Gå till innehåll

Tunbergs 140 Liter cloosed loop


Tunberg

Rekommenderade inlägg

Hej hej

 

Efter att ha smugit runt har i skuggorna på forumet i några år är det äntligen dags för mig att göra debut, med min egna projekttråd.

 

Historia:

Jag började i rätt så tidig ålder med sötvattensakvarium och höll på med det i några år, alltid med siktet inställt på att en dag ha ett saltvattensakvarium. Men intresset svalnade, för att tillslut försvinna. Fram tills för tre år sedan, när jag återigen fastnade. Denna gången direkt inom saltvatten. Och oj vilka år det har varit. Alla fyllda med glädje, misslyckanden och upptäckter. Och förhoppningsvis kommer det mycket mer av två av dessa känslor i och med detta projekt.

 

Teknik:

Akvarium: Opto white 140L 70x50x40 (LxBxH)

Belysning: Kessil 360N

Skummare: Tunze doc 9004

Cirkulation: ecotech vectra M1

Dator: GHL Profilux 4

Samt UVC och osmos 

 

Mål:

Mitt hjärta klappar lite extra för teknik och user experience, så målet är att få ett akvarium som är fyllt med teknik, samtidigt som jag vill hålla allt så dolt som möjligt och ”allt” måste hållas inuti akvariet. Vilket helt klart kommer vara en utmaning. Jag gillar även tanken att allt eller mycket av tekniken fungerar ihop som en enhet eller i symbios.

Jag vill även våga satsa på koraller igen, efter att ha blivit av skrämd utav ett misslyckande. Hoppas jag på att denna gång ska gå bättre. 

 

Plan:

Tanken är att jag ska köra ett cloosed-loopsystem drivet utav ecotech vectra:n som ska utmynna i tre stycken spin-streamers från innovative marine. Spin stream är alltså ett vinklat utblås som med hjälp av trycket från vattnet roterar. Jag tyckte detta lätt som en kul och intressant sak att testa.

Allt detta samt uvc, värmare, skummare och diverse annan teknik ska vara dolt utav en specialbyggd bit akryl. För att skapa en ”sump” inuti akvariet.

 

Jag CADade upp lite snabbt hur jag tänkt, uppskattar kritik och tankar på mina planer då jag fortfarande ser mig som en nybörjare här i hobbyn 

5baa8b07cb247_akvarium14.8.jpg.ac4b3e8238878ff822404212c561e825.jpg5baa8b0794fac_akvarium14.7.jpg.9385ae077f947784ecf322b3c4a5c1bd.jpg5baa8b0811a2a_akvarium14.jpg.e93c8de560c58a55eb9eb4f821afced5.jpg

Hälsningar Jacob 

 

 

Ändrat av Tunberg
Bilder
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul! Spännande projekt. Det är en kul sump du tänkt dig med cirkulationen. Det är lite liknande mitt nya akvarium jag väntar på, där kommer jag också bara ha en pump som driver "allt" i en intern sump. Fast en del av vårt tänk är väldigt olika med.

 

De där roterande utblåsen är skoj, är nästan sugen på att testa de med. Antar att de kommer kräva en del underhåll med tiden för att fortsätta snurra när våra älskade odjur börjar växa i de. Men det löser nog lite ättika :-) Jag kan dock tänka mig att det kommer bli ganska trångt med rördragningen däribak, speciellt om det ska till tre utblås. Du kommer nog även ha lite svårt att balansera flödet mellan de. Jag hade nog hållit mig till två. Men jag följer gärna dina utmaningar med tre, ingen minns en fegis :-)

 

Om du vill ha något radikalt förslag kan jag föreslå ett utblås nära botten. Om du inte tänkt ha fin sand, då kan du strunta i det. Men om du skulle köra barbottnat akvarium så är det nog ett intressant ställe att placera utblås på. Titta på BRS TVs experiment med sina tre lågunderhålls akvarier för att se ett exempel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kul med respons så snabbt :)

 

16 timmar sedan, mikoto sa:

Kul! Spännande projekt. Det är en kul sump du tänkt dig med cirkulationen. Det är lite liknande mitt nya akvarium jag väntar på, där kommer jag också bara ha en pump som driver "allt" i en intern sump. Fast en del av vårt tänk är väldigt olika med.

