Gå till innehåll

Separera reflektor/elektronik


blob

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har kört ett antal år med 250W MH av gammal model (jag tror de heter light line, norsk model). Min fråga är om någon har erfarenhet av att separera reflektorn från resten av paketet. Anledningen att jag vill göra det är att jag känner mig mer komfortabel med en lätt aluminium reflektor ovanför akvariet än med hela paketet hängande där. Jag har redan gjort på detta sätt med mina 250W lampor och det har fungerat väl och ska nu köra med 400W av samma model. Min tanke är att bara förlänga sladden som går till reflektorn precis som jag gjort på mina 250W.

Nu har jag hört att tänd delen bör vara nära lampan för att inte riskera överslag och då ser det genast knöligare ut för mig som inte är elektriker. Så frågan är om någon lite mer insatt kan reda ut detta.

/Bengt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med en supereffektiv reflektor med E40 hållare

och sedan har jag en separat elektronisk reaktor på 400 W.

Reflektorn väger under 1 kg !

Reflektorn hänger i en automatisk "stopper" dvs höj och sänkbara.

Det är helt suvuränt, när MH är i vägen, så lyfter man den bara och den väger ju ingenting !

Effektförlusterna på reaktorn kan kan ju få någon annanstans än i huven.

Reflektorn kostar ~800:- och elektroniska reaktorn kostar 1300:-

Köpt på www.swedish-growsystems.se

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

belysningsgurun kommer till undsättning.

30m till lampan max vid drift med elektroniska drivdon och tändning.

i annat fall med elektromagnetiskt drivdon så gäller enbart en kort sträcka på några meter. eftersom tändaren, ST501 alternativt bag turgi, används så är den gjord för lamptändning av lampor på 70 - 400w. alltså ligger en 400w lampa i riskzonen för att inte kunna tändas på ett långt avstånd. alltså om du hae kört en lampa med mindre effekt så hade du kunnat ha något lite längre sladd. i slutet på lampans livslängd så krävs mer energi för att tända den och det blir tyngre för utrustningen som är långt borta. alltså kan du förlora en del av livslängden, inte pga att lampan är utsliten utan att tändningsfunktionen inte klarar så långt avstånd på en äldre lampa.

men i vilket så är inte 2 m något problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte väl att du hade ett svar här, Claes!

Om 2 meter e max på 400:an, vad är max för 250:n, då utan att dra ner livslängden? Jag syftar på äldre lampor med elektromagnetiskt drivdon, ST eller turgi.

-Sorry Bengt om jag kidnappar din tråd men det här va intressant, hade vart guld om man kunde slänga "klumparna" under karet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför köpa tunga elektromagnetiska ballaster med följande nackdelar:

- stora effektförluster >10%

- blir varma pga effektförlusterna

- Är tunga och otympliga

- Måste sitta nära armaturen typ max ~ 0,5-1 m

- Bränner sönder relät i din timer pga att ballasten ger ett blixt i timerns relä, när den slår av strömmen

Fördel: Billigare

Jag tycker att det är inte dyrt med 1300:- för en 400 W elektrisk ballast.

Det sparar du på el-räkningen, för ballasten effektförluster och att ev. kyla bort effektförlusterna i ballasten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok

Jag tackar för de snabba svaren och gör ett försök med samma upplägg som tidigare. Jag uppskattar att längden blir ca 1 meter till hela paketet. Ursprungsplanen att dra den ytterligare ett par meter bort får vänta. Att jag kör på de gamla prylarna är för tillfället en kostnadsfråga men på sikt byter jag nog ut dem. Jag såg på länken att det finns viss besparing att hämta hem avseende elförbrukning och det får ingå i kalkylen.

/Bengt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför köpa tunga elektromagnetiska ballaster med följande nackdelar:

- stora effektförluster >10%

- blir varma pga effektförlusterna

- Är tunga och otympliga

- Måste sitta nära armaturen typ max ~ 0,5-1 m

- Bränner sönder relät i din timer pga att ballasten ger ett blixt i timerns relä, när den slår av strömmen

Fördel: Billigare

Jag tycker att det är inte dyrt med 1300:- för en 400 W elektrisk ballast.

Det sparar du på el-räkningen, för ballasten effektförluster och att ev. kyla bort effektförlusterna i ballasten.

Visst jag håller med dej i allt men om man nu har dom liggandes....det hade varit så enkelt o bara klippa och förlänga kabeln, skruva loss "klumpen" och voila lätta o fina lampor!

Jag får erkänna att jag inte har nån koll på ballaster, tändare eller kondingar...vad e vad?

Nåt sånt här hade jag tänkt...jag tänker inte kalla mej för SG:s bildguru:snurrig:

post-1008-14468912502053_thumb.jpg

Kan jag byta gamla ballasten mot nya? Antar att det blir 2 nya då, 2600 kr + frakt får ju en del el för dom pengarna

när lamporna redan är inköpta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns elektroniska ballaster till 150 och 250w. Jag har själv två för 70w. Monterar du tändaren vid /på reflektorn med en magnetisk ballast är det inga problem med avståndet. Jag har bränt sönder ett antal timers på 250w magnetiska drosslar men använder nu en kontaktor som skall klara 20A till varje drossel. Och den verkar hålla. Tänk bara på isoleringen för tändspänningen till lampan och att man behöver speciellt värmetåliga ledningar fram till lampsockeln. Men kolla med någon som kan elsäkerhetskrav om hur det bör monteras upp. Jag personligen skulle bli väldigt störd om det skulle hända en olycka med någon som inte kollat säkerhetskraven.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

ballasten är reaktorn, alltså järnklumpen som väger rätt mycket. kondingen är rund och har i detta fallet 2 sladdar in i gaveln.

