Gå till innehåll

osmosvatten och bakterier.


Qurex

Rekommenderade inlägg

Läste att när man odlar celler i co2 inkubatorer inom sjukvård m.m vill man inte tillsätta RO vatten eller annat ultrarent vatten utan endast sterilt avjonat vatten. Främst eftersom RO (dvs osmos) ofta har bakterier och svamp som sedan växer till sig i inkubatorn. 

 

Funderade lite kring min osmosanläggning. Jag har den konstant inkopplad och har lärt mig att den inte ska torka ut. Borde kunna bli lite fina bakterieodlingar där. Visserligen spolar jag igenom det en stund innan jag spar vattnet. Bakterier kanske dör när man sen tillsätter saltet. 

 

Något man bör tänka på eller är jag onödigt nojig? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Osmosen är ju en sorts membranfiltrering. Vi har där ett membran med vattenledningsvatten på koncentratsidan och osmosvatten på permeatsidan. 

När man spolar en osmosenhet spolar man bara koncentratsidan. 

På permeatsidan är det bara en bråkdel av den näring vi har på koncentratsidan. Alltså blir det inga stora bakterieansamlingar där. 

Det innebär inte att det på något sätt skulle vara en steril miljö. Men det är ändå en helt annan sak än i våra akvarier där man mer eller mindre odlar bakterier.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...