Gå till innehåll

Ati Fiji white sand


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

1 timme sedan, turboadde sa:

Jag kör med den och har sps och två mp40qd pumpar i mitt 350l akvarium och den ligger stilla.

Medium har jag.

Ända problemet jag har är att jag har kalkalger på sanden så den är inte så vit längre för mig.

Tack för svaret,

försvinner inte kalkalgerna om du roterar/rör runt i sanden? Eller det blir som på pumpar, ett lager som aldrig försvinner?

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just now, stigigemla sa:

Pumparna bör du lägga i ättika över natten ett par gånger om året. Annars stoppar de på grund av att det blir kalkutfällning runt den roterande magneten.

En del klar ogräsättika och 10 delar vatten fixar det och även kalkalgerna på utsidan av pumpen.

Tack Stig, har tidigare använt citronsyra då ättika luktar :) Kanske ättika är snällare mot pumpar och dess innehåll?

 

Tänkte mer att tar jag ut en pump med kalkalger på och låter den ligga så försvinner dom inte av sig själv. Om sanden bökas om och kalkalger hamnar underst (läs i mörker) så försvinner dom inte från sandkornen som blivit lila-färgade?

 

Mvh

Kim

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 minuter sedan, stigigemla sa:

Citronsyra är starkare än ättika. Jag har sett att en av mina gamla Aquaelpumpar har en rostig axel efter att den legat för länge i utspädd saltsyra. Så det var för starkt. Hur det är med citronsyra vet jag inte.

Då får det bli ättika och gasmask i fortsättningen :) 

Hur är det då med kalkalger på sanden, antar att det inte spelar någon roll att den hamnar i total mörker?

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@stigigemla sån här?

 

https://www.biltema.se/fritid/tradgard/plantering/ograsbekampning/ograsattika-12--2000021333

 

Är det inte bättre med matättika, vet inte vad den kallas :) 

Något jag måste göra efter rengöring eller bara skölja så försvinner resterna av ättikan?

 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, stigigemla sa:

Nej det skall bara vara ättika och vatten i den. Och ättiksrester fungerar bara som en liten aning kolkälla.

Strålande, tack Stig. 

 

Ber alla läsare om ursäkt för att det blev en hel del off topic i slutet men det är trots allt min tråd :D 

Återkommer med utvärdering av sanden när jag testat den. 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter sedan, danne031 sa:

Jag kör den sanden med ganska högt flöde, tycker den ligger superbt och känns tung även som finkornig.

Min sand blev aldrig skickad och nu är där 1-2 veckors leveranstid, antar att det då är det sistnämnda :( 

Vilken storlek kör du med?

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, danne031 sa:

Letat och letat i min tråd men jag har tyvärr inte noterat det, jag brukar säga "finaste" och jag tror det stämmer då jag blandade den med red sea levande sand utan att man i efterhand ser någon direkt skillnad.

Ok :) 

men då fortskrider jag på planen om att testa en small och en medium. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok  
men då fortskrider jag på planen om att testa en small och en medium. 
 
Har köpt för mig ati Fiji sand med 1-3 mm tror jag. Jag inte brojat ännu men testat en gång med osmos vatten i karet för att skölja allt. Sanden flyttade inte mycket och har frågat Triton affären om fiskar är okej med 1-3 mm. De sa det går bra med alla. Tror ska köpa en till kanske.

Sent from my SM-G955F using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

26 minuter sedan, Salah sa:

Har köpt för mig ati Fiji sand med 1-3 mm tror jag. Jag inte brojat ännu men testat en gång med osmos vatten i karet för att skölja allt. Sanden flyttade inte mycket och har frågat Triton affären om fiskar är okej med 1-3 mm. De sa det går bra med alla. Tror ska köpa en till kanske.

Sent from my SM-G955F using Tapatalk
 

1-3, det måste väl vara large då?

Vet inte om det passar till sandvändare men det gör det kanske.

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 hours ago, Kimozabe said:

1-3, det måste väl vara large då?

Vet inte om det passar till sandvändare men det gör det kanske.

Mvh

Kim

Kollat igen.. det var Fiji White sand 1-2mm... och sa dem att det passar till sandvändare  utan problem.. men jag har inte kört saltvatten ännu :(
har köpt akvariet förra Aug i år men hann i alla fall förra vecka och fylla med osmos bara och testa :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, Salah sa:

Kollat igen.. det var Fiji White sand 1-2mm... och sa dem att det passar till sandvändare  utan problem.. men jag har inte kört saltvatten ännu :(
har köpt akvariet förra Aug i år men hann i alla fall förra vecka och fylla med osmos bara och testa :D

Ok, men då är det medium :) 

Tror det fungerar till sandvändare men det får du fråga nån som kan :P 

Mvh

Kim

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Herregud!!!!!

66690EEA-3599-4308-A21A-E278BC57AC06.jpeg.99d633e78dfb6fa66eeaf8fe66f05128.jpeg

 

Gick åt en jäkla massa vatten för skölja rent sanden. 

Första hinken jag gjorde hade jag i halva säcken och tyckte det såg rent ut men tji fick jag, fyllde hela karet med en mjölkig dimma. 

Dela sista säcken på 4-5 delar vid rengöring. 

Köpte 2 säckar M (1-2mm) för att testa men kommer nog behöva 2-3 till för att täcka allt. 

Ska bara testa så den blir liggandes. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

57 minuter sedan, Colan sa:

haha, tror jag fick skölja 10ggr innan vattnet var klart men fint blev det efter iaf. :D

ps, körde den lite grövre varianten och med sandvädare , funka utmärkt

Hahaha, ja det var helt galet. 

Ok, så då borde 1-2mm fungera utmärkt om man nu skulle vilja ha nån goby. 

 

 

Mvh

Kim

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...