 

De där roterande utblåsen är skoj, är nästan sugen på att testa de med. Antar att de kommer kräva en del underhåll med tiden för att fortsätta snurra när våra älskade odjur börjar växa i de. Men det löser nog lite ättika :-) Jag kan dock tänka mig att det kommer bli ganska trångt med rördragningen däribak, speciellt om det ska till tre utblås. Du kommer nog även ha lite svårt att balansera flödet mellan de. Jag hade nog hållit mig till två. Men jag följer gärna dina utmaningar med tre, ingen minns en fegis :-)

 

Om du vill ha något radikalt förslag kan jag föreslå ett utblås nära botten. Om du inte tänkt ha fin sand, då kan du strunta i det. Men om du skulle köra barbottnat akvarium så är det nog ett intressant ställe att placera utblås på. Titta på BRS TVs experiment med sina tre lågunderhålls akvarier för att se ett exempel.

Kul att höra, ska helt klart spana in ditt projekt. 

 

Anledningen till att det är tre utblås är för att själva spin streamern inte klarar av mer än 2500 l/h. Och pumpen kan pumpa upp till 7500 l/h. Där av tre stycken. Originalplanen var egentligen att ha två stycken, men ville inte bli begränsad så pass mycket på trycket. Inte för att jag tror jag kommer köra i närheten av max på pumpen. Så är inte allt för fokuserad på att flödet ut genom dem måste vara exakt lika. 

 

Har också lekt med tanken att placera dom på lite annorlunda sätt. Tänkte ha sand så är tyvärr lite begränsad i placeringen. Men tog fram ett till alternativ. kanske skulle kunna vara ett allternativ.

5bab99f5f416c_akvariumalt2.jpg.0bacb072dc9b02ba7126c031869453bc.jpg

 

2 timmar sedan, stigigemla sa:

Insugen till sumpdelen går alldeles för långt ned. Du behöver ha ytavrinning för att inte få bakteriefilm på ytan. Jag skulle göra insugen lite bredare för att släppa igenom mer vatten. Utblåsen behöver sitta längre ned. Annars kommer det att skvätta när de riktas uppåt.

Tack för informationen, uppskattas verkligen, är precis sånt här jag vill få höra.  I den nya renderingen har jag gjort själva insugen bredare, 8 mm var 5 i den förra. Samt flyttat upp allt en bit, sitter nu 1 cm under kanten till akvariet. Var 2 cm i den förra.  Jag tänkte att själva "ytavrinningen" skulle fungerat mer som ett insug. Då jag tänkte att själva skummaren bakom skulle sköta avlägsnandet av filmen. kanske inte funkar så?

 

Utblåsen sitter nu längre ned 70 mm cc från övre kanten, var 50 mm förut. Sen ger själva spin streamern mig 20 mm +- i höjd, då man kan rotera på den. Skulle detta fungera bättre tror du? tänk att det ska vara tre på rad(som i första renderingen), men han inte fixa två olika :) 

5bab99f5b1c05_akvariumalt2_11.jpg.6ba98fba9245eca0c1e97665ab11e162.jpg 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror egentligen att ditt galler är på tok för litet för den pumpen om du ska köra den på full fart :-) Den kommer nog nästan tömma bakfacket innan det hinner rinna vatten tillbaka. När det gäller öppna system som detta så kan en öppning göra förvånansvärt mycket motstånd. Jag byggde ett akvarium med ett internt filter på hela baksidan, som en glasbox. Den borra jag ett 35 mm hål i ena änden på för att ha som insug. Jag hade sedan tänkt ha två pumpar som gav ungefär 3000 liter i timmen som skulle driva det filtret.

 

5babfcdd65594_Interntfilter.jpg.ffcbbb7736214c0595fb26db0a548278.jpg

 

Här är filtret utan glasskiva som skulle sitta framför. Men du ser botten på filtret. Det blev som en box som hängde på bakrutan. Hur som helst, tillbaka till flödet.

