Gå till innehåll

david nordin

Rekommenderade inlägg

2 minuter sedan, stigigemla sa:

Den kommer att rosta. Först och främst vid svetspunkterna eftersom de olika ämnena i legeringen flyttar sig vid svetsning.

Syrafast är inte rostfritt i en miljö där salt torkar och fastnar. Det finns många rapporter om syrafasta slangklämmor som rostat.

Ok. Erfarenheter vinner.

Den får bo kvar tills tendenserna syns, då ryker den till förmån för något i plast

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det närmar sig!

 

All teknik igång, returpumpen kör på nivå 3 av 10 :D

 

Dammet börjar lägga sig, eller ja; skummaren fångar otroligt mycket! Lägger sig som flyktigt mjöl i koppen! Centimetertjockt!

 

Erfarenheter;

 

jäklar vad det tar tid att tillverka osmosvatten - nästa gång ska jag förrtillverka och förvara massor. Det är orimligt att ha en för stor osmos-setup eftersom priset är för stort i förhållande till behöver över tid.

Hyra stora vore en idé hos butikerna :-)

 

Bean-animal;

Vattnet föredrog att ta fel rör ner i sumpe. Höjdskillnaderna var viktigare än uppfinnaren förklarade.

Överrinningen får inte skapa bubblor - det blir ett jäkla ljud! Skar sönder lite grova filterbitar som stoppar bubblorna - låg fallhöjd nästa gång!

Slutade med att jag tog bort toppen på min t-koppling och bara har ett öppet rör ner

 

Nu är det helt ljudlöst! Dessutom noll bubblor i sumpen.

20181111_102335.jpg

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdatering.

 

Allt rullar på, sjukt tryck i gyre-pumparna. Har max 30% just nu med oceanic gyre-program och lunar cycle. 

Turbine körs på max 4 just nu, bara en sida ansluten med jävelusiskt tryck...

 

Förväntade fulalger som börjar krypa tillbaka redan, doserar försiktigt KNO3.

 

Några fiskar och en del blandade koraller.

 

Underbart ljus från RSXen, riktigt nöjd men inser att jag måste skaffa lins för att fota :D

 

Mindre arc ska byggas för mina zoa och palys.

 

Har en hel drös med oidentifierade koraller som jag hoppas få koll på snart.

 

 

 

20181117_180958.jpg

Ändrat av david nordin
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdatering.

 

Cyklingen är "klar" sedan ett tag och jag arbetar och väntar på att diatom-fasen ska gå över.

Sniglar och eremiter betar tillsammans med angelfish och en kirurg.

 

Skaffade belysning för frag-delen idag som får vikariera tills alg-lampan anländer.

 

Det blir en CoalBox Moon LED+ på 59w. Det lär duga fint.

 

Fick hem en näve Chaeto linum och såg fram emot min lilla macromiljö.

 

Erfarenhet:

Istället för den harmoniska miljön jag sett framför mig är det en perfekt chaeto-tumbler :B

Planen var en DSB med Chaeto ovanför men då måste jag komma på ett sätt att bromsa upp vattnet.

Idag är det overflow till alg-kammaren och overflow igen till frag-delen.

Resultatet är att det flyger över alg-fragment hela vägen till returpumpen som sen sätter igen.

I brist på annat satte jag upp lite frag-raster som fångar upp en hel del.

 

Returpumpen är på nivå 3 och det är bra flöde som f*n...

 

Ps!

Dagens pucko går till Maxspect sommar uppdaterat sin app till en version som kräver SD-kort uppdatering av alla enheter för att påverka dem! Bravo!

20181120_225602.jpg

Ändrat av david nordin
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...