Gå till innehåll

Ljummet kranvatten till vattenbyten?


Christian J

Rekommenderade inlägg

Kan man inte använda lagom ljummet kranvatten när man blandar till nytt saltvatten? Det går ju snabbare att lösa salt i ljummet vatten än i kallt, och man slipper värma upp kallt kranvatten med doppvärmare. Myndigheter brukar visserligen avråda från att dricka varmvatten från kranen eftersom det kan innehålla förhöjda halter av t ex koppar, bly och andra metaller, men när man byter vatten i ett akvarium tar man ju bort lika mycket som man tillför, så koncentrationen av oönskade ämnen från kranvattnet borde inte stiga.

Däremot bör man kanske inte använda varmvatten för att ersätta avdunstning, eftersom oönskade ämnen i så fall anrikas med tiden. Dessutom finns inget behov av uppvärmt vatten i det fallet, eftersom det är så små mängder åt gången som hälls i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kommer jag och ska vara lite tråkig men personligen skulle jag inte ge mig in på att använda varmvatten till vattenbyten. Den tiden det tar att värma upp är mer värd än att öka riskerna för att koppar och andra metaller löses upp i vattnet, speciellt om man har mycket räkor och snäckor som är mkt känsliga för just ex. koppar. Sen att använda kranvatten finns det ju många åsikter om. Det är svårt att veta vad exakt som kommer ner i akvariet med kranvatten. Det varierar på vart man bor, vilken årstid det är, vad för rör du har fram till blandaren m.m. Jag använde det förr i Stockholmsområdet och det fungerade bra, men då var det just med kallt vatten och en kran som spolats en bra stund innan användning och inget annat. 

 

Sen precis som du nämner att myndigheter avråder från att dricka varmvatten till oss människor, tänk då vad det gör för "känsliga" korallarter, svampar, snäckor osv som inte alls har samma anpassningsförmåga som människan.

 

Du får ju givetvis prova och då försöka komma fram till en slutsats men om man kan förminska och förhindra risker, varför inte göra det? :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu gissar jag men: tror det är en dålig idé på grund av det du skriver om koppar. Koppar är som jag förstått det giftigt för de ryggradslösa djuren. Det är inte heller säkert att du får bort lika mycket koppar som du häller i vid ett vattenbyte eftersom det hypotetiskt skulle kunna tas upp av djuren. Kör med en doppvärmare istället om du vill få upp temperaturen eller koka i en rostfri kastrull och blanda till lämplig temperatur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är sjövild så jag byter med ljummet vatten, ungefär samma temperatur som akvariet.

 

För att få 10 liter 23 gradigt vatten här hemma där kallvattensledningen är på ca 15 grader och varmvattensledningen är ca 50 grader så går det åt 2 liter varmvatten och 8 kallvatten. Så 20% av bytesvattnet är varmvatten. Om det är bra eller dåligt får någon annan svara på :-)

 

Jag har använt rent osmos vatten, enbart kallt kranvatten och nu ljummet kranvatten till mina akvarier. De har sett lika bra och dåliga ut under alla åren. Men med det ljumna vattnet är det åtminstone mer lockande att slänga in ett vattenbyte extra då och då. Så för min del kör jag vidare med ljummet vatten tills jag hittar något fel med det. Med det sagt ska man givetvis akta sig lite då alla har olika vattenkällor och rör. Men det måste inte per automatik vara farligt med lite varmvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

50 minutes ago, kaptenen said:

precis som du nämner att myndigheter avråder från att dricka varmvatten till oss människor, tänk då vad det gör för "känsliga" korallarter, svampar, snäckor osv som inte alls har samma anpassningsförmåga som människan.

Jo kanske, men det kan också vara så att myndigheter är extra noga med gränsvärden för människor eftersom vi är mer långlivade.

 

45 minutes ago, Perk said:

Det är inte heller säkert att du får bort lika mycket koppar som du häller i vid ett vattenbyte eftersom det hypotetiskt skulle kunna tas upp av djuren.

Det har du rätt i, särskilt om det anrikas i djuren. Har för mig att både alger och svampar kan ta upp en hel del metaller utan att vantrivas, men frågan är hur det sedan påverkar algätande djur.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2018-09-24 at 23:25, mikoto sa:

Jag är sjövild så jag byter med ljummet vatten, ungefär samma temperatur som akvariet.

 

För att få 10 liter 23 gradigt vatten här hemma där kallvattensledningen är på ca 15 grader och varmvattensledningen är ca 50 grader så går det åt 2 liter varmvatten och 8 kallvatten. Så 20% av bytesvattnet är varmvatten. Om det är bra eller dåligt får någon annan svara på :-)

 

Jag har använt rent osmos vatten, enbart kallt kranvatten och nu ljummet kranvatten till mina akvarier. De har sett lika bra och dåliga ut under alla åren. Men med det ljumna vattnet är det åtminstone mer lockande att slänga in ett vattenbyte extra då och då. Så för min del kör jag vidare med ljummet vatten tills jag hittar något fel med det. Med det sagt ska man givetvis akta sig lite då alla har olika vattenkällor och rör. Men det måste inte per automatik vara farligt med lite varmvatten.

Har du inte kallare än 15 grader på kallvatten? Tror vi har runt 4....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kollat lite på saken, ni kan nog säkerligen ha 4 grader i era kranar. Antar att ni bor i fristående hus? 4 grader är ungefär temperaturen på frostfritt djup i jorden. Både mitt hus och akvarielokalen där jag mätt så är det flerbostadshus, så det blir aldrig så kallt(min sambo är avundsjuk på er, hon vill gärna ha kallare vatten till att dricka). Det är klart att är det så svalt i ledningen så får man blanda in betydligt mer varmvatten för att nå 24 grader på det färdiga vattnet. Det är givetvis en faktor att räkna in om man överväger sånt här. Jag nämnde även inte ovan att jag fyller bara på avdunstat vatten med kallvatten. Så använder bara varmvattensledningen vid vattenbyten.

