Gå till innehåll

Picassotryckare vs borstmask


mare

Rekommenderade inlägg

Halloj!

Bäst att fråga de vise. Familjens favorit, Picassotryckaren Bengt har vuxit sig till en säg ungdom på strax under 10 cm. En kul och harmonisk innevånare på alla sätt.

Idag fick Bengt dock för sig att slakta en rätt stor borstmask, säkert lika lång eller något längre än han själv och ca halvcentimetern tjock. Sjövild ryckte och slet Bengt ut masken från en klippskreva, såg helt galen ut faktiskt. Han rev masken i delar och åt upp ena halva i ett nafs, tog ett par bitar av andra halvan och lät en liten ände vara.

Nu till vårt bekymmer, firren ser ut att må bra allmänt men tittar jag nära ser Bengt ut exakt som en hund efter närkontakt med igelkott... dvs borstmaskens taggar/hår sitter pepprat runt hela munnen... är detta skäl att oroa sig för Bengts framtid eller bara en dag på kontoret för en picassotryckare??

 

Han får ju till vardags olika frystblandningar (mysig,musslor o räkor) samt äter både nori och formula 1 pellets ... ja eller typ vad man än stoppar i burken ärligt talat, men detta är första gången vi sett en borstmask och därtill ingen liten en heller... stort tack om någon har erfarenhet att återkoppla!!

/M

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är mina erfarenheter av tryckarfiskar i akvarium obefintliga.

Men efter att vid många tillfällen fått äran att se dessa revets sociopater i aktion ute i olika hav tror jag att Bengt mest rycker på sina icke-existerande axlar åt några taggar i snoken.

OT men kul anekdoter: har sett Bengts större kusin titan trigger mota bort både dykare och hajar ur revir åtskilliga gånger. Detta sker med urskiljningslös frenesi tills hotet är borta. Deras revir är trattformade med spetsen vid boet på botten. Så när den halvt panikslagna dykaren, som fått en galen fisk efter sig, följer sin instinkt och simmar upp mot den trygga ytan så tränger denne djupare in i reviret, alltså intensifieras attackerna...

Har sett dem bita halvdecimeterstora bitar ur dykarfenor, åstadkomma ansenliga köttsår och knocka sig själv medvetslösa mot dyktankar.

Personligen älskar jag dessa fantastiska djur, hälsa Bengt att krya på sig!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är mina erfarenheter av tryckarfiskar i akvarium obefintliga.

Men efter att vid många tillfällen fått äran att se dessa revets sociopater i aktion ute i olika hav tror jag att Bengt mest rycker på sina icke-existerande axlar åt några taggar i snoken.

OT men kul anekdoter: har sett Bengts större kusin titan trigger mota bort både dykare och hajar ur revir åtskilliga gånger. Detta sker med urskiljningslös frenesi tills hotet är borta. Deras revir är trattformade med spetsen vid boet på botten. Så när den halvt panikslagna dykaren, som fått en galen fisk efter sig, följer sin instinkt och simmar upp mot den trygga ytan så tränger denne djupare in i reviret, alltså intensifieras attackerna...

Har sett dem bita halvdecimeterstora bitar ur dykarfenor, åstadkomma ansenliga köttsår och knocka sig själv medvetslösa mot dyktankar.

Personligen älskar jag dessa fantastiska djur, hälsa Bengt att krya på sig!


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Ja peppar peppar, intrycket är ju såhärlångt att det är en näst intill oförstörbar fisk som inte bryr sig det minsta när kirurger tre gånger så stora muckar gräl.
Men just en massa borstmasktaggar i hela fejset var en nyhet... det ser dock ut som han mår bra i största allmänhet.

Apropå dyk så är just Picasson en sort vi sett i det vilda på snorklingsturer, därav extra kul som husdjur för ungarna. Titan däremot känner jag mig lite mer avvaktande inför... den låter ju onekligen som en dejt man skulle komma ihåg!




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till Titanernas försvar ska sägas att de alltid varnar tydligt först. Står och visar bredsidan och klipper med fenorna. Hörsammar man det och drar sig tillbaka samma väg man kom är det lugnt. Framhärdar man är det dock game on...

Har full förståelse och respekt för dem. Skulle nån konstig varelse komma in i mitt bo och rumstera om så skulle vederbörande också få se på fan tills denne lämnat.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, Flygare sa:

OT men kul anekdoter: har sett Bengts större kusin titan trigger mota bort både dykare och hajar ur revir åtskilliga gånger. Detta sker med urskiljningslös frenesi tills hotet är borta. Deras revir är trattformade med spetsen vid boet på botten. Så när den halvt panikslagna dykaren, som fått en galen fisk efter sig, följer sin instinkt och simmar upp mot den trygga ytan så tränger denne djupare in i reviret, alltså intensifieras attackerna... emoji48.png

Har sett dem bita halvdecimeterstora bitar ur dykarfenor, åstadkomma ansenliga köttsår och knocka sig själv medvetslösa mot dyktankar.

