Gå till innehåll

Varför turbosnäckor?


peppe67

Rekommenderade inlägg

När vi startat upp vårt akvarium och algerna började frodas så köpte vi städpatrull med snäckor och eremiter. När vi sedan fyllde på med sand så fick två av turbosnäckorna problem när de hamnade i gruset. Vi trodde att de höll på med något och lät dem vara. En dag så käkade eremiterna upp den ena så vi frågade här på forumet och fick tipset att vända den kvarvarande mot glaset. Men det var nog för sent och den dog också. Nu på morgonen låg den tredje och kämpade i gruset så jag lade den mot glaset.

Om nu turbosnäckor har så svårt i gruset, ska man över huvud ha dem eller finns det någon annan sort som är bättre att ha?

Mvh

Peter 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Peter,

 

Jag har några turbosar i mitt akvarium och ibland rör dom sig över sanden, min sand är väldigt finkornig och har inte märkt några problem. Dock så tenderar dom att hålla sig på stenen och glaset. Kan det vara att dom var upp och ned i sanden? Turbosar har väldigt svårt att vända sig om de hamnar på rygg och såsom jag förstått det så kan dom kvävas om dom ramlar på rygg då de drar in sin fot och indirekt kväver sig själva.

 

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Lasse sa:

Mina turbo klarar både grus och annat. Aldrig haft problem med att de inte rört sig över gruset. Nu har jag relativt grovt men ändå.

 

MVH Lasse

Vi har grovt grus, 2-3mm, så då kanske det bara är att låta dem vara och se till att vända dem om de hamnar upp och ner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där att de inte kan vända sig om de kommer på sand, hamnar uppochned och så vidare tror jag är en myt. Om det vore så hade de nog försvunnit med evolutionen eftersom att något av detta är nog fullt möjligt för varje snäcka under dess livstid i naturen. Det kan vara så i stället att svaga snäckor söker sig till sand, hamnar där eller uppochner och sedan kalasar eremiterna när snäckan är så svag att den inte kan låsa sin entredörr.

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På sand klarar de inte av att vända sig. På grovt grus går det bra. I mitt lilla akvarium har jag aldrig sett en snäcka ute på sanden. Bara på rutorna, stenar eller i sanden intill rutorna.

På ett korallrev finns ingen sand. Den är längre ned. Så varför skulle de utveckla en förmåga att flytta sig på sand som de aldrig kommer i närheten av.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vissa snäckarter lever bland sjögräs i naturen, de borde inte ha några problem att flytta sig över sandbotten mellan olika sjögrässtrån. Även på korallrev finns det iofs områden med sandbotten, men där är nog avstånden mellan varje revpelare för stora för snäckor.

 

I mitt akvarium har jag många gånger sett snäckor ligga helt hjälplösa upp och ner på den finkorniga sanden, men så fort jag flyttat dem till en glasruta har de genast sugit sig fast. Jag kan bara tolka det som de på något sätt halkar eller inte får grepp om sanden. Om de var försvagade skulle de väl inte klarat att suga sig fast vid en glasruta heller? Det har hänt att en snäcka på sanden misslyckats även med glasrutan, de har då oftast dött kort efteråt.

 

6 hours ago, peppe67 said:

Om nu turbosnäckor har så svårt i gruset, ska man över huvud ha dem eller finns det någon annan sort som är bättre att ha?

Är du säker på att det är släktet Turbo, butiker är ofta slarviga med namnen. Fast jag har faktiskt blivit lite tveksam till alla algätande snäckor på sistone:

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina snäckor ramlade aldrig i sanden eller så men när jag fick problem med karet. Dino bla. Gjorde lite fler vattenbyten och bökade då verkade snäckorna inte trivas. De rör sig lite slöare och några har trillat uppochner i sanden. Dessa gick att rädda. Så min egna slutsats är att helt friska snäckor råkar inte trilla ner av sig själv men svaga/sjuka verkar ha en tendens att tappa grepp och då har de svårt att komma rätt igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...