 

Era osmos enheter måste gå väldigt segt för övrigt med den temperaturen :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag bor i flerbostadshus, men jag tror inte det bidrar till att värma upp kallvattnet särskilt mycket (såvida inte vattnet stått stilla länge i ledningarna i huset, vilket kanske inte heller är bra?). Jag använder också enbart kallvatten för avdunstningen, ser ingen fördel med att använda varmvatten till det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 hours ago, Johan254 said:

jag värmde vattnet i början, men inte nu mer. Häller i vatten, fyller på med salt och väntar en timme eller 2 tills vattnet är klart. sen så byter jag.

Ja, nästan allt saltet verkar ha löst upp sig i hinken redan efter 15 minuter, och då har jag inte använt någon pump utan bara rört om några varv för hand. Får se om det går lika lätt i vinter.

 

4 hours ago, Johan254 said:

20 liter av 200.. det händer inte så mycket i karet temperaturmässigt.

Sant, jag tänkte mer att eventuella djur som får kallvatten direkt över sig kan bli lite omskakade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

beror ju lite på vart nånstans du tömmer tillbaka vattnet.. jag har en 20 liters behållare som jag tömmer sen fyller igen. här i står även skummaren, returen går ner i denna dunk.

sen går vattnet vidare till sumpen, har väl kanske 30-40 liter i den. sen vidare till akvariet. så jag höjjer temperaturen redan innan vattnet hinner komma ut i akvariet.

sen låter jag ju dunken med vatten stå i badrummet, så det blir ju den temperaturen som det är i det rummet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On ‎2018‎-‎10‎-‎01 at 12:50, Christian J sa:

 och man kan se lite grön ärg från skarvkopplingarna...

 

Där har du svaret!!

 

Jag skulle nog vara lite försiktig med kranvatten oavsett temperatur i ditt fall. I alla fall skulle jag köra med nyspolat kallvatten (spola ca 3-5 minuter innan det används) Jag bor i Göteborg och har alltid använt kallvatten från kranen i mina kar fram tills i våras. Då gick jag över till RO vatten. Har det blivit bättre - tja vet inte men jag kör utan vattenbyte numera så det var en försiktighetsåtgärd.

 

Jag skulle - i ditt fall - skicka in ett ICP test från ditt akvarievatten för att konstatera hur värdena ligger. Det blir billigare än att skicka in ett kemtest till kommunen. 

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har för mig att jag läst att ärgbildning främst är en risk i nya kopparrör, men att den senare avstannar (pga biofilm eller att alla lösa fragment hunnit lösas upp), kan det stämma? Mina rör sattes in år 2002, och jag tror den synliga ärgen i kopplingarna uppstod just i början. Det var först 2015 jag startade mina nuvarande kar, och än så länge (3,5 år senare utan större vattenbyten) har jag inte sett några problem med kräftdjuren.

 

3 hours ago, Lasse said:

Jag skulle - i ditt fall - skicka in ett ICP test från ditt akvarievatten för att konstatera hur värdena ligger.

Ja det är nog ingen dum idé.

 

 

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, Christian J sa:

Har för mig att jag läst att ärgbildning främst är en risk i nya kopparrör, men att den senare avstannar (pga biofilm eller att alla lösa fragment hunnit lösas upp), kan det stämma? 

 

 

Jo så kan det vara men den största boven vad gäller varmvattnet ligger i varmvattenberedaren. Är den i koppar så brukar det inte vara nådigt. Har du fjärrvärme så brukar det ju i och för sig inte vara några problem om inte värme växlaren är av koppar. Det är också så att i ett varmvattensystem är det en ständig cirkulation även om det inte tappas något. Finns det då någon del som är ny eller består av mycket koppar så blir det större utfällningar. Varför cirkulerar man varmvattnet - ja det vet alla som stått i duschen och väntat 5 minuter på att vattnet skall bli varmt :)

 

I kallvattensystemet står vattnet ofta stilla om ingen spolar 

 

Skicka in en Triton test på ditt akvarievatten även om du inte har några problem. Då vet du vid vilka värden akvariet är problemfritt. Du får en referenspunkt.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, Christian J sa:

Har för mig att jag läst att ärgbildning främst är en risk i nya kopparrör, men att den senare avstannar (pga biofilm eller att alla lösa fragment hunnit lösas upp), kan det stämma? Mina rör sattes in år 2002, och jag tror den synliga ärgen i kopplingarna uppstod just i början. Det var först 2015 jag startade mina nuvarande kar, och än så länge (3,5 år senare utan större vattenbyten) har jag inte sett några problem med kräftdjuren.

 

Ja det är nog ingen dum idé.

 

 

 

Det stämmer inte, mina rör från när huset byggdes 54 ärgar fortfarande i perioder (när vattnet är extra surt).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

24 minuter sedan, danne031 sa:

 

Det stämmer inte, mina rör från när huset byggdes 54 ärgar fortfarande i perioder (när vattnet är extra surt).

 

Men det är pga av att vattnet blir surare. I vår grävda brun i Småland med pH ner mot 6 hade vi kopparutfällningar som medförde både grönt hår och grönt i sanitetsporslinet. Det med skydd gäller för "normala" pH :) det huset var byggt någon gång på 50 talet också.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...