Gå till innehåll

Hjälp med Triton-test


KennethN

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Har skickat in mitt första Triton-test:

https://www.triton-lab.de/en/showroom/aquarium/auswertung-b/icp-oes/62160/

Triton_180915.pdf

 

Ser ganska bra ut tycker jag, förutom Jod (I) som är noll, så den tänkte jag dosera enligt Tritons anvisningar

Magnesium (Mg) är lite högt, men det beror nog på att saltet jag använder, Red Sea Coral Pro, ligger på en högre nivå än de flesta. Tänker att det därför är okej och inte kräver någon åtgärd?

Barium (Ba) och Aluminium (Al) ligger också högt, men på grönt. Gissar att det beror på att jag använder fosfatremover, växelvis RowaPhos och AL99?

 

Dock så föreslår Triton doseringar av flera ämnen utöver Jod (I). Bor (B), Brom (Br), Molybden (Mo), Vanadin (V), Mangan (Mn), Nickel (Ni) och Zink (Zn). Hur nödvändiga är dessa doseringar egentligen? Bör jag följa Tritons rekommendationer fullt ut, eller ska jag nöja mig med att korrigera Jod som är nollat? Eller kanske något mitt emellan?

 

Tacksam för all input jag kan få :)

 

Info om akvariet:

Ett Red Sea Reefer 525 XL med ca 475 l verklig vattenvolym i systemet.

Jag har ganska lite koraller ännu. Några mjukisar, ett par små euphyllia och en liten montipora (flakväxande). Doserar ingen balling utan har hittills klarat mig med vattenbyten, ca 15% varannan vecka, och där emellan doserar jag Red Sea Coraline Grow 5 ml/dag för att hålla KH konstant på 8 (sjunker annars ca 0,1 dKH per dag).

Har problem med fulalger, främst gröna håralger och lite cyano/dino (har ingen säker identifiering på det). Har haft problem med nollade värden på Nitrat men ligger nu, sedan knappt 2 månader, stadigt på ca 4-8 ppm (Mätt med Red Sea Pro), och problemet har minskat sedan dess.

Min montipora som jag haft ca 6 veckor ser ut precis som när jag köpte den, den visar inga tecken på tillväxt.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 minuter sedan, Mr_Blue sa:

Vad använder du för salt? Med ett bra salt borde inte så många ämnen vara låga.

Red Sea Coral Pro, byter ca 15% varannan vecka.

Och nej, jag håller med. Vet dock inte om de är att betrakta som låga egentligen. Ämnena är under Tritons setpoint, men fortfarande markerade som gröna. Så därav frågan, bör jag göra något åt det (som Triton rekommenderar), eller är det lika bra att låta bli?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, nike83 sa:

funderar på om man kan ha 0 i jod ? 

Ja, det var ju lite förvånande att jod var 0 då jag har så pass lite koraller. Dock har jag som sagt en hel del alger, och jag har fått bra fart på kalkalgstillväxten de senaste månaderna. Vet inte riktigt hur mycket jod som förbrukas av olika koraller och alger, men jag tycker mig ha läst på flera ställen att tillsats av jod krävs för att få mjukkoraller av olika sorter att trivas.

Har också sett flera trådar här på guiden där folk har fått nollat jod enligt tritontesterna.

Varför skulle man inte kunna få 0 i jod menar du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jod kan absolut nollas, det är ganska vanligt att det är det första folk börjar dosera efter att de kört icp :)

 

Jod är komplext och jag kan inte memorera en fjärdedel av allt jag läst, men kortfattat så omvandlas det vid kontakt med ljus oavsett om man har koraller eller ej. Tänk det som en form av solskyddkräm, vissa koraller mår extra bra och färgar finare när det finns jod i vattnet medans andra inte bryr sig. En annan detalj är att jod i sig består av jodid, jodat och....aff, kan det vara jodin kanske...

 

Jaja, komplext hur som helst :)

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, KennethN sa:

@danne031 Så du tycker jag ska lita på Tritons mätvärde och dosera jod enligt deras anvisningar?

 

Några synpunkter på de övriga doseringsråden jag fick?

