Gå till innehåll

Kalibrering Doser 2


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

Hittade ett youtube-klipp om hur man ska kalibrera Doser2. 

Nu undrar jag om det inte går lika bra att ta ett glas och ställa på hushållsvågen?

Har testat med 1ml, 2ml och 5ml vatten. Utfall: 0-1g (pendlade mellan 0-1), 2g och 5g. 

Den har ju då 1 grams upplösning, självklart är där nån tolerans inbyggd men det bör väl bli någorlunda exakt även om den ska pumpa 1 minut, ca 60ml. 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Lasse

 

Får väldigt låga flöden på kalibreringen. 

 

På hastighet 2 = 17-18ml, på alla 3 pumpar jag provade kalibrera. Inom samma intervall på alla pumparna, 3 kalibreringar. 

På hastighet 3 = 31ml, testade bara på en av pumparna, en kalibrering.  

 

Det står ju specat flowrate 240ml/min på tex hastighet 2. 

 

Eller den kör med en annan hastighet på kalibreringen?

Jag använder 4/6 silikonslang med 4/6 plaströr. 

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För doser 2 är det inga konstiga siffror - det är de jag har. Det jag gör är att jag väger mitt kalibreringskärl och så kör jag in minst 4 en minuters kalibreringar i samma kärl. Väger igen - tar resultatet delar med 4 och så har jag min kalibrering i gram vilket är det samma som ml om jag använder vatten. Vart har du fått specen 240 ml från

 

MVH Lasse

 

 

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Lasse sa:

För doser 2 är det inga konstiga siffror - det är de jag har. Det jag gör är att jag väger mitt kalibreringskärl och så kör jag in minst 4 en minuters kalibreringar i samma kärl. Väger igen - tar resultatet delar med 4 och så har jag min kalibrering i gram vilket är det samma som ml om jag använder vatten. Vart har du fått specen 240 ml från

 

MVH Lasse

 

 

Aha ok :) 

Blev lite orolig att där var någon vajsing med pumparna. 

Bra tips med att köra med 4 kalibreringar i rad. 

 

Det står när man väljer hastighet på pumparna. Flowrate ändras med vilken hastighet på pumparna man väljer in. 

E1DE2891-E7EE-47B5-8E7D-36980D1501B1.png.e9b316f2d0216c3bbf81283d56591824.png

 

Men jag tackar så mycket för svaret och tipset. Ska bli gött att slippa dosera manuellt. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Lasse sa:

Om det är noga så skall du inte lita på de automatiska ändringarna - i stället kalibrera för aktuell hastighet - byter du - kalibrera om.

 

MVH Lasse

Nä, så noga tvivlar jag på att det är. Var som sagt mest orolig att det var något fel. 

Tack för tipset, såg på youtube att det är viktigt att kalibrera om när man ändrar hastigheten. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...