Gå till innehåll

Belysning


OlleModéerGlatz

Rekommenderade inlägg

Hej Olle!

Jag är i samma situation som dig och håller på med faktainsamling.

Svaret du kommer få angående ljus är ”det beror på”. Alltså hur stort akvarium, vilken typ av koraller du tänkt osv.

Tittar själv på en Coral box moon, vilket bör räcka till ett fyrkantigt akvarium upp till lite drygt 100 liter.

Har du någon storlek på burk påtänkt redan eller?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla i djuraffärer och vad som är gångbart hemma i stugorna.
Tyvärr så är det väldigt stor skillnad mellan märkena.

Frågan du måste ställa dig själv är följande: vad ska jag ha ljuset till?
Följdfrågan är alltid: Vad är smärtgränsen, i kronor räknat?
Ha i åtanke att man oftast byter upp sig i takt med att intresset växer, gapa gärna över för mycket, det brukar vara billigare i längden.

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade jag valt annorlunda hade jag tänkt reeflink och kört ecotech rakt igenom men äll lyx det innebär.

 

Nu blev det maxspect rakt igenom med app,wifi mm.

 

Än dyrare med datoriserad lösning...

 

Tänk långsiktigt. Saltvatten är dyrt hur man än vrider och vänder och vissa saker vill man bara att de funkar. Belysning och pumpar speciellt 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska man se det lite sansat dock så är det ganska få belysningar idag som inte duger till att växa koraller under. Man måste inte ha en väldigt avancerad LED ramp för att lyckas. En lysrörsramp med t5 rör och reflektorer fungerar med bra och hindrar dessutom användaren från att sitta och pilla på ljusspektrat i onödan :-) Det är sällan det är ljuset som gör att man misslyckas. En begagnad MH ramp fungerar med men bra lampor kostar en slant och är lite svårare att få tag på idag, så T5 eller LED är lättare att starta med.

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I normala fall har du ungefär halva strömförbrukningen med en ledbelysning. Genom det och att man inte behöver byta lysrör varje år ungefär (olika typer har olika livslängd) tjänar man in merkostnaden på att köpa en ledramp på 3 - 4 år.

Det är ganska stor skillnad på färgåtergivningen med olika ledramper så man bör helst ha sett ljuset både på fiskar och på koraller.

Det tar ungefär en månad för koraller att vänja in sig vid nytt ljus och sedan betydligt mer innan man vet hur det påverkar färgen och tillväxtformen.

Det är alltså viktigt att inte pilla med ljusinställningarna för ofta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...