tändaren är oftast fyrkantig som en tändsticksask med 3 sladdar in i.

elektroniken har ju begränsad livslängd vilket gör att du kommer få köpa nya don efter 20-50 tusen timmar.

eftersom lamporna inte ska vara tända så länge så lönar det sig inte att byte mot elektroniska.

jag har pratat med en elingenjör om det här och man sparar faktiskt inte in något på att byte.

förlusten på elektroniska don är circus 4-5%

på konventionell LLB, low loss ballast, är effekt förlusten ca 8-11%.

hos de vanliga konv. donen är effektförlusten större, ca 10% och uppåt.

så det lilla man sparar på energi går åt till att köpa nya drivdon.

men ska man köpa en ny armatur så ska man välja elektroniska don från början, annars är det inte lönt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni gör det ju inte lättare för mej nu.....Som Bengt skrev i första inlägget, så har han klippt den (värmetåliga) kabeln , förlängt den, sen separerat lampsockeln med reflektorn, åtminstone fattar jag det så, stämmer det så långt?

Lamporna jag har är 2st 250wattare av samma/liknande fabrikat

Funkar det eller funkar det inte? Det funkar för Bengt? Eller är det riskabelt på nåt sätt?

Sen självklart Stig, jag har småbarn hemma och skulle aldrig förlåta mej själv om det hände nåt pga att jag hade slarvat med elen! Säkerheten först! Jag får plugga på bättre känner jag:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ballasten är reaktorn, alltså järnklumpen som väger rätt mycket. kondingen är rund och har i detta fallet 2 sladdar in i gaveln.

tändaren är oftast fyrkantig som en tändsticksask med 3 sladdar in i.

Ok...tändsticksasken med reflektor/lampa över karet, resten under med en 2meters kabel emellan. Har jag fattat rätt då?:smiley23:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag monterar inte elgrejor under akvariet om det finns någon som helst möjlighet att lösa det på annat sätt. Inom el och telebranschen kallas grävskopor för kabelsökare och enligt min erfarenhet fungerar saltvatten likadant.

Jag skulle aldrig inbilla mig att en PVC kabel som är testad för 85 eller 90 grader skulle tåla mer värme bara för att man lägger en silikonslang runt.

Man räknar med att en meter EKLK eller liknande kabel vid en brand avger så mycket gas att en trerumslägenhet blir en dödsfälla.

Brandvarnare har jag satt över armaturen i alla fall. Hur är det mer er andra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man bör absolut jorda reflektorn (3-ledare) och sedan använda en jordfelsbrytare för ~230 V AC

och speciellt om man håller på och meckar själv.

Det finns elektroniska ballaster till 150 och 250w. Jag har själv två för 70w. Monterar du tändaren vid /på reflektorn med en magnetisk ballast är det inga problem med avståndet. Jag har bränt sönder ett antal timers på 250w magnetiska drosslar men använder nu en kontaktor som skall klara 20A till varje drossel. Och den verkar hålla. Tänk bara på isoleringen för tändspänningen till lampan och att man behöver speciellt värmetåliga ledningar fram till lampsockeln. Men kolla med någon som kan elsäkerhetskrav om hur det bör monteras upp. Jag personligen skulle bli väldigt störd om det skulle hända en olycka med någon som inte kollat säkerhetskraven.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken sockel har du på lampan? E40=skruv sockel Fc2=dubbla infästningar.Om du har E40 bör det vara skruv anslutningar,då kan du byta kabeln så att den räcker till tändaren.Om du har Fc2 sockel Måste du skarva kablarna.Jag skulle ha gjort så att om jag, skulle behövt skarva kablarna.Ta kabelskor för pressning ,trä på krympslang(man värmer en slang så att den krymper ihop å blir tät med kabeln.träd sen på en silikonslang över skarven.Kom gärna med åsikter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köper man reflektorn hos www.swedish-growsystems.se,

så är redan en korrekt anpassad kabel (5m lång) ansluten till reflektorn.

Jag monterar inte elgrejor under akvariet om det finns någon som helst möjlighet att lösa det på annat sätt. Inom el och telebranschen kallas grävskopor för kabelsökare och enligt min erfarenhet fungerar saltvatten likadant.

Jag skulle aldrig inbilla mig att en PVC kabel som är testad för 85 eller 90 grader skulle tåla mer värme bara för att man lägger en silikonslang runt.

Man räknar med att en meter EKLK eller liknande kabel vid en brand avger så mycket gas att en trerumslägenhet blir en dödsfälla.

Brandvarnare har jag satt över armaturen i alla fall. Hur är det mer er andra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter ganska bra Kjell. Jag saknar bara att skarven eller ledningarna bör monteras/ fästas på ett lämpligt sätt.

Krympslangen skall vad jag vet tåla 120 grader om det är polyolefin så den bör klara det mesta utom direktkontakt med lampan eller lampsockeln. Men jag vet inte om den är tillåten i sammanhanget. En typisk fälla som jag ser det är att göra skarven med en vanlig sockerbit som varken tål läckande UV- ljus från armaturen eller temperaturen inne i armaturen vid en dubbeländad sockel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En pvc kabel klarar en temp av 70 grader vilket är det samma som en tändare till Mh lampor klarar.Är det någon som har mätt upp tempen i en metallhalogenlampa om den överstiger 70 grader.Tändarna som sitter i armaturer från akvariegrosister(Arcadia typ )är nog samma som man kan köpa från elgrosister.Åsikter behövs

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
E40, bör finnas skruvar då alltså. Men tändaren behövs väl inte flyttas då den ska sitta kvar vid lampa/reflektor?

Jordkabel på reflektor och brandvarnare över armatur är antecknat!

jordfelsbrytare och överspänningsskydd

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...