-skrattarhysteriskt fan va jag skrattade när jag läste detta, tack för en bra start på dagen :D 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, Kimozabe sa:

-skrattarhysteriskt fan va jag skrattade när jag läste detta, tack för en bra start på dagen :D 

 

Jo för den som eventuellt undrar och kanske själv någon gång ser sin favvofirre försöka sig på samma grej kan jag berätta att Bengt simmar lungt. Alla maskhår verkar borta idag och det var alltså ingen större pryl att sluka en borstmask större än sig själv (med allt stickigt det för med sig) !:)
Fisken, myten, legenden

 

Bengt-22.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, Christian J sa:

Det må jag säga! En gammal favoritart som jag tyvärr aldrig har haft. Ser att du har den ihop med koraller, går det bra? Kräftdjur är väl inte att tänka på.


Samma här! Det var en firre jag hade när jag var en kort sväng i hobbyn som liten och som jag längtat efter att återse sedan jag återvände för några år sedan :-)
Mycket personlighet, nyfiken och svårskrämd. En riktigt kul typ att kolla på helt enkelt!
Vi har honom tillsammans med eremitkräftor, stora turbosniglar, 4 stora eldräkor (varav en har en öppen putsarstation under ett överhäng), 1 stor boxarräka (Hispidus). Samt en massa fiskar och koraller. Alltsammans fanns dock på plats innan Bengt anlände... Ibland växer upp till att bli något heeelt annat än den timida ungdom man vant sig vid såklart, men på strax under 10 cm är allt hyfsat lugnt med Bengt. Det finns nyfikenhet mot eremitkräftor, en snabb simning mot dem och de retirerar in i skalet, de är mindre framme på dagen nu och kommer istället fram i massor på natten när Bengt nattat sig själv stående uppochner i sin håla (haha). Samma med turbosniglarna, de är aktiva när han sover och man ser dem i princip inte på dagarna. Den udda snigel som visar sig på dagen har han gjort liksom med eremiterna ett utfall mot vilket även där resulterat i att snigeln retirerat in i skalet och Bengt tappat intresset. 
När det kommer till den stora boxarräkan var den en inledande showdown som var rätt spännande. Bengt visade en rätt aggressiv sida och fick till svar en 1000 ggr mer aggressiv boxxarräka som flygande mot honom med knipsande klor satte sig i rejäl respekt. Har aldrig sett en tillstymmelse för intresse efter det. Eldräkorna blev han putsad av en gång men jag har aldrig sett någon annan interaktion dem emellan.
Nu är vi inte dummare än att vi förstår att skaldjur och mollusker som sniglarna står på menyn för en fullvuxen Picassotryckare, men vi väljer helt enkelt Bengt över dessa djur! Till saken hör också att denna art till skillnad mot de mer "revsäkra" tryckarna (som t.ex Niger) växer extremt långsamt. 
Den enda aggression jag sett mot andra fiskar är när de uppehåller sig precis vid hålet till hans sovgrotta, men det är inte mer än en lite rusch framåt och motparten fattar att det är dags att cirkulera...
Vad jag vet så har jag aldrig hört talas om att Picassotryckare gör någon skada på koraller (ja annat än om tryckaren är stor och råkar välta en liten icke förankrad fragg då t.ex).
På bifogad bild syns lite mer av vad setupen innehåller!

Update augusti 2 FIXADE-8240366_cropped.jpg

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för mycket intressant läsning :-)...en av mina favoritfiskar...men många sa att undvika den då den ger sig på kreti o pleti...

Min dröm att äntligen ha en fick en rejäl skjuts framåt...Tack :-D

En fråga på temat räkor o Picasso...putsarräkor o PM-räkor hur går dem tillsammans ?...eller måste jag skaffa en boxarräka jag med ?

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Michael Hansson sa:

Tack för mycket intressant läsning :-)...en av mina favoritfiskar...men många sa att undvika den då den ger sig på kreti o pleti...

Min dröm att äntligen ha en fick en rejäl skjuts framåt...Tack :-D

En fråga på temat räkor o Picasso...putsarräkor o PM-räkor hur går dem tillsammans ?...eller måste jag skaffa en boxarräka jag med ?

