Gå till innehåll

Lite frågor om eremiter/putsarräkor


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

Jag räknar nu kallt med att min ena tuxedo sjöborre är död, har nämligen inte sett den på 3-5 dagar. 

Nu undrar jag om putsarräkor oxå går på djur som dör eller jag bör skaffa 1-2 eremiter oxå?

Om jag behöver eremiter vilka är då dom snällaste/minsta/bästa där är (gärna artnamn så jag kan googla bilder etc)? Jag är inte överförtjust i eremiter även om en hel del är fina och bidrar till mångfald och variation för mig som betraktare av akvariet. 

 

Nåt mer skaldjur man bör skaffa, nån annan räka, krabba etc när jag ändå är igång? :) 

Hade tänkt en mitrax för att hålla ev bubbelalger i schack men har läst att dessa mycket väl kan spåra ut och gå på andra djur/koraller (kommer inte ihåg vilket det var). 

 

Mvh

Kim

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan tillägga att jag har:

1 putsarräka

10 turbosnäckor

1 sjöborre (tuxedo)

Några små sjöstjärnor (bristle seastars)

 

Har beställt 5 Nassarius för att böka runt i sanden. 

Försöker få tag på lite stomatella. 

 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

jag kan inte artnamnen på eremiterna men blå och röd benade har jag drygt 50st   4st peppatmints räkor 1eldräka 2 putsarräkor turbos 60-70st

kan säga så att eremiter är tio gånger bättre än turbos på att äta alger har aldrig haft problem med dessa lägredjur jag har

har även en acrokrabba och 3  mitrax en pompom krabba

 

mvh Frank

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 minuter sedan, mcjagg sa:

Hej

jag kan inte artnamnen på eremiterna men blå och röd benade har jag drygt 50st   4st peppatmints räkor 1eldräka 2 putsarräkor turbos 60-70st

kan säga så att eremiter är tio gånger bättre än turbos på att äta alger har aldrig haft problem med dessa lägredjur jag har

har även en acrokrabba och 3  mitrax en pompom krabba

 

mvh Frank

Oj, jäklar :) 

Hur stort akvarium har du? :D 

Jag tycker mina turbos jobbar på väldigt bra, kan inte ens se hur jag skulle kunna ha mat nog för 60-70st :o 

 

Är det såna här du menar?

https://m.liveaquaria.com/product/1346/?pcatid=1346

 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

47 minutes ago, Kimozabe said:

Jag räknar nu kallt med att min ena tuxedo sjöborre är död, har nämligen inte sett den på 3-5 dagar. 

Om du inte kan hitta skalet kanske den bara gömt sig någonstans?

 

47 minutes ago, Kimozabe said:

Nu undrar jag om putsarräkor oxå går på djur som dör eller jag bör skaffa 1-2 eremiter oxå?

Putsarräkor äter det mesta vad jag vet, men är det mycket att äta upp (t ex en hel fisk) kanske det behövs fler städare.

 

47 minutes ago, Kimozabe said:

Om jag behöver eremiter vilka är då dom snällaste/minsta/bästa där är (gärna artnamn så jag kan googla bilder etc)? Jag är inte överförtjust i eremiter även om en hel del är fina och bidrar till mångfald och variation för mig som betraktare av akvariet.

Clibanarius tricolor är väldigt små, ibland säljs de så små (mindre än 10mm) att de knappt gör någon nytta.

 

47 minutes ago, Kimozabe said:

 Nåt mer skaldjur man bör skaffa, nån annan räka, krabba etc när jag ändå är igång? :) 

Pepparmintsräkor, Kamelräkor, Sally Lightfoot-krabba. Till symbiosanemoner finns både räkor och krabbor, plus symbiosräkorna till gobies. Även ormstjärnor borde vara bra städare.

 

Quote

Hade tänkt en mitrax för att hålla ev bubbelalger i schack men har läst att dessa mycket väl kan spåra ut och gå på andra djur/koraller (kommer inte ihåg vilket det var). 

Det gäller nog många arter om de blir hungriga, jag såg t ex en putsarräka ge sig på en sjöstjärna en gång när jag kom hem efter en längre resa. Det kan kanske också finnas arter som ändrar diet med åldern även om man ger dem tillräckligt med mat.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret @Christian J

Verkar dock som jag ska undvika kamelräkor efter att läst (kanske man ska sluta läsa för tillsist kan jag inte ha något :D ). 

Dock gillade jag det jag läste om eremiterna, att dom även filtrerar sanden. 

