Gå till innehåll

Orphek Ocean


Bekolsyra

Rekommenderade inlägg

Hej allesammans,

 

Har fått det stora nöjet att få köpa en "prototyp" från Orphek, deras kommande ramp: "Ocean".

Skall utvärdera rampen här, kommer att lägga upp bilder inom kort, samt att utvärdera funktionen av den inom kort.

 

Lite info från tuben:

 

 

Ni kanske kan hjälpa mig med en sak.. Jag letar efter en hållare att montera rampen i burken med, känner ni till någon modell som skulle kunna vara behjälplig?

Kommer snart mera info.

/Oskar Ek

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Första intrycket är super, ljuset är välfördelat. Appen är hyffsat enkel att komma igång med, däremot är det omständigt med den avancerade inställningen, kunde varit något enklare.. men de förinställda programmen är väl genomarbetade.
Jag har köpt lite koraller som gått under en AI Hydra, kommer att följa dem och se hur de står sig i färg i relation till när de köptes.
Det skall bli kul att se hur karet kommer att se ut om ett par veckor.
Som ni vet så är bilderna alltid nästan helt blåa när man fotar.. får se utvecklingen, som sagt.2b1f23e8f74e1d44d470035d3f166ab2.jpgea343cd07c8c5222fecc492d644487b7.jpgf27ef04dc6853eb7751bd90e072e4c39.jpg

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Nu har jag kört med rampen i tre månader.

 

Min initiala uppfattning är att rampen är mycket bra, det går att ställa in den helt enligt önskemål. Det blåa spektrumet är MYCKET blått, djupa nyanser är tillgängliga med mycket enkla inställningar.

 

Det första som slår mig som jag saknar på rampen är UV, efter som jag kör sump och skummarlöst så fick jag en algblomning, något som påverkar utseendet, korallerna har inte färgat ut så mycket ännu, det var verkligen en grön soppa innan jag fick i en Green Killing Machine.

 

Däremot så har jag redan noterat en god tillväxt på mina koraller. Har en Cyphastrea som vuxit mycket bra, cirka 10mm på dryga två månader(!), börjar redan komma nya polyper på tillväxzonen.

Jag håller er uppdaterade med utfärgning efter att jag fullständigt kommit till bukt med algerna.

/Oskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...