Gå till innehåll

Nystart 240L


Johnny Tveit

Rekommenderade inlägg

Hej igen.

Nu tar jag äntligen tag i detta igen.

Då jag fått massa oönskde saker i mitt första akvarium samt att jag vill ha mer teknik än jag får plats med börjar jag bygga ett större.

Ska även försöka få till någon form av ljusramp då jag haft flera självmordsbenägna fiskar.

Första steget, borra akvariet.

 

Borrad botten.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...
  • 1 månad senare...
  • 3 veckor senare...
  • 3 månader senare...
  • 3 månader senare...
  • 3 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Att ingen skriver något, det ser ju sjukt bra ut alltihop! Snygg bänk, har du något spännande i den lite tjockare vänstra delen?

 

Fin doseringburk, varför två rör? Är det för att undvika vakum? Jag hade nog bara borrat ett extra pyttehål isf för att bryta det istället ? Men det gör nog ingen skada, bra de där rören! Hade svårt att hitta de ett tag men nu har företagsakvarium de iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 timmar sedan, mikoto sa:

Att ingen skriver något, det ser ju sjukt bra ut alltihop! Snygg bänk, har du något spännande i den lite tjockare vänstra delen?

Inkommande EL, elanslutning till belysning, cirkulationspumpar samt akvariets fläktar (i sump och ljusramp).

Sex manöverbrytare för utrustning i sumpen så man slipper hålla på dra ur kontakten och bråka med sladdar hela tiden.

18 timmar sedan, mikoto sa:

Fin doseringburk, varför två rör? Är det för att undvika vakum? Jag hade nog bara borrat ett extra pyttehål isf för att bryta det istället ? Men det gör nog ingen skada, bra de där rören! Hade svårt att hitta de ett tag men nu har företagsakvarium de iaf.

Precis, tanken är att förhidra vakum samt att man på ett enkelt sätt kan hålla för om man behöver skaka om den med vätska i.

 

Och tack för er feed back, kul att läsa :)

 

  //  Johnny

 

El utrymme.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har inte kollat ännu.

Men jag har förstått så blandar man pulvret KH, CA och MG i dunkarna och sen tillsätter man de små flaskorna beroende på vad man har i karet.

Mängden får man hjälp med via en kalkylator på deras hemsida som sedan beskriver hur mycket man ska dosera och blanda.

Ska bli spännande att se om det ger resultat.

 

  //  Johnny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...