 

När jag starta pumparna så tömde de filterboxen bakom till hälften! Först då blev mottrycket utanför boxen så pass högt att vatten pressades in genom mitt för lilla hål. Den blev för övrigt som en lite gejser nästan. Det blev bra fart :-) Jag fick ta en av pumparna på 1400 liter i timmen istället. Då sjunker det bara någon cm.

 

Med din pump på 7500 liter i timmen så kan nog ditt galler vara på tok för klent. Du bör nog ha översta delen av gallret helt öppen, så vattnet rinner över gallret och det blir som en kam istället. 

 

Jag var ganska envis med mitt akvarie ovanför, folk sa till mig att mitt hål var alldeles för litet. Men jag skratta åt de och sa att de hade fel... Men blev ganska snopen den dagen när jag starta pumparna :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tog fram ytligare en rendering. Där jag ritade in direkt täckningsgrad strålarna skulle ha, om man räknar dem som spikraka strålar såklart :) 5bad1faf69073_akavriumalt3(kopia).jpg.92d82673720ac2cf41668b91a3d21724.jpg5bad1fafc9bea_akavriumalt3_17.jpg.c61464c590b8930243dd5564a58ff029.jpg 

 

19 timmar sedan, mikoto sa:

Med din pump på 7500 liter i timmen så kan nog ditt galler vara på tok för klent. Du bör nog ha översta delen av gallret helt öppen, så vattnet rinner över gallret och det blir som en kam istället. 

Ja det är det jag är lite orolig för. Räknade lite på vilken hastighet vattnet skulle behöva ha genom gallret: 

 

Första alterantivet jag ritade: 5 mm breda 276 mm höga 9 stycken till antal. Hastighet 0,17 m/s på 7500 l/h

Andra andra alteranivet ritade: 8 mm breda 176 mm höga 7 stycken till antal. Hastighet 0,20 m/s på 7500 l/h

Tredje alternativet (det ovan): 8 mm breda 276 mm höga 10 stycken till antal. Hastighet ca 0,09 m/s på 7500 l/h

 

Vet dock inte om några av dessa hastigheter är rimliga att tro att man ska kunna uppnå. 

 

Funderar även om "bubbelfällan" kommer vara värt det eller om den kommer sakta flödet utav vattnet för mycket. 

 

kliar i fingrarna att sätta igång. Hade egentligen tänkt laserskära allt på måndag, men känns som att det är bättre att tänka igenom detta, se till så att allt blir rätt första gången. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Kanske dags för en update :)

 

Efter ett tags grubblande har jag bestämt mig för att gå på alternativ 3, i värsta fall får jag komma på en alternativ lösning, men tror detta kan bli bra.

 

Bestämde mig även att detta kanske var lättast att lämna just tillverkningen åt proffsen, så att det blir "rätt" gjort på första försöket. Har erfarenhet av laserskärning men inte utav bockning av akryl och kändes dumt att chansa. Så har under de senaste två veckorna varit i kontakt med ett gäng olika företag som skulle kunna hjälpa mig. Och i fredags lades beställningen, så förhoppningsvis kommer "bakgrunden" innan slutet av veckan. Alla rördelar och liknade har jag även fått hem, så förhoppningsvis kan projektet snart gå från idé till verklighet. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du sett de här utblåsen?

 

 

De verkar ju mycket mer intressanta(för mig) än de du funderat på då de fungerar helt utan rörliga delar. Verkar kanonbra och stryper nog flödet lite mindre :-) Men om du redan har de du tänkte på så kör på de.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, mikoto sa:

De verkar ju mycket mer intressanta(för mig) än de du funderat på då de fungerar helt utan rörliga delar. Verkar kanonbra och stryper nog flödet lite mindre :-) Men om du redan har de du tänkte på så kör på de.

 

Ja jag tittade faktiskt på dom. Men insåg att det inte riktigt det flödet jag ville åt. Om jag inte fattat det fel så "vrider" dom vattenstrålen så att det blir som en "tornado". Vilket då skapar turbulens. Tror säkert att det fungerar jätte bra och är ett mycket smidigt sätt att få ett turbulent flöde, du får testa dom och berätta vad du tycker:). Det jag ville åt var lite mer det pulserade flödet. Det är i alla fall min tro att det kommer bli det utav rotationen med dom jag redan har. 