 

Jag ser ingen anledning att inte lita på det iallafall. Hur mycket du bör följa deras råd är helt upp till dig, men utöver jod är det väl inget som direkt sticker ut eller befinner sig i någon farozon. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dit saltvärde är beräknat till 35,04 PSU (med hjälp av det excelark jag bifogar i inlägget. Det är en amerikansk beräkning där man sätter in macroelementen i Tritontesten. Arket beräknar en möjlig salthalt).

 

Jag skulle dosera lite försiktigt med jod, möjligtvis Bor och Bromine också. Med tanke på montiporan - möjligtvis järn. Men om du har besvär med långa alger så kan tillsatser som järn och jod - om de är bristvara - göda dessa. Skaffa gärna någon bra algbetare - fisk eller sjöborre.

 

Fosforn låg men den finns - kan konsumeras av algerna. stoppa eventuell fosforfällning ett tag och se vad som händer.

 

MVH Lasse

 

 

Salinity calculation based on Triton test results.xlsx

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för input @danne031 och @Lasse:)

 

Jag tänker att jag ska följa Tritons råd vad gäller Jod. Och gör det nog på Bor och Brom också då, men inte på de andra ämnena.

 

Om jag skulle testa att även dosera järn, vad är en lagom dos i så fall? Och hur vet/ser man om det blir för mycket?

 

Vad gäller fosfor/fosfat så hade jag själv mätt det till 10 ppb/0,03 ppm med Hanna ULR checker, så det var lägre än jag trodde. Ska mäta igen och se om det rört sig åt något håll sedan förra helgen när jag tog provet som jag skickade in.

 

Salthalten siktar jag på att hålla på 35 ppt, så den låg nog så nära jag kan komma med min refraktometer då :)

Tack för filen!

 

Har utökat min städpatrull efter sommaren med både fler eremiter och snäckor, och sedan en dryg vecka även diadema sjöborrar. Har även planerat ett par fiskar till, salarias och en kaninfisk (men det är lite omständigt att få tag på allt man vill här i norr ibland). Hoppas att det ska lösa mina algproblem :)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hej,
Jag skriver i den här tråden istället för att starta en ny, hoppas det är ok.
Vi startade ju vårat kar i slutet av juni och har tiilfört levande i steg vart efter. Nu är vi ju där när vi ska börja introducera de fiskar vi ska ha. Hittills har vi inte gjort något vattentest via labb. Frågan är när ni anser att det vore värt för oss att göra ett sådant vattentest? Ska vi göra det nu för att se vad vi har för värden innan vi introducerar mer fisk eller ska vi göra det när vi harhaft ett gäng fisk i ett tag?

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, peppe67 sa:

Hej,
Jag skriver i den här tråden istället för att starta en ny, hoppas det är ok.
Vi startade ju vårat kar i slutet av juni och har tiilfört levande i steg vart efter. Nu är vi ju där när vi ska börja introducera de fiskar vi ska ha. Hittills har vi inte gjort något vattentest via labb. Frågan är när ni anser att det vore värt för oss att göra ett sådant vattentest? Ska vi göra det nu för att se vad vi har för värden innan vi introducerar mer fisk eller ska vi göra det när vi harhaft ett gäng fisk i ett tag?

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
 

Personligen gör jag labbtest för korallernas skull, inte fisk. 

Fosfat och nitrat mäter du enkelt och med hyfsad noggrannhet själv. 

Mvh

Kim

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle säga såhär att är man nöjd med hur karet ser ut så finns det ingen större anledning att använda sig av icp. 

Vill man ta "nästa steg" i hur korallerna mår och kan se ut så kan det vara läge för icp. Eller om man har ett problem man inte kan se med vanliga tester, då är icp också en stor hjälp.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle säga såhär att är man nöjd med hur karet ser ut så finns det ingen större anledning att använda sig av icp. 
Vill man ta "nästa steg" i hur korallerna mår och kan se ut så kan det vara läge för icp. Eller om man har ett problem man inte kan se med vanliga tester, då är icp också en stor hjälp.
Då kan jag alltså vänta ett tag med detta för just nu vet jag ju inte riktigt ännu om jag har några problem.
Tack

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...