Gå till innehåll

Sump till ett juwel rio 240L med originalbänk?


vbownswow

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Jag har nu haft igång mitt 240L Juwel rio 240 ett tag med inneskummare (Tunze 9004) men är lite sugen på att skaffa mig en sump.

 

Jag vill helst inte borra i akvariet, så jag tänkte måtbeställa en sump till ett av underskåpen och köra med någon sorts overflow-box. Sumpen blir då på ca 20L.

 

Är det någon här som har gjort något liknande och kan dela med sig av sina erfarenheter? Är det dumt att göra såhär, eller kan man göra på bättre sätt?

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spontant tycker jag att en sump på 20L till 240L display låter för litet. Jag har 40L till 204L, och hade velat ha en större sump för att ha större valfrihet gällande utrustning. Sen beror det så klart på utformningen av sumpen och varför du vill ha en sump också. 

Ändrat av PerS
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, PerS said:

Spontant tycker jag att en sump på 20L till 240L display låter för litet. Jag har 40L till 204L, och hade velat ha en större sump för att ha större valfrihet gällande utrustning. Sen beror det så klart på utformningen av sumpen och varför du vill ha en sump också. 

 

Hej!
Jag vill främst ha en sump för att gömma min inneskummare (Tunze 9004) samt värmare i. Skälet till att den bara är på 20L är för att skåpet under karet är begränsande faktorn. Det ser ut såhär: juwel_rio_240.jpg 

 

Vilket gör att storleken tyvärr är väldigt begränsad.

 

Tar dock gärna emot tips och råd till hur det kan göras snyggare / bättre. Därav tråden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade antingen levt med att ha skummare och värmare i karet, eller köpt ett begagnat kar med sump och skåp. Känns inte som att det är värt varken kostnaden eller arbetet att lägga till en sump bara för att kunna flytta skummare och värmare. 

 

Du kan inte bygga en snygg revpelare som döljer grejerna? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

35 minutes ago, PerS said:

Jag hade antingen levt med att ha skummare och värmare i karet, eller köpt ett begagnat kar med sump och skåp. Känns inte som att det är värt varken kostnaden eller arbetet att lägga till en sump bara för att kunna flytta skummare och värmare. 

 

Du kan inte bygga en snygg revpelare som döljer grejerna? 

Problemet är lite att grejerna krockar med belysningen om jag ska utöka det. Speciellt skummaren. En sump hade varit en lösning, men kanske borde kolla på annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, vbownswow said:

Problemet är lite att grejerna krockar med belysningen om jag ska utöka det. Speciellt skummaren. En sump hade varit en lösning, men kanske borde kolla på annat.

Det är aldrig fel med en sump, men börja med att räkna på ifall sumpen på 20L räcker för att ta emot vattnet från karet vid strömavbrott. Räkna sen på totalkostnaden innan du bestämmer dig:

-overflow box

-sump

-3st rör

-9st böjar

-1st ventil för flödesreglering

-1st silikonslang+slangklämmor

-returpump

-liten pump som återstartar hävert 

-ato (all avdunstning kommer påverka returfacket) 

-ato-behållare

-säkert en massa annat som jag har missat :)

Ändrat av PerS
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett alternativ är annars att placera sumpen i ett skåp på golvet bredvid akvariet, då får man betydligt mer plats och kan kanske ha en större skummare än 9004.

 

Problemet med dimensioneringen av sumpen är att både ha tillräcklig djupt vatten för skummarens vattenintag och samtidigt ha tillräcklig säkerhetsmarginal när returpumpen stannar och bakåthävert bildas. Hur mycket vatten som kan rinna tillbaks beror på hur djupt under ytan returröret sitter i visningskaret. Sitter t ex röret 1cm under ytan på ett 120cm långt och 40cm brett kar så kommer det att rinna tillbaks 12 x 4 x 0,1 = 4,8 liter. Har man dessutom automatisk vattenpåfyllning kanske man vill ha säkerhetsmarginal ifall den skulle haverera och tömma hela förrådsbehållaren (även om det är osannolikt), men det får nog inte rum i ett Juwel-skåp.

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 hours ago, Christian J said:

Ett alternativ är annars att placera sumpen i ett skåp på golvet bredvid akvariet, då får man betydligt mer plats och kan kanske ha en större skummare än 9004.