 

 

Det är en mkt cool firre, kör!
Vad beträffar klassiska putsarräkan så vet jag faktiskt inte för den har jag aldrig haft, eldräkorna har ju också ett putsarbeteende och de har t.om som sagt putsat tryckaren vid ett tillfälle och där har jag inte sett något intresse. De var ju etablerade innan tryckaren och har egna nästen att gå till.

Några tips från min vinkel:
* Hyfsat stort rev, 500l +
* Inte mata med levande småfisk 
* Addera Picasson sist
* Skaffa en lagom stor Picasso beroende på sällskapet, 5-7 cm kan vara lagom tycker jag. De växer långsamt upp till den storleken och extremt långsamt efter den.
* Variera maten. Råa skaldjur samt färdiga portioner (mysis etc), formula 1 pellets och nori t.ex etc etc. Trodde inte att Nori skulle vara av intresse men där hade jag fel!
* Det är en individfråga, det finns väldigt stor beteendespridning. Min uppfattning är att vid storleken ovan börjar man få en uppfattning varthän det lutar :-)
* Sist men inte minst som jag skrev så får man nog inte vara för fäst vid sin städpatrull, även om jag tror ovanstående förebygger mycket och jag själv inte har några bekymmer så är den trots allt till stora delar på menyn i det vilda för en Picassotryckare...

Bifogar även en bild på kompisen Stjärnmuränan Kurt, det var lite upprörda känslor i början när Bengt inte riktigt höll med om var det var okej att fixa sig en muränagömma men nu har de strukit ett streck över saken och käkar räkor tillsammans utan tjafs.

 

/M

Sept2018-9120470.jpg

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

4 hours ago, mare said:

Vad jag vet så har jag aldrig hört talas om att Picassotryckare gör någon skada på koraller (ja annat än om tryckaren är stor och råkar välta en liten icke förankrad fragg då t.ex).

En del skriver att de nafsar på koraller, sten och elsladdar (för att slipa tänderna?) och även simmar omkring med mindre stenar som de samlar i en hög. Har även läst att de kan spruta sand.

 

Nu blev jag lite sugen på en oavsett, undras om ett 5cm exemplar kan gå några år i ett 300-kar? :klia:

 

1 hour ago, Michael Hansson said:

En fråga på temat räkor o Picasso...putsarräkor o PM-räkor hur går dem tillsammans ?...eller måste jag skaffa en boxarräka jag med ?

Pepparmintsräkor är otroligt snabba korta distanser och brukar sällan lämna sina hålor dagtid, så det krävs nog en hel del tur för att fisken skall lyckas fånga någon av dem. Putsarräkor brukar väl de flesta fiskarter lämna ifred, men om en fisk är utsvulten eller psykiskt störd (t ex pga för litet kar?) kan de kanske hamna i riskzonen.

 

8 minutes ago, stigigemla said:

Picasson brukar dyka upp här på köp och sälj när de är runt 10 cm. Nigern när de är närmare 15.

Vet du om det beror på storleken i sig, eller är det någon beteendeförändring vid just de storlekarna? (Att niger klarar sig ändå till 15cm tyder kanske på det senare, fast om man räknar in den långa stjärtfenan i totalstorleken är väl själva kroppen bara ca 10cm på den arten också...)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

27 minuter sedan, Christian J sa:

 

En del skriver att de nafsar på koraller, sten och elsladdar (för att slipa tänderna?) och även simmar omkring med mindre stenar som de samlar i en hög. Har även läst att de kan spruta sand.

 

Nu blev jag lite sugen på en oavsett, undras om ett 5cm exemplar kan gå några år i ett 300-kar? :klia:

 

Pepparmintsräkor är otroligt snabba korta distanser och brukar sällan lämna sina hålor dagtid, så det krävs nog en hel del tur för att fisken skall lyckas fånga någon av dem. Putsarräkor brukar väl de flesta fiskarter lämna ifred, men om en fisk är utsvulten eller psykiskt störd (t ex pga för litet kar?) kan de kanske hamna i riskzonen.

 

Vet du om det beror på storleken i sig, eller är det någon beteendeförändring vid just de storlekarna? (Att niger klarar sig ändå till 15cm tyder kanske på det senare, fast om man räknar in den långa stjärtfenan i totalstorleken är väl själva kroppen bara ca 10cm på den arten också...)


