan, Kimozabe sa:

Förstår fortfarande inte problemet med avslut av rör :D 

Kan du inte sätta dit den flexdelen du har på returen idag (vilket förövrigt var en sån jag snackade om :) )?

Mvh

Kim

Tyvärr inte då den bromsade flödet nå enormt. Om jag drar upp röret genom botten och låter röret vara med ett rakt avslut utan någonting på kommer ju vattnet antagligen både låta en del och eventuellt skvätta runt en hel del vatten oxå. Förutom det utblås jag har sedan tidigare som dessutom nästan kräver att jag har en 90 graders böj på slutet av röret dör att få till vinkeln,, vad finns det för vettiga alternativ? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du låter röret gå rakt upp bara så kan jag garantera att du har stora problem. Har du det för långt upp kommer du få en fontän och kapar du för långt ner så kommer den suga ner allt vatten över röret till sumpen vilket du då behöver en nästan lika stor sump som visningskaret.

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, pepi sa:

Tyvärr inte då den bromsade flödet nå enormt. Om jag drar upp röret genom botten och låter röret vara med ett rakt avslut utan någonting på kommer ju vattnet antagligen både låta en del och eventuellt skvätta runt en hel del vatten oxå. Förutom det utblås jag har sedan tidigare som dessutom nästan kräver att jag har en 90 graders böj på slutet av röret dör att få till vinkeln,, vad finns det för vettiga alternativ? 

Varför kan du då inte sätta en mjuk 90 böj och 2 45:or som jag gjort?

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En 90 böj ovanför ytan och en 45 ner i vattnet, borra hål för att bryta häverten. 

Är det av estetiska skäl du letar efter något annat avslut än ett kapat rör? Annars finns ju något som är ganska populärt utanför Sverige, "random flow generator". Vet inte vad det kan heta på svenska eller om man ens får tag på det.

Något snarlikt heter "spin stream" från Innovative Marine, den finns hos t.ex. Företagsakvarium. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har Random flow generator från VCA och gillar dem, tycker det ser trevligare ut än bara ett rör. Dock så tror jag att alla RFG har locline anslutning men dem har en hel uppsjö olika adaptrar som man kan köpa för att få det att passa ihop med annat. Dock så kan man tänka på att ska man bara ha en RFG så är frakten dubbelt så dyr som själva RFG’n. Men dem är väldigt trevliga och är man återkommande kund så brukar dem alltid skicka med extra saker. Sist fick jag en RFG på köpet när jag beställde en adapter.
Fördelen som jag ser med en RFG är att den inte har några rörliga delar men det kanske inte spelar nån jätteroll.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...