Gå till innehåll

Sump-/refugeumdesign för en nörd


david nordin

Rekommenderade inlägg

Jag försöker klämma in alla saker jag vill ha i en 200L sump och inser att jag egentligen skulle behöva en större yta.

 

Beskrivning (från vänster till höger)

Utloppskammare för tre rör.

underströmning till grovfiltermatta 40x40x5cm

överfall till finfiltermatta 40x40x5cm

skummare och ev. framtida reaktor

överfall till chaetokammare med fintrådig chaeto

underströmning till chaetokammare med grövre chaeto eller macroalg

överfall till refugeum för koraller

under-/överström till returpump

 

mörkt glas/akryl avskärmar chaeton och resterande som får växtbelysning

vettig armatur för korallerna

omvänd photosytes-styrning av hela sektionen mot displayakvariet.

 

Förstår att det är överarbetat och överkomplicerat men det är säkert någon av era alla nördar som förstår vad jag är ute efter.

 

Tanken är att det blir tre vattennivåer, höjder mm är inte rätt utritade.

Marginal ska räknas ut mot att ta emot restvatten vid strömbortfall.

 

Jag misstänker att returpumpens fack är för litet.

 

Tacksam för svar, tips och åsikter.

 

 

mvh

david

 

 

20180919_110515.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle ta bort filtermattorna. De kommer att klegga igen snabbt. Det behövs ingen bubbelfälla före skummaren. Chaetokammaren fungerar som bubbelfälla och gör du ett enkelt utlopp undertill före returfacket kommer de sista bubblorna inte igenom där. Vill du ändå ha en bubbelfälla bör du ha minst 4 cm mellan bafflarna. Vattnet måste gå sakta om bubblorna skall kunna stiga.

Vill du ha ett finfilter mot partiklar är rollermat det bästa. Bubble Magus / Clarisea om du inte är rädd för lukten. Annars är det Theiling som gäller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 minuter sedan, stigigemla sa:

Jag skulle ta bort filtermattorna. De kommer att klegga igen snabbt. Det behövs ingen bubbelfälla före skummaren. Chaetokammaren fungerar som bubbelfälla och gör du ett enkelt utlopp undertill före returfacket kommer de sista bubblorna inte igenom där. Vill du ändå ha en bubbelfälla bör du ha minst 4 cm mellan bafflarna. Vattnet måste gå sakta om bubblorna skall kunna stiga.

Vill du ha ett finfilter mot partiklar är rollermat det bästa. Bubble Magus / Clarisea om du inte är rädd för lukten. Annars är det Theiling som gäller.

Tack!

Jag funderar på att ta bort alla filter och ha samma kammare för utlopp och skummade.

Jag är minst lika fascinerad av mikro och makrolivet i akvariet som fiskar och koraller.

Odlar idag massor med copapods i mitt lilla akvarium :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har beställt en sump i ungefär  samma dimensioner (130x50x40). Det enda facket är för returpumpen. Resten delar jag av med korallnät om det behövs, tex för att hålla chaeton utanför skummaren. Fördelen är att det är relativt enkelt att stuva om i sumpen utan att torrlägga och limma om skivor. Har under två års tid med mitt nuvarande akvarium inte upptäckt några nackdelar med designen.

6AD7F821-49C2-4B05-AEDE-63BE5C8B5E6C.jpeg.d10c43b4a1e7478fa4a2521e6b382281.jpeg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 minuter sedan, peterj66 sa:

Jag har beställt en sump i ungefär  samma dimensioner (130x50x40). Det enda facket är för returpumpen. Resten delar jag av med korallnät om det behövs, tex för att hålla chaeton utanför skummaren. Fördelen är att det är relativt enkelt att stuva om i sumpen utan att torrlägga och limma om skivor. Har under två års tid med mitt nuvarande akvarium inte upptäckt några nackdelar med designen.

6AD7F821-49C2-4B05-AEDE-63BE5C8B5E6C.jpeg.d10c43b4a1e7478fa4a2521e6b382281.jpeg

 

Ah! snyggt

 

Jag tänkte ha olika belysning för alger (2st IKEA VÄXER PAR30 10W) och en bra korall-armatur (vet ej vad än, kanske en RSX 100 eller nåt sånt)

Då sätter jag svart akryl mellan algerna och skummaren samt för att minimera tillväxtpotentialen. Nåt liknande kanske vid returfacket.

Det var en tanke iallafall :)

 

Baseras då din top-off på höjden i returfacket?

Det ser inte så stort ut, kan det vara 25*25*40 (~25L) eller nåt sånt?

 

Jag oroade mig för att det var för liten yta för variationer och ATO-funktionen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skippar du filter i början och bubbelfälla i slutet så kan du göra returfacket mer än dubbelt så stort. Jag tror inte att du kommer att sakna dem :)

 

Edit: sist på bollen såg jag när jag uppdaterade sidan :)

Ändrat av PerS
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick veta att det var akvarielagret som byggt det. Ringde upp dem och frågade om det var härdat glas i botten.

Icke :-)

 

Är jag rätt ute om jag tänker 25mm till returen?

 

Då återstår att se om det är möjligt att borra fler hål säkerhetsmässigt.

 

Nu står det här hemma och lidandet att vara metodisk och inte stressa fram till påfyllning är inlett.. fifaen!!

 

Det känns perfekt som ett nybörjarkar och kan ändå tillfredsställa nörderiet :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 timmar sedan, david nordin sa:

 

 

Baseras då din top-off på höjden i returfacket?

Det ser inte så stort ut, kan det vara 25*25*40 (~25L) eller nåt sånt?

 

Jag oroade mig för att det var för liten yta för variationer och ATO-funktionen.

Jag kör ATO sensorn i Returfacket och det funkade bra även i somras när avdunstningen var rekordstor pga kylfläktar mot ytan

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 hours ago, peterj66 said:

Jag har beställt en sump i ungefär  samma dimensioner (130x50x40). Det enda facket är för returpumpen. Resten delar jag av med korallnät om det behövs, tex för att hålla chaeton utanför skummaren. Fördelen är att det är relativt enkelt att stuva om i sumpen utan att torrlägga och limma om skivor. Har under två års tid med mitt nuvarande akvarium inte upptäckt några nackdelar med designen.

6AD7F821-49C2-4B05-AEDE-63BE5C8B5E6C.jpeg.d10c43b4a1e7478fa4a2521e6b382281.jpeg

 

 

Undrar om du har en bild på det sump när den är igång... Jag tog bort glasskivorna från min sump också och tänkte att ordna lite.. men är faktisk jätte intresserad med din ide och hur korallnät är monterat i sumpen. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...