 

Men om jag skulle tröttna på dom jag har, är dessa helt klart ett alternativ att testa på

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Update från i helgen.

 

I fredags kom bakgrunden och till min stora lättnad ser den ut att passa perfekt ned i akvariet. Det var dock först i söndags jag hade tid över att sätta mig och börja pyssla ihop alla delar.

 

IMG_0345.jpg.a4929ba44f8f96fd3a5c5843ef476cb5.jpg

 

Blev inte riktigt som jag tänkt mig med rören, kommer kanske bli obalans i flödet mellan de tre olika, men i brist av utrymme så får det duga. Men vem vet kanske bidrar till något bra :)

 

IMG_0346.jpg.74913ec0875ef154f891d61110738ca7.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Schysst! Ser ut att finnas gott om utrymme för flöde i ditt galler. Hur gick det med din bubbelfälla du hade på din ritning? 

 

Blir kul att se hur flödet fungerar. Någon av utgångarna kommer att få mer fart, lite svårt att gissa med dina kopplingar men jag gissar den längst till vänster. Men å andra sidan så är ju de här munstyckena ganska restriktiva så i slutändan kanske det fördelas ganska bra ändå. Det blir nog kanon oavsett.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag så gjorde jag i ordning det "sista" på bakgrunden innan jag kunde stoppa ned det i akvariet. Att få på slangen som går mellan pumpen och allt var en ordentlig utmaning, brottades med det i säkert 30 minuter:) Men när allt väll var anslutet så gick det fort att sätta allt på plats.  Det som är kvar att göra är att installera utblåsen.

 

Finns en en detalj jag kan ha glömt att nämna, men själva akvariet har redan varit igång i 8 månader. Så borde vara rätt så bra incyklat vid detta laget. Ska se om jag kan ta några bilder på hur det blev imorgon. Måste låta dimman lägga sig förts. 

 

20 timmar sedan, mikoto sa:

Schysst! Ser ut att finnas gott om utrymme för flöde i ditt galler. Hur gick det med din bubbelfälla du hade på din ritning? 

 

Tack:)

 

Ja, jag var lite orolig över om flödet genom gallret skulle vara tillräckligt. Och det värkar det vara, hände ingenting med vattennivån, inte ens när jag drog på pumpen på max.

 

Bubbelfällan väntar jag med, tänker inte limma fast bakgrunden ännu. Så om det är något jag känner att jag saknar kommer jag bara plocka ut allt och sätta dit en.  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 minuter sedan, Slanten sa:

Jag misstänker att högra utloppet får högst flöde pga av att ingen materia gillar att ändra riktning. Sen blir näst högsta flödet i utloppet till vänster...

 

Ja det va så jag trodde också :)

 

Satte igång pumpen, och vist är det en skillnad mellan de tre utblåsen. Men inte alls så stor som jag trodde det skulle vara. Min visuella gissning skulle vara att flödet just nu är fördelat (från höger till vänster): 40-25-35. så det är en viss skillnad, men något jag faktiskt tror kan bli rätt så bra. 

 

Det är dock utan själva "utblåset", så ska bli kul att se vad som händer när dom är monterade :)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas: Jo, så tänkte jag med först. Men jag tänkte om sedan, visst det är bara "rakt fram" på det högra utblåset. Men det sitter både en förminskning och ett restriktivt utlopp där. Vilket gör att det mesta flödet från pumpen lär krocka där och ta sig vidare i resten av ledningen och skapa ett övertryck i systemet. När det väl uppnåtts så borde hålet längst till vänster vara attraktivt då det är "slutet" på systemet och erbjuda mest effektiva vägen ut tryckbaserat. Men du jobbar ju med sånt här så jag kan nog fortfarande tänka mig att min första tanke om att kortast väg och minst antal böjar borde ge det högsta flödet, ibland ska man inte ångra sig när man tänker ut svar :-)

 

Tunberg: Busigt att bedra oss med att karet redan är igång! Bilder, ja tack.