Att de nafsar på koraller har jag aldrig hört eller sett. Vare sig det stora ex när jag hade fisken som liten eller den vi har nu (ca 10 cm) och inte hos någon jag känner som har Picasso heller. Levandesten däremot biter den på liksom då och då en tugga sand, det kan säkert tänkas att den slipar och samtidigt letar mat på detta sätt.
Den flyttar absolut småsten och det är för mig en del av just charmen, inledningsvis t.ex är den väldigt noga med att flytta bort småstenar så att det är ren och fin sand utanför hemgrottan :-)

 

Jag inbillar mig inget annat än att en vuxen Picassotryckare är ett hot mot alla skaldjur och mollusker. Det jag rapporterar om är ju bara genom min egen observation och med den storlek vår fisk har, den börjar bli vuxen och det ser man inte minst på kroppsform och drag som helt mognat till hur den vuxna fisken ser ut.
De säljs ibland löjligt små (2-3 cm) och jag tror däri kan ligga en del grund för missförstånd kring denna art. Köper man en sån liten Picassotryckare hem till ett säg 150 liters akvarium lär det bli en jobbig "överraskning" i beteende när fisken närmar sig 10 cm och inte är så nöjd över dels trångt boende eller kanske för den delen andra saker... Det är nog typiskt en sån som lämnas in på närmaste zoobutik för att den var "aggresiv". Min egen spekulation såklart men jag mistänker att många av de som säljs/lämnas in runt 10 cm inte har haft lämpliga förhållanden. Det är därför jag tycker 5-7 cm är minsta storleken att köpa eftersom det då finns lite mer hint om normalbeteende. Är fisken mellan 10-15 cm och funkar bra med allt i din setup då tror jag risken är mycket liten för problem. Sen är det absolut precis som leopardtryckaren en fiskart med mycket individuell beteendevariation. Du har från Psycho till mönstermedborgare...
När det gäller sladdar tror jag att en stor Picassotryckare kanske ska ha silikonslang eller annat skydd runt sladdar för att vara på den säkra sidan, men det tar som sagt många år att komma dit. Det finns också betydligt värre arter av tryckare på den fronten än Picasso är min uppfattning.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är övertygad om att det är en beteende förändring som kommer vid "säljstorleken " hos tryckarna. Annars skulle det inte vara så bestämda storlekar när de kommer till försäljning. Det är ju många andra fiskar som byter näring allt eftersom de växer så det är ju inget konstigt.


Helt enig om att en Picasso på 10 cm är en annan kaliber än den på 2-3 cm, genom beteendeförändring.
Min personliga bild är dock att de som kommer till handeln som ”tillbakalämnade” vid ca 10 cm har sitt upphov i många fall av fel förutsättningar/förväntningar hos akvaristen. Dvs ett klassiskt användarfel.
Det är ju ett subjektivt antagande baserat på vad jag sett själv, dels i beteende och dels när en tillbakalämnad stackare i nytt hem funkar hur bra som helst.
Men som sagt det finns berättelser om psychobeteenden vid 5-7 cm också så jag är helt övertygad om att finns ett stort mått av individuell beteendevariation hos denna art!

/ M




Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 hours ago, stigigemla said:

Jag är övertygad om att det är en beteende förändring som kommer vid "säljstorleken " hos tryckarna. Annars skulle det inte vara så bestämda storlekar när de kommer till försäljning.

Ökad aggression eller rastlöshet kanske?

 

3 hours ago, stigigemla said:

Det är ju många andra fiskar som byter näring allt eftersom de växer så det är ju inget konstigt.

Fast Picasso är väl allätare redan från början? En ökad kapacitet för förstörelse borde väl utvecklas mer gradvis, och inte abrupt vid 10cm.

 

Det skulle vara intressant om några före detta Picasso-ägare kunde rapportera om anledningen till försäljning. :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

On 9/26/2018 at 9:42 AM, mare said:

Vi har honom tillsammans med eremitkräftor, stora turbosniglar, 4 stora eldräkor (varav en har en öppen putsarstation under ett överhäng), 1 stor boxarräka (Hispidus). Samt en massa fiskar och koraller.

Har du provat med sjöborrar, ormstjärnor eller sjöstjärnor ihop med Picasson?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 
Har du provat med sjöborrar, ormstjärnor eller sjöstjärnor ihop med Picasson?
 


I burken finns en ormsjöstärna modell större (den svarta taggiga typen), den har aldrig varit ett problem med någon invånare. Den kommer ju fram när alla sover och håller sig gömd på dagen... Sjöborrar eller andra sjöstjärnor har jag inte...
Det är dock en väldig skillnad på vad som finns i akvariet innan picasson kommer dit och vad som kommer efter. Precis som kirurger blir det rejält revirhävdande mot alla nytillskott som kan tänkas konkurrera om föda, eller bara har ett störande utseende :-)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...