Gå till innehåll

Deltec uvc utlopp


DSB

Rekommenderade inlägg

Hur skall den (deltec uvc 80 watt) bäst monteras ? vertikalt eller lodrätt och var skall vattnet gå in i filtret, botten eller huvudendan ? Jag har två stycken är det bäst att montera dem singel eller seriekoppla dem

Ändrat av DSB
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga till, (har inte använt dem på ett par år)när jag provar lysrören, så lyser ca 1 decimeter (endarna) med blåaktigt sken o mitten är rött.
Hela röret skall väl ha samma färg, så jag antar att de skall bytas ut.

Skickat från min SM-A510F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle prova att ha dem på någon timme innan skrotning. Det skall vara en jämvikt på något sätt med kvicksilverånga som förgasas.

Men var försiktig UV- ljuset kan bleka diverse textilier och annat. Jag skulle inte vilja vara i det rummet som belyses av 160w UVC. Farligt för huden och framför allt för ögonen.

Ändrat av stigigemla
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske funkar det med ett grenuttag med master/slave-funktion?

 

Tex: https://www.biltema.se/bygg/el/grenkontakter/ojordade-grenuttag/grenuttag-master-slave-2000022113?gclid=CjwKCAjw54fdBRBbEiwAW28S9vkOU00HcDzr39JTN71vCvHlaKWX77kEQUDTaLEMIKj0lmfI9ZMkfxoCEl4QAvD_BwE

 

Om man kopplar pumpen i masteruttaget så bryts strömmen till slave-uttagen (där man kopplar uvc:n) om pumpen slutar förbruka ström. Kanske finns det iofs nåt scenario där pumpen går men utan att flytta vatten, och då faller ju min idé...

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, stigigemla sa:

En avancerad hembyggare använder nog en optisk sensor på returledningen. Sedan lite elektronik och ett relä på strömmen för UVC:t.

(Jag har inga planer på att bygga något sådant).

Mmm, där föll jag bort :P 

 

5 minuter sedan, KennethN sa:

Kanske funkar det med ett grenuttag med master/slave-funktion?

 

Tex: https://www.biltema.se/bygg/el/grenkontakter/ojordade-grenuttag/grenuttag-master-slave-2000022113?gclid=CjwKCAjw54fdBRBbEiwAW28S9vkOU00HcDzr39JTN71vCvHlaKWX77kEQUDTaLEMIKj0lmfI9ZMkfxoCEl4QAvD_BwE

 

Om man kopplar pumpen i masteruttaget så bryts strömmen till slave-uttagen (där man kopplar uvc:n) om pumpen slutar förbruka ström. Kanske finns det iofs nåt scenario där pumpen går men utan att flytta vatten, och då faller ju min idé...

Den kan ju vara värd att prova. 

 

@stigigemla Vad händer om uvc är igång men pumpen har stannat? Lysröret pajar eller hela uv:et går sönder. Risk för brand pga överhettning osv osv?

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

23 minuter sedan, stigigemla sa:

Med 80 wattarna tror jag det är risk för brand. Eller giftig gas från den överhettade plasten. Tillverkaren varnar för att köra det filtret torrt. 39w (i samma hölje) har jag kört torrt utan att det hänt något.

Tack för svaret Stig. 

Då ska jag prova grenuttaget @KennethN hittade. 

Frågan är om den bryter, nätdelen kommer väl förbruka ström trots att pumpen inte går? Då faller funktionen. 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag inte 100% koll på exakt den modell som jag själv länkade till, men det finns många olika modeller, och de som jag har provat i andra sammanhang har haft justerbart master-uttag, så man har kunnat ställa in vid vilken effekt strömmen ska brytas. Om inte nätdelen har väldigt hög egenförbrukning så borde det gå att få det att fungera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, KennethN sa:

Nu har jag inte 100% koll på exakt den modell som jag själv länkade till, men det finns många olika modeller, och de som jag har provat i andra sammanhang har haft justerbart master-uttag, så man har kunnat ställa in vid vilken effekt strömmen ska brytas. Om inte nätdelen har väldigt hög egenförbrukning så borde det gå att få det att fungera.

Hittade en jäkla massa (Biltemas har utgått :) ) men ska försöka hitta en med tillräckligt lågt omfång. 

Hur långt ner måste man komma? Antar att 8w inte räcker eller?

Kan nada om sånt här :D 

 

Edit: kom på mig själv att ha tänkt fel :P 

Handlar ju om att hamna mellan nätdel och pump :D 

Edit 2: nu fick jag upp att Biltemas finns i lager. Men den verkar ligga under ojordat och det vill man väl inte ha? Sen litar jag nog mer på typ Brennenstuhl än Biltemas no-name. 

Mvh

Kim

 

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med 80 wattarna tror jag det är risk för brand. Eller giftig gas från den överhettade plasten. Tillverkaren varnar för att köra det filtret torrt. 39w (i samma hölje) har jag kört torrt utan att det hänt något.

Men om man har det under vattenytan i sumpen så blir den ju avkyld även om pumpen stannar
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...