 

Vad använde du för slang? Om du använde pvc slang är ett hett tips att värma den ordentligt med varmluftpistol först. Då kommer den gå på mycket enklare och även forma sig mer efter slanganslutningarna :-) Se till att använda bra slangklämmor, annars kommer du få en fontän i karet om slangen någonsin lossnar. Det känns nog inte trovärdigt. Men det är bättre att vara helt säker. Den pumpen på fullt blås kan nog tömma 75% av karet på någon minut.

Ändrat av mikoto
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helgens projekt:

Bestod utav att fixa i underskåpet. Installerade arbetsbelysning och påbörjade projektet att röja upp bland kablarna. Blev en klar förbättring. 

 

Sen "råkade" även köpa ett till akvarium, på 25 liter. Jag tänker använda det som sötvattensreservoar. Så nästa inköp lär bli en doseringspump, som kommer få jobbet ATO och i framtiden även dosering. Frågan för mig är om det är värt att köpa en från GHL, så att doseringen och datorn kan "prata med varandra". Eller om det en funktion som är överreklamerad. Man kan få rätt så mycket annat roligt för mellanskillnaden mellan GHL's doseringspump och den andra jag tittat på (från ATI). Synpunkter och råd på en bra doseringspump tas gärna emot :) är även lite konfunderad angående tryckhöjden, kommer det vara ett problem för dosseringspumpen att lyfta vätskorna en liten bit över en meter?

5bd733f97dd93_IMG_0388@05x.jpg.8f9b2cae034ee04470751811a228e04e.jpg

Sen lovade jag även en bild på hur själva akvariet sug ut, lite sen blev den, men här kommer den. Kan vara värt att nämna att jag i dagsläget kör med två av tre spin streamers. Detta för att jag tycker balansen mellan ytrörelse och turbulens blev bäst så. Om jag kör med alla tre på så blir det periodvis nämligen inte så mycket rörelse på ytan. Måste se till att skaffa fram en bättre kamera än mobilkameran. Men denna bild får duga för nu.5bd733edc01d3_IMG_0389@05x.jpg.7985697e92a1a8cf8c334c5a402909b8.jpg

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Lite drygt en månad senare så är det kanske dags för en uppdatering:

 

I samband med byte till frysfoder så stack näringsvärdena iväg och algerna kom till en följd av detta. Men efter justering av mängden mat och utökning i städpatrullen så är allt nu tillbaka på banan. 

 

Idén om att använda en doseringspump är framskjuten till ett senare datum. Bestämde mig för att köra med en vanlig ATO till att börja med istället. Så idag la jag en beställning på en tunze OSMOLATOR 3155. Projektet rullar sakta vidare :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Efter tre månader med mycket resor och lite tid hemma har akvariet fått stå och puttra. Men det har hänt en hel del under dessa tre månader. 

 

Jag införskaffade en del koraller, några SPS fraggar och två små ricordea. Allt var frid och fröjd i akvariet. Tyvärr så va varade det inte så länge, då jag efter en längre resa borta kommer hem till att all SPS dött. Vid testning av mina värden så visar det sig att mitt KH har dykt. Sen dess har jag haft problem att hålla mitt KH stabilt, men det börjar sakta stabilisera sig, det pendlar runt 7-8 dKH.  

 

vattenvärden 20/2:

Salt: 1.0242

Ph: 8,12  - Under en dag så ligger jag mellan 7,95-8,2

Mg: 1480

Ca: 480

dKH: 7,8 

NH3: 0,1

NO2−: 0

NO3-: 5

 

 

Utöver detta så har jag även skaffat två till fiskar, en Pictichromis porphyrea och en Gobiodon okinawae. Samt en BTA, som visade sig behöva lite kärlek, den var vit med rosa toppar. I butiken sa dom att den var färgad så, men jag misstänker nu att den är blekt. bilden visar när den var uppblåst, den har sedan dess minskat i storlek och och tömt många utav tentaklerna, så har börjat stöd mata den och hoppas på det bästa. Tycker mig se att det går åt rätt håll. 

 

IMG_0630.jpg.683d3d5f89b39ddc1b603bff681c922d.jpg

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...