 

Problemet med dimensioneringen av sumpen är att både ha tillräcklig djupt vatten för skummarens vattenintag och samtidigt ha tillräcklig säkerhetsmarginal när returpumpen stannar och bakåthävert bildas. Hur mycket vatten som kan rinna tillbaks beror på hur djupt under ytan returröret sitter i visningskaret. Sitter t ex röret 1cm under ytan på ett 120cm långt och 40cm brett kar så kommer det att rinna tillbaks 12 x 4 x 0,1 = 4,8 liter. Har man dessutom automatisk vattenpåfyllning kanske man vill ha säkerhetsmarginal ifall den skulle haverera och tömma hela förrådsbehållaren (även om det är osannolikt), men det får nog inte rum i ett Juwel-skåp.

 

Ja det är sant, och iom att det inte är borrat så hade jag behövt någon slags overflow-box istället för ett returrör, vilket i mitt fall blir lite tight. Får fundera lite hur jag gör. Har också tänkt på att ha 2st mindre sumpar i vardera underskåp som är anslutna till varandra med ett pvc-rör. Då kan jag få en sump på ca 40L. Hela det kalaset blir lite ostadigt. Skulle hävert-effekten i overflow-boxen försvinna så pumpas hela sumpen ned i karet, vilket kan resultera i att akvariet rinner över.

Ändrat av vbownswow
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 hours ago, PerS said:

Det är aldrig fel med en sump, men börja med att räkna på ifall sumpen på 20L räcker för att ta emot vattnet från karet vid strömavbrott. Räkna sen på totalkostnaden innan du bestämmer dig:

-overflow box

-sump

-3st rör

-9st böjar

-1st ventil för flödesreglering

-1st silikonslang+slangklämmor

-returpump

-liten pump som återstartar hävert 

-ato (all avdunstning kommer påverka returfacket) 

-ato-behållare

-säkert en massa annat som jag har missat :)

Ja det stämmer. Får räkna lite på det. Kanske bygga lite under en längre tid istället för att snabba mig genom sumpgrejen. Vilket flöde bör man ha genom sumpen för ett 240L kar?

 

"-liten pump som återstartar hävert " vilken hävert? Den i overflow-boxen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är ju detta inget saltvattenskar och det visar sig i allt krångel det blir när man vill få det att fungera riktigt.

 

1. Du behöver 4 lysrör om du vill hålla "vanliga" koraller. De behöver också reflektorer och dessa håller bara något år i och med att det inte är täckglas mellan ljuset och vattnet. Och du måste såga upp hål i locket och sätta i en fläkt. Annars blir akvariet för varmt och lysrören får mycket sämre livslängd.

 

2. Du kommer att inse att Tunze 9004 är för liten för 240 liter. Med en större skummare blir du tvungen att såga upp ett hål i locket eller sätta i en sump med plats för skummaren där. Och då måste du limma ett överrinningsfack i karet. Det finns ett antal olika överrinningsboxar att köpa men de fungerar inte lika bra som om du borrar karet.

 

3. Automatisk vattenpåfyllning är eller blir snart ett krav. Det blir lite extra mek att sätta vattenbehållaren i ena skåpet och sumpen i det andra med ström för pumpen och vattenslang mellan skåpen om det skall bli osynligt.

 

4. Det dyker upp fler saker som du så småningom "bara" behöver som fosfatfilter, Ballingdunkar, refugium eller algreaktor. Det blir problem att få plats med det i ditt underskåp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 hours ago, vbownswow said:

Ja det stämmer. Får räkna lite på det. Kanske bygga lite under en längre tid istället för att snabba mig genom sumpgrejen. Vilket flöde bör man ha genom sumpen för ett 240L kar?

 

"-liten pump som återstartar hävert " vilken hävert? Den i overflow-boxen?

Det var häverten i overflow-boxen jag tänkte på, ja. De har ibland en liten nippel på ovansidan som man kan koppla en slang till för att återstarta hävert om den bryts. Med en pump till den så återstartar häverten automatiskt. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 hours ago, Christian J said:

Juwels nya skåp är större än de gamla, så om de gamla karen passar ihop med de nya skåpen skulle du kunna byta ut skåpet? Men det är nog bara värt besväret om du samtidigt skaffar en bättre skummare.

Hmm kanske!

 

Sambon var också lite sugen på att byta färg på skåpet så då kanske jag slår 2st flugor i en smäll. Får fortfarande fundera lite på hur jag ska lösa utflödet från karet dock.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...