 

Sen är jag lite osäker på mina snäckor, tror majoriteten av mina snäckor är Trochus och inte turbos :) 

Blir helt snurrig av att läsa på om alla dessa olika snäckor och sen ovan på det vissa som liknar varandra men där den ena sorten bör undvikas :D:D 

 

Hittade någon som rekommenderade en sjögurka som tydligen skulle vara helt fantastisk;

The sand-feeding sea cucumbersare some of the best sandbed cleaners and agitators the aquarist can keep IMO, and many are inexpensive and readily available. Many of the species from the genus Holothuria, for example, are prolific detritus consumers able to literally ingest the top layer (1/2” or so) of the sandbed, clean the fine grains, (digesting detritus particles, bacteria and microalgae), and then expel it. This vacuum cleaner-like behavior keeps the sandbed looking great, while requiring very little maintenance on the aquarist’s”

 

Får forska lite mer :P 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 hours ago, Kimozabe said:

Verkar dock som jag ska undvika kamelräkor efter att läst

Vad har kamelräkorna gjort för ont? :-(

 

Quote

(kanske man ska sluta läsa för tillsist kan jag inte ha något :D ). 

Ja så är det! Ofta tror jag det handlar om att djuren är hungriga när de ger sig på fel byten.

 

Quote

Dock gillade jag det jag läste om eremiterna, att dom även filtrerar sanden.

Tveksamt om de är särskilt bra på det sistnämnda, möjligen om de är väldigt många och stora.  

 

Quote

Hittade någon som rekommenderade en sjögurka som tydligen skulle vara helt fantastisk;

Ja sjögurkor är mitt sista hopp för att hålla sanden ren, övriga mirakelkurer (sandätargobies, Nassarius, sandsjöstjärnor, Cerithium-snäckor) har alla visat sig helt odugliga. Tyvärr verkar inte gurkorna vara så vanliga i handeln, kanske eftersom alla verkar rädda att de skall förgifta hela karet, men jag tror det är överdrivet precis som det skrivs här:

http://chucksaddiction.thefishestate.net/seacucumbers.html

https://www.advancedaquarist.com/2003/1/inverts

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, Christian J sa:

Vad har kamelräkorna gjort för ont? :-(

Tja....det gamla vanliga, käkar koraller etc, odjur från djävulen själv enligt vissa :D 

 

2 minuter sedan, Christian J sa:
Citat

 

Ja så är det! Ofta tror jag det handlar om att djuren är hungriga när de ger sig på fel byten.

Så är det nog men om @mcjagg har ett sånt massivt bestånd av diverse djur utan att det händer något så undrar man ju nästan hur snedvriden balans som krävs -skrattarhysteriskt;);) 

4 minuter sedan, Christian J sa:

Ja sjögurkorna är mitt sista hopp för att hålla sanden ren

Hittade något om att sjögurkor dessutom dumpar magsäcken när dom blir burdust behandlade/stressade så det är en av anledningarna till att dom kan vara svåra att få dom att överleva.....jag vet jag vet.....läser för mycket :P 

 

Vill bara hitta en sjysst balans på allt så man kanske slipper bekymmer och även slippa lite jobb med att hålla på och böka i sanden, drygt med akvarium med hyfsade djup på höga ställningar :) 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter sedan, Kimozabe sa:

Tja....det gamla vanliga, käkar koraller etc, odjur från djävulen själv enligt vissa :D 

 

Så är det nog men om @mcjagg har ett sånt massivt bestånd av diverse djur utan att det händer något så undrar man ju nästan hur snedvriden balans som krävs -skrattarhysteriskt;);) 

Hittade något om att sjögurkor dessutom dumpar magsäcken när dom blir burdust behandlade/stressade så det är en av anledningarna till att dom kan vara svåra att få dom att överleva.....jag vet jag vet.....läser för mycket :P 

 

Vill bara hitta en sjysst balans på allt så man kanske slipper bekymmer och även slippa lite jobb med att hålla på och böka i sanden, drygt med akvarium med hyfsade djup på höga ställningar :) 

Mvh

Kim

Hej

det är ju så att de flesta lägredjur äter fisk maten som landar på botten så de håller karet väldigt rent jag vet att Lasse har en hel hög med lägredjur också och tror inte han heller har haft nåt problem däremot har jag testat camelräkor hade två och båda tog hand om en fin rainbow acans men det kan vara individuellt det också men de är kända för att ge sig på koraller

 

mvh Frank

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just now, mcjagg sa:

Hej

det är ju så att de flesta lägredjur äter fisk maten som landar på botten så de håller karet väldigt rent jag vet att Lasse har en hel hög med lägredjur också och tror inte han heller har haft nåt problem däremot har jag testat camelräkor hade två och båda tog hand om en fin rainbow acans men det kan vara individuellt det också men de är kända för att ge sig på koraller

 

mvh Frank

Mmmm, satans avkomma :) 

Hur är det med pepparmintsräkor, även risk där? Kör så fall hellre på enbart några eremiter. 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, Kimozabe sa:

Mmmm, satans avkomma :) 

Hur är det med pepparmintsräkor, även risk där? Kör så fall hellre på enbart några eremiter. 

Mvh

Kim

Jag har inga problem med mina pepparmints räkor alls har aldrig sett att de gett sig på nån korall det enda som de tar är små glasrosor mina mitrax är lite kräsna de tar bara små bubbel alger ifs så har jag väldigt lite rosor och bubbel alger

